logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Mondeo V

Weinig vraag, dus wáár voor je geld

De grotere middenklasse, waarvan de Mondeo traditioneel een belangrijke vertegenwoordiger was, is ‘nieuw’ zo goed als verdwenen. Wie anders durft te denken, koopt juist in die klasse een ruime, fijne auto voor een scherpe prijs. De Mondeo is daarvan een sterk voorbeeld.

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Wegenwacht en de auto-experts van de ANWB constateren geregeld problemen met de 1.5 liter Ecoboost motor die in diverse Ford-modellen wordt gebruikt. Deze motor heeft een vaker voorkomend verschijnsel van koelwaterverlies en/of verbruik. Oorzaak is een haarscheurtje in het motorblok met een forse, onvermijdelijke ingreep als gevolg: het monteren van een geheel nieuwe motor. Natuurlijk zijn er ook genoeg exemplaren die zonder noemenswaardige problemen hoge kilometrages weten te bereiken, tot ver voorbij de twee ton. Maar de hierboven genoemde motorische problemen zijn echt een serieuze kanttekening en komen (te) vaak voor
  • Bij de vroege exemplaren van deze Mondeo komt het voor dat de alarmknipperlichten blijven werken, nadat die zijn ingeschakeld. Dat is geen elektronisch probleem, de schakelaar zit gewoon klem tussen de ventilatieroosters en wil niet terug.
  • Bij vroege exemplaren met automatische transmissie komt het wel eens voor dat de auto ’s morgens met een ‘onverklaarbare’ lege accu staat. De oorzaak is een beschadigde stekker bij de transmissiehandle, die ervoor zorgt dat op het dashboard steeds zichtbaar blijft in welke stand de pook staat. In een nacht trekt die de accu wel leeg. De Wegenwacht kan dat ter plekke wel oplossen en vervolgens starthulp verlenen.
  • Opmerkelijk is ook dat bij een slippartij automatisch de alarmlichten gaan werken en dan ook niet meer uit willen. Daarvoor is een procedure noodzakelijk, die staat vermeld in het instructieboekje. Dit is dus feitelijk geen pech, maar een extra veiligheidsvoorziening, maar met de schrik van die slip in de benen is dit nog een heel gedoe. Verder houdt de Mondeo zich uitstekend!

Over de Ford Mondeo

In de jaren waarin de Mondeo nieuw werd geleverd was hij heel populair, met name op de zakelijke markt. Deze vijfde generatie is een slagje groter dan zijn voorgangers. Dat heeft het succes van dit model niet in de weg gestaan. Alles is relatief, want heel deze klasse, het zogenaamde D-segment, staat al jaren onder druk. Na zo’n eerste inzet als zakenauto biedt de Mondeo in een tweede ‘leven’ ook een particuliere occasionkoper erg veel comfort en rijplezier.

Uitvoeringen en varianten

  • De Mondeo kent van oudsher drie carrosserievarianten: sedan, hatchback en Wagon.
  • Gedurende de looptijd van dit model is er het nodige geschoven met motoren en uitvoeringen. Er komen vier benzinemotoren voor in deze reeks, plus in totaal vijf diesels.
  • Aanvankelijk was de toen net nieuwe 1,5 liter Ecoboost-turbomotor (118 kW/160 pk) de basis-benzinemotor.
  • Daarnaast is er de 2,0 liter Ecoboost in twee specificaties: 149 kW/203 pk en 177 kW/240 pk.
  • Begin 2015 volgde de nieuwe basismotor, dat is de befaamde 1,0 liter driecilinder (92 kW/125 pk) die ook in veel kleinere Fords ligt. Deze is er uitsluitend in de basisuitvoering (Trend).
  • Bij de introductie gebruikte Ford nog de 1,6 liter TDCI-diesel (85 kW/115 pk), maar al in het voorjaar van 2015 is deze vervangen door de nieuwe 1,5 liter (88 kW/120 pk).
  • De 2,0 liter TDCI is er met 110 kW/150 pk en 132 kW/180 pk.
  • Vanaf januari 2017 is er ook een nieuwe topversie met 154 kW/210 pk. Deze laatste is er uitsluitend met automatische transmissie (zestraps), dat geldt ook voor de 2,0 liter benzinemotor.
  • De 1,5 liter benzinemotor en de overige 2,0 liter diesels zijn er als optie met in principe dezelfde automatische transmissie.
  • De 110 kW/150 pk diesel is er tot januari 2017 zelfs in de topversie met vierwielaandrijving, per die datum is dat leverbaar op de 132 kW/180 pk diesel.
  • Dit hele palet aandrijflijnen is er als hatchback en Wagon. De Sedan is een ander verhaal.
  • In eerste instantie was die er uitsluitend als hybride, met een afwijkende 2,0 liter benzinemotor (totaal vermogen 137 kW/187 pk), die echter net niet gunstig viel in de tijd dat de bijtelling voor zuinige auto’s was verlaagd.
  • Medio 2015 verschenen de 2,0 liter benzinevarianten en de twee sterkste diesels ook in de sedan, maar dan uitsluitend in de top-uitvoering Vignale.
  • De Hatchback en de Wagon waren er aanvankelijk alleen als Trend en Titanium.
  • Tot januari 2016 was er ook een Titanium S met de 2,0 liter benzine- en dieselmotoren, een half jaar later verscheen de wat sportievere ST-Line en begin 2017 verscheen de topversie Vignale ook in de Hatchback en Wagon, maar alleen met de 2,0 liter motoren.

De Ford Mondeo als occasion

De zakelijke eerste eigenaren van deze Mondeo-generatie hebben inmiddels afscheid van dit model genomen. De wagon is altijd het meest populair geweest. Dat zien we nog steeds terug in het occasionaanbod, waarin die ongeveer de helft uitmaakt. Pakweg 20% is een sedan en dus zo’n 30% een Hatchback. Iets meer dan de helft zijn benzineversies, de andere helft is vrijwel gelijkmatig verdeeld tussen hybrides en diesels. Bij de transmissies zie we ook een vrijwel fifty-fifty verdeling tussen handgeschakelde versies en automatische transmissies. Het goede van die totale verdeling is dat elke specifieke Mondeo-wens gemakkelijk is te vinden. De totale omvang van het aanbod loopt wel wat terug. Juist omdat de vraag naar grotere middenklassers bij ons zo is gedaald, zijn er nogal wat via export onder meer naar het Oostblok verdwenen. Niettemin geldt nog steeds dat het hoegenaamd geen zin heeft om naar de andere kant van het land te reizen voor een mooie en vertrouwde gebruikte Mondeo.

De proefrit

Voor een deel is het inherent aan de klasse waarin de Mondeo nu eenmaal valt, maar ook binnen die klasse gezien is de Mondeo een bijzonder prettige en comfortabele auto. Het veercomfort is zeer goed uitgewogen, stevig, maar wel comfortabel. De voorstoelen zitten uitstekend, op kruissnelheid blijf het in het interieur bijzonder stil. Daarbij stuurt en schakelt de Mondeo ook uitstekend, zoals we het eigenlijk altijd wel van een Ford gewend zijn. Overigens werkt ook de zestraps automaat erg prettig. De ruimte achterin is ook heel riant. Met een bagageruimte van 550 liter (Wagon: 525) is de Mondeo geen recordhouder in deze klasse, maar je komt er absoluut niks aan te kort. De 2,0 liter diesel is in koude toestand wat rauw, maar op bedrijfstemperatuur is dat gauw over. We reden ook uitgebreid met de 1,5 liter benzineversie en die is ook erg prettig in de omgang. De 1,0 hebben we voor deze occasiontest niet proefgereden, maar die is wel al gauw onderbemeten, wetende dat de Mondeo geen lichtgewicht is (‘leeg’ vanaf 1.355 kilo). De 1,5 geniet de voorkeur. Over een langere periode reden we met de 1,5 met automatische transmissie ruim 1 op 12, wat voor een auto in dit formaat een prima waarde is. Voeg bij dat alles nog het heel geslaagde, best imposante uiterlijk.

Conclusie

Hij ziet er goed uit, rijdt erg fijn, biedt veel ruimte en blijkt ook nog eens heel betrouwbaar. Behalve formaat en gewicht, maar dat wordt bepaald door de klasse waarin hij valt, is er heel veel te zeggen voor een gebruikte Ford Mondeo. Wie in deze klasse winkelt, kan deze Ford in elk geval niet negeren.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Mondeo.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.