Auto Review Mitsubishi Asx I 2e facelift
(H)eerlijke no-nonsense
Mitsubishi ASX (2016 / 2019)
- Pluspunten
- Verstandige aanschaf
- Rijdt voldoende comfortabel
- Heel betrouwbaar
- Minpunten
- Model behoort niet meer tot de modernste
- Lichtelijk ondergewaardeerd
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de ASX kent de Wegenwacht één euveltje dat wel eens voorkomt. Op de dynamo zit een regeleenheid, die bepaalt of de dynamo stroom moet leveren, om de accu op minstens 80% capaciteit te houden. Soms werkt die aansturing niet, waardoor de dynamo niet laadt en de accu vanzelf leeg wordt getrokken. Bijzonder is daarbij dat het laadstroomlampje op het dashboard dit niet aangeeft. De Wegenwacht ontkoppelt die regeleenheid, waardoor de dynamo ‘gewoon’ constant laadt. De ASX rijdt weer normaal, maar er moet natuurlijk wel een keer een nieuwe regeleenheid in.
De Mitsubishi ASX is niet de spannendste, middelgrote crossover, maar het is wel een goede en betrouwbare auto. Misschien dus toch maar eens overwegen?
Waar hebben we het over
Het heeft er de schijn van dat Mitsubishi niet helemaal gelukkig is met de verkoopcijfers van de ASX. Dat leiden we af uit het feit dat het Japanse merk dit model keer op keer beetpakt om ‘m aantrekkelijker te maken. Het beoogde effect blijft echter uit. In deze test hebben we het over de versie zoals die in 2016 op de markt is verschenen. Tussentijds, in 2012, was er al een eerste aanpassing. In 2019 is de ASX opnieuw ‘aan de beurt’; zodanig, dat daarvoor een afzonderlijke occasiontest is gerechtvaardigd. Het model maakte zijn debuut al in 2010 en ondanks al die aanpassingen is het de auto toch aan te zien dat hij niet meer de jongste is. Dat is op zich niet erg, maar wel een feit waar je als occasionkoper tegenaan loopt.
Uitvoeringen en varianten
Technisch houdt Mitsubishi het lekker overzichtelijk. De ASX is er in deze versie met een 1.6-liter benzinemotor, goed voor 86 kW/117 pk. Die is in alle gevallen gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. In 2016/17 is er ongeveer een jaar lang ook een 1.6 met directe brandstofinjectie (DI-D) en een zesbak geleverd, maar die bereikt een vrijwel gelijkwaardig motorvermogen en krijgt een minder gunstig energielabel. In andere landen bestaat ook een versie met dieselmotor. Die kennen wij hier officieel niet, al duikt er wel eens eentje op als ingevoerde occasion. Er bestaan diverse uitvoeringsvarianten. De basisversie heet ‘Entry’, gevold door de Bright, Intense en Instyle. Daar komen nog tijdelijke uitvoeringen tussendoor, zoals de Intense+, Connect Pro en Connect Pro+. In het voorjaar van 2018 is het Bright-uitrustingsniveau vervangen door Life.
De Mitsubishi ASX als occasion
De ASX is typisch een auto die vrijwel uitsluitend wordt verkocht aan particuliere automobilisten. Zoals dat past bij een crossover, wordt de ASX vaak gebruikt als ‘werkpaard’; je hebt zo’n auto om de mogelijkheden die hij biedt. Het is daarom niet vreemd om bij een gebruikt exemplaar wat ‘gebruikssporen’ aan te treffen. Een bagageruimte waar veel in- en uitgeladen is, zal hier en daar best een krasje of een veeg in de bekleding oplopen, bijvoorbeeld. Mitsubishi’s zijn ijzersterke auto’s. Niettemin is het de overweging waard om voor een gebruikte ASX eerst eens bij de merkdealer te kijken. Mitsubishi hanteert geen zogenaamd ‘occasionlabel’, maar de vijfjarige fabrieksgarantie maakt jonge exemplaren wel aantrekkelijker. Om die in stand te houden, is het een voorwaarde dat de auto volgens fabrieksopgave wordt onderhouden. Bij een dealeronderhouden exemplaar is dat vanzelfsprekend het geval. Bij elke grote onderhoudsbeurt bij de dealer krijgt de Mitsubishi-rijder ook een nieuwe pas, waarmee hij/zij weer een jaar lang recht heeft op pechhulp, zowel in Nederland als in andere landen. De kans dat een ASX je in de steek laat, is weliswaar heel klein maar áls je eens iets hebt, is adequate hulp waardevol. Uiteraard is het ook mogelijk een goede ASX te vinden bij een dealer van een ander merk, of bij een universele occasionaanbieder.
De proefrit
De ASX rijdt heel prettig. Zoals het een crossover betaamt, is de zitpositie net wat hoger dan in een normale hatchback. De voorstoelen zitten prima. Het ruimte-aanbod in het interieur is voldoende voor vier volwassenen, maar niet overdadig. De bagageruimte biedt minimaal 419 liter inhoud; dat is een normale waarde voor deze klasse. Achter het stuur valt op dat er nogal wat ‘loze schakelaars’ zijn. In luxe varianten prijkt op de stuurkolom een rondje waar in eenvoudiger versies het contactslot zit. Een normaal navigatiesysteem ontbreekt in de testauto, maar via een smartphonekoppeling kunnen we Google Maps gebruiken. De 1.6-liter krachtbron is geen geweldenaar, maar voor gezinsgebruik is hij soepel genoeg. De normale vijfbak schakelt mooi licht en precies. Bij wisselende belasting heeft het motorblok de neiging om te kantelen. Een praktijkverbruik rond 1 op 12 is gemakkelijk haalbaar.
Conclusie
Occasionkopers voor wie uitstraling en imago niet zo belangrijk zijn, doen met de ASX een uitstekende koop. De Mitsubishi is een no-nonsense auto, die op alle punten een voldoende scoort, maar het vooral moet hebben van zijn onverstoorbare kwaliteit.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
