Auto Review Volkswagen Caddy IV
Door de bank genomen
Volkswagen - Caddy Combi Maxi 2.0 TDI
Conclusie
De Volkswagen Caddy Combi schiet zijn doel voorbij. Bedoeld als budget-alternatief voor een reguliere MPV is de meest eenvoudige uitvoering van de familieauto al te duur. Alleen wanneer je de voormalige bedrijfswagen afzet tegen volwaardige zevenzitters als de Renault Espace of Ford Galaxy, valt het prijskaartje voordelig uit. Maar zelfs dan blijft het een schrale investering, want voor dit soort bedragen mag je een praktischer interieur, een fraaiere afwerking en een stillere motor verwachten.Type auto en prijs
De Volkswagen Caddy is van huis uit een bedrijfswagen. Voor grote gezinnen met een bescheiden beurs zijn dat soort auto’s echter de ultieme basis voor een praktische gezinsauto. Vandaar dat de Duitsers hun Caddy ook met geel kenteken leveren. Je rijdt er eentje vanaf € 24.790. Volkswagen is niet het enige automerk dat zo’n truc uithaalt. Ook Ford, Fiat, Opel, Peugeot en Citroën hebben kleine personenbusjes in hun showroom staan. De prijzen daarvan liggen een paar honderd- tot een paar duizend euro lager dan die van de Volkswagen (alleen de Opel Combo Tour is duurder). De Caddy Combi heeft standaard vijf zitplaatsen, maar is er ook als zevenzitter: de Caddy Combi Maxi. Het prijskaartje bedraagt dan minimaal € 27.290. Een bedrag waarvoor je ook een MPV als de Kia Carens kunt kopen, of Volkswagens eigen Golf Sportsvan. En laten dat nou juist de auto’s zijn die Caddy Combi-klanten normaal gesproken niet kunnen betalen…Hoe rijdt de Volkswagen Caddy Combi Maxi 2.0 TDI
Wij gingen op pad met een zevenzits Caddy, voorzien van een 102 pk sterke, 2.0-liter dieselmotor. De krachtbron weet voldoende gang in de gezinsauto te krijgen, maar rond de 1.500 toeren horen we een hinderlijke motordreun. Dat is nou juist het toerental waarop je naar een parkeerplaatsje zoekt of een rotonde probeert te nemen. Het helpt niet dat de auto een kathedraal aan binnenruimte biedt, die op dat moment gaat werken als een klankkast. Hoewel de Volkswagen voorbeeldig stuurt en schakelt, merk je aan die onbehouwen brom dat je hier oorspronkelijk met een bedrijfswagen van doen hebt. Aan die achtergrond dankt de Caddy overigens ook zijn belangrijkste pluspunten: de imposante binnenruimte en zijn voortreffelijke voorstoelen. Daar houd je het probleemloos uren op uit. Stil is de auto niet. Behalve het geluid van de motor hoor je ook nadrukkelijk het afrollen van de banden. Bovendien vangt de Volkswagen een hoop wind vanwege zijn nagenoeg ontbrekende stroomlijn. De Caddy Combi heeft een starre achteras in plaats van een onafhankelijke wielophanging. Daardoor voel je iedere korte oneffenheid op je pad, zonder dat dit overigens hinderlijk wordt. Het beperkte zicht rondom is een stuk vervelender. Weliswaar bevat de personenbus een hoop glas, maar de ruiten in de schuifdeuren zijn juist klein uitgevallen. Daardoor zie je bar weinig wanneer je vanaf de bestuurdersstoel recht opzij kijkt. Met een lengte van net geen 5 meter is het ook niet eenvoudig om te zien wat er zich achter de Volkswagen afspeelt, maar daarvoor kun je tenminste nog parkeersensoren bijbestellen. De veiligheidsvoorziening valt voor een voormalige bedrijfswagen omvangrijk te noemen, maar moet voor het grootste deel van de optielijst komen. Daar vinden we onder meer een groot licht assistent, adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning. De Caddy Combi is wel standaard voorzien van een remassistent, die niet alleen waarschuwt bij een dreigende aanrijding maar ook zelfstandig kan ingrijpen wanneer de bestuurder niet adequaat reageert.De Volkswagen Caddy Combi Maxi 2.0 TDI van binnen
De meeste binnenruimte lijkt zich in de Volkswagen Caddy boven je hoofd te bevinden; iedereen kan aan boord een hoed op, of je nu achter het stuur of op de derde zitrij plaatsneemt. We roemden al de fijne voorstoelen, maar ook op de achterbank zit je niet onaardig. Het ontbreekt je in elk geval niet aan hoofdruimte, maar ook de beenruimte is dik in orde. De achterbank kun je opklappen en zelfs volledig uitnemen, al doe je dat beter met zijn tweeën vanwege het aanzienlijke gewicht van het meubelstuk. De rugleuning verstellen of de zitting verschuiven is er helaas niet bij. Hetzelfde geldt voor de optionele derde zitrij: die kun je als achterbank gebruiken, of die bank moet er in zijn geheel uit. De zitting is kort, maar da’s dan ook de enige reden waarom volwassenen hier niet comfortabel kunnen zitten. Aan de geboden hoofd- en beenruimte ligt het in elk geval niet. Haal je beide achterbanken uit de auto – de vraag is bij dit soort auto’s altijd; waar laat je die dingen vervolgens? – dan heb je in de door ons gereden Caddy Combi Maxi maar liefst 3.880 liter bagageruimte tot je beschikking. Wil je het maximale aantal passagiers vervoeren, dan slinkt de kofferruimte tot 530 liter; nog altijd meer dan een Golf Sportsvan standaard te bieden heeft. Zo’n Sportsvan beschikt echter wel over een fraaier interieur. Het binnenste van de Caddy Combi is opgetrokken uit zwarte, harde plastics en het dashboard doet met zijn laag geplaatste navigatiesysteem verouderd aan. Dat steekt wanneer je bedenkt hoeveel geld je ervoor betaalt. Wij adviseren nog een extra uitgave en dat zijn de twee losse achterdeuren die je voor € 219 kunt bijbestellen. De standaard achterklep is zo onhandig groot, dat je anders nooit meer normaal je boodschappen kunt inladen.De Volkswagen Caddy Combi Maxi 2.0 TDI en het milieu
Het motorenpallet van de Caddy Combi is voor dit type auto omvangrijk. Behalve de door ons gereden dieselversie is er een lichter gemotoriseerde zelfontbrander om uit te kiezen plus drie verschillende benzinemotoren. Het vermogen loopt uiteen van 75- tot 125 pk. De dikste benzinemotor is ook leverbaar in een uitvoering die op groengas loopt. Het blok levert dan geen 125-, maar 110 pk. Met onze 102 pk sterke diesel scoorden wij een praktijkcijfer van 1 op 17,3. Het opgegeven fabrieksverbruik bedraagt 1 op 21,3. De Caddy Combi komt niet in aanmerking voor noemenswaardig fiscaal voordeel. Een start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
