logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Chevrolet Trax I

Koreaans buitenbeentje

Chevrolet - Trax

Pluspunten
  • Gemiddeld comfortniveau
  • Eigenzinnig model
  • Redelijk betrouwbaar
Minpunten
  • Geen voor de hand liggende keuze

Wat vindt de Wegenwacht?

Er zijn bij de Chevrolet Trax maar een paar onschuldige euveltjes bekend bij de Wegenwacht. In geval van een automatische transmissie kan het voorkomen dat de selectiehandle niet meer uit de P-stand wil. Daarvoor bestaan twee mogelijke oorzaken: als de remlichtschakelaar kapot is, dan ‘weet’ de automaat niet dat de bestuurder de voet op de rem heeft. Het kan ook zijn dat de accu leeg is, maar goed, dan zal de motor ook niet willen starten. Vraag is natuurlijk waaròm een accu ineens leeg is. Als het laadstroomlampje knippert, dan kan het zijn dat de auto per ongeluk in de ‘transportmodus’ terecht ie gekomen. Dat kan eens specialist van de Wegenwacht via de telefoon oplossen, een ‘phone-fix’-klusje, heet dat. Als het centrale display op het dashboard na een telefoongesprek via Bluetooth blijft branden, dan zit het systeem daarin vast. Simpele oplossing: nieuw telefoongesprek plegen, Bluetooth op de telefoon uitzetten, contact van de auto uit en weer aan, verbinding herstellen: klaar! Dat is eigenlijk alles!
De Chevrolet Trax is als occasion tamelijk onbekend. Dat is ook logisch, het model is maar relatief kort geleverd en het staat en stond steeds in de schaduw van de Opel Mokka. Tussen die twee modellen bestaat een grotere gelijkenis dan het uiterlijk doet vermoeden.

Waar praten we over?

De Trax was niet de eerste ruimte-auto in de middenklasse van de Koreaanse tak van Chevrolet. De Tacuma was er eerder, maar die was al drie jaar uit productie voordat de Trax verscheen. Dat betekende vanzelf dat het merk helemaal opnieuw moest beginnen met klanten winnen in deze klasse. De Trax staat op dezelfde technische basis als de Opel Mokka en een Amerikaanse variant (Buick Encore). De Mokka heeft de Trax nogal op de achtergrond gedrongen. In het najaar van 2014 is Chevrolet van de Europese markt gehaald en was het dus ook voor de Trax einde oefening.

Uitvoeringen en varianten

In de Trax komen twee verschillende benzinemotoren en één diesel voor. De basisbenzinemotor is een normale 1,6 liter met 85 kW/115 pk. De 1,4 liter Turbo met 103 kW/140 pk is een goede bekende uit heel veel modellen van zowel Chevrolet als Opel. In eerste instantie was deze motor er in de Trax alleen met vierwielaandrijving, maar begin 2014 kwam ook de normale voorwielaangedreven versie met deze motor beschikbaar. De 1,7 liter diesel met 96 kW/130 pk was er vanaf de verkoopstart, maar daar werd juist begin 2014 een vierwielaangedreven versie aan toegevoegd. De diesels en de 1,4T, uitsluitend met voorwielaandrijving, zijn ook geleverd met zestraps automatische transmissie. Er bestaan drie uitrustingsniveaus, LS, LT en LT+. De voorwielaangedreven 1,4T bestaat niet als LS.

De Chevrolet Trax als occasion

Als onbekend onbemind maakt, zit u op rozen, als u toch een Trax overweegt. Er is wel degelijk een occasionaanbod, al is het model vrij schaars. Feit is alleen wel dat de kopers niet in de rij staan, juist omdat men de auto niet kent. Wie wel in de markt is, heeft de Trax dus voor het uitzoeken. De prijzen zijn vaak relatief scherp. De Trax is hoegenaamd niet zakelijk verkocht. Dat betekent enerzijds dat je diesels echt met een lampje moet zoeken, anderzijds hebben de meeste exemplaren relatief lage kilometerstanden. Zo koop je dus een zo goed als nieuwe, moderne, middenklasse MPV voor een zeer acceptabele prijs. De meeste exemplaren staan nu na inruil bij dealers van uiteenlopende merken. Dat zijn allemaal BOVAG-leden, dus in elk geval geldt er een keurige BOVAG-garantie en in sommige gevallen is er een occasionlabel waaronder ook ‘vreemde’ merken vallen. Er zit natuurlijk wel een ‘maar’ aan dit ogenschijnlijk interessante aanbod. Je kunt aan een Trax een prima auto hebben, maar het is wel verstandig er dan làng mee door te rijden. Na enkele jaren tweedehands weer verkopen is lastig en bij inruil staan bedrijven niet meteen te juichen, om dezelfde reden als nu geldt: te onbekend. Lang doorrijden, veel kilometers maken betekent dat de waardevermindering per gereden kilometer steeds lager wordt. Na jaren voor een klein bedrag inruilen, is dan niet meer zo’n bezwaar. Dit is wel een argument om vóór aanschaf goed te overwegen.

De proefrit

De Trax heeft een behoorlijk ruim interieur, al is het niet de ruimte-kampioen van deze klasse. Vier volwassenen vinden een prima zitplaats in het interieur. De zitpositie is op alle plekken relatief hoog, dat is ‘de aard van het beestje’. Niettemin is het rijcomfort voldoende, omdat de zijdelingse bewegingen die door de hoge zit sterker worden gevoeld, flink binnen de perken blijven. De bagageruimte is ook gemiddeld voor een auto in deze klasse. Vanaf de bestuurdersplaats is het zicht rondom heel matig, door de erg brede dakstijlen en de sterk aflopende voorkant is eveneens niet te overzien. Een achteruitrijcamera en een goed setje parkeersensoren zijn gewenst. Vooral die ‘piepers’ meteen bij aflevering erin laten zetten is wel zo verstandig, voordat de eerste onnodige parkeerschade is opgelopen. Het dashboard is door zijn eigenzinnige instrumenten niet ideaal afleesbaar. Het went. Minpuntje is het vrij bescheiden maximaal toegelaten aanhangwagengewicht. Dat bedraagt slechts 1.200 kilo, veel concurrenten kunnen meer trekken. Met een normaal voorwielaangedreven Trax met de populaire 1,4T-motor is een gemiddeld verbruik van 1 op 13 á 14 aanvaardbaar.

Conclusie

De Chevrolet Trax geldt als occasion een beetje als een ‘geheime insiders-tip’. Zijn onbekendheid drukt de prijzen, maar in feite is hij even goed als de veel populairdere Opel Mokka. Dat het merk niet meer is vertegenwoordigd, hoeft geen probleem te zijn. normaal onderhoud kan prima in een universele garage plaatsvinden, of anders bij de Opel-dealer.
Deze auto is beschikbaar gesteld door n.v.t..

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.