Auto Review Suzuki Swace I
Beter dan het origineel
Suzuki Swace 1.8 Hybrid Style
- Pluspunten
- Spaarzaam verbruik
- Rijke veiligheidsuitrusting
- Riante garantietermijn
- Minpunten
- Bescheiden binnenruimte
- Beperkt vermogen
Met de Swace brengt Suzuki een hybride stationwagen op de markt die vrijwel identiek is aan de Toyota Corolla. Is dat een zwaktebod of biedt het juist uitkomst?
Conclusie
Suzuki wil graag auto’s blijven leveren in ons deel van de wereld en daarvoor moeten de Japanners concessies doen. Een originaliteitsprijs zullen ze met de Swace niet winnen, maar als consument profiteer je van een rijker uitgeruste Toyota Corolla met een ruimere garantietermijn. De stationwagentweeling deelt niet alleen hun uiterlijk, maar ook de belangrijkste pluspunten met elkaar: je beschikt over een riante aanvullende veiligheidsuitrusting en hoeft niet vaak te tanken. Het duo ziet zich echter ook voor dezelfde uitdagingen gesteld, want in dit deel van de markt zijn er ruimere en krachtigere alternatieven te koop. Al zijn die dan niet (volledig) hybride.
Type auto en prijs
Hoewel het aantal mild hybride personenwagens in de compacte middenklasse alsmaar toeneemt, kon je in dit deel van de markt tot nog toe slechts voor één volwaardige hybride terecht: de Toyota Corolla. Met de komst van de Suzuki Swace wordt dat aantal verdubbeld. En toch ook weer niet, want feitelijk gaat het om dezelfde auto. Suzuki ziet zich genoodzaakt tot het ‘omkatten’ van de stationwagen, omdat de Europese regelgeving hen verplicht om ‘schonere’ auto’s te koop aan te bieden. Het ontbreekt de fabrikant echter aan de financiële middelen om daarvan de ontwikkeling te bekostigen. Toyota bleek bereid om een aantal van hun eigen modellen ter beschikking te stellen; beide automerken werken achter de schermen al langer samen. Het resultaat is een gezinswagen die slechts op details van de donorauto verschilt. Geen onbenullige kleinigheden: zo krijg je bij Suzuki geen 5-, maar 6 jaar fabrieksgarantie. De Swace kost minimaal € 35.700. De Toyota Corolla Touring Sports is saillant genoeg goedkoper. Maar voor € 29.895 heb je dan nog geen stoel- en stuurverwarming aan boord, die wel standaard op de Suzuki worden meegeleverd. In het geval van de Corolla ben je daarvoor op een hoger uitrustingsniveau aangewezen, waardoor de stationwagen alsnog duurder uitpakt. Bij Toyota heb je wel meer keuze: de Corolla is ook leverbaar als hatchback of sedan, de Swace niet.
Hoe rijdt de Swace
Bij een hybride auto denk je in eerste instantie aan een gunstig verbruik - waarover later meer - maar de Suzuki laat zien dat zo’n schone aandrijflijn een dynamisch rijgedrag niet uitsluit. De Swace voelt lichtvoetig aan, reageert direct op het stuur en lijkt niet uit de bocht te krijgen. De aandrijflijn levert 122 pk en een koppel van 142 Nm. Dat zijn geen aansprekende prestaties, maar genoeg om goed mee te kunnen komen in het dagelijks verkeer. Ga je ieder jaar met de caravan op vakantie, dan valt de stationwagen af. Maar met een trekgewicht van 750 kilogram vormt een fietsendrager vol e-bikes geen probleem. De zitpositie is voor dit type auto opvallend hoog. Bovendien is de Suzuki best rumoerig: je hoort de banden, maar ook de hybride aandrijflijn zelf. Die is gekoppeld aan een traploze automaat, waardoor de verbrandingsmotor een stevige keel opzet als je niet met beleid gas geeft. Een typische Toyota-kwaal, waar Suzuki nu ook mee te kampen heeft. Gelukkig brengt de samenwerking vooral voordelen met zich mee. Zeker wat het de aangeboden rijhulpsystemen aangaat! De Swace profiteert van een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting, al moet je wel voor de door ons gereden Style-uitvoering kiezen om over het totale pakket aan reddende engeltjes te beschikken. Alleen in dat geval zijn ook dode hoek bescherming en een waarschuwing voor verkeer aan de achterzijde aan boord. Het glasoppervlak van de Suzuki is aangenaam groot: over het zicht rondom hebben we daarom weinig klachten.
De Swace van binnen
Geen digitale instrumentaria voor de Suzuki: het merendeel van het dashboard werkt nog analoog. Daar is niks mis mee, want op die manier hoef je niet allerhande menu’s door om de kachel een graadje hoger te zetten. Dat gaat nog gewoon met een traditionele bedieningsknop. Omdat Toyota diens navigatiesysteem standaard uitrust met een overzicht van alle merkdealers, heeft Suzuki die dienst niet overgenomen. In plaats daarvan bieden de Japanners Apple CarPlay aan, zodat je met behulp van jouw smartphone de weg kunt vinden. Er is geen oplossing voor het gemis aan stroompunten op de achterbank: je passagiers zullen bij een lange rit moeten zorgen dat hun apparatuur van tevoren goed is opgeladen. De hoofd- en beenruimte is ook al niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig heeft de middentunnel een bescheiden afmeting; op die manier kun je in ieder geval nog met zijn drieën achterin plaatsnemen. De Swace beschikt over een in hoogte verstelbare bagagebodem, waardoor er een vlakke laadvloer ontstaat. Daaronder kun je een reservewiel kwijt, of een bagagetrolley. Klap je de rugleuning neer, dan kan dat eenvoudig vanuit de kofferbak. En nog zo’n handigheidje: de laadbodem heeft een ‘schone’ en een ‘vieze’ kant. Voor wanneer je een keer wat potgrond wilt vervoeren bijvoorbeeld!
De Swace en het milieu
De Toyota Corolla kun je niet alleen in verschillende carrosserievarianten kopen; de Japanners bieden ook meer motorversies aan dan Suzuki doet. Daar heeft Suzuki een goede reden voor, want het gaat hen er juist om auto’s te verkopen die zo min mogelijk schadelijke uitstoot veroorzaken. Door ook de krachtiger hybride variant bij Toyota uit het schap te plukken, zouden ze aan dat doel voorbij gaan. De twintig jaar ervaring die Toyota inmiddels heeft met het combineren van een verbrandings- en een elektromotor, betaalt zich hoe dan ook uit. Waar de startmotor bij een mild hybride personenwagen alleen kan assisteren, trekt de elektromotor van de Swace deels zelf de kar: of je nou 50 kilometer per uur rijdt, of 100. Dat resulteert in een bijzonder gunstig praktijkverbruik van 1 op 21,1. Hoewel we daarmee niet de score uit de folder wisten te evenaren - Suzuki spreekt zelf van 1 op 22,8 - vinden we het nog steeds een indrukwekkend getal.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
