Auto Review Volkswagen Golf VIII
Terechte bestseller
De Volkswagen Golf ‘8’ Variant (stationwagon) is als occasion in navolging van zijn voorgangers enorm populair. Nieuw en gebruikt behoort de Golf tot de meest verkochte auto’s in ons land. Die waardering is terecht, maar voor occasionkopers is het van belang om zich goed te oriënteren.
- Pluspunten
- Ruim interieur
- Rijdt heel comfortabel
- Paar kleine storingen bekend
- Ingetogen, maar altijd herkenbaar uiterlijk
- Minpunten
- Populair, dus relatief duur
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Volkswagen Golf ‘8’ Variant als occasion?
Bij Golfs van dit model die veel korte stukjes rijden, kan het roetfilter, ook bij een benzinemotor (!) storingen veroorzaken. Er komt eerst een melding op het dashboard dat het nodige is een grotere afstand met hogere snelheid te rijden. Op die manier wordt het roetfilter, simpel gezegd, ‘schoon geblazen’. Wordt aan deze oproep geen gehoor gegeven, dan kan de Golf er op een slecht moment gewoon mee stoppen. Dit is ook door de Wegenwacht niet ter plaatse op te lossen. Iets heel anders betreft de brandstofvoorraad. In de tank van de Golf zit een hogedruk-benzinepomp, die de brandstof naar de motor voert. Als de tank bijna leeg raakt, dan kan die pomp zijn werk niet goed doen. Er komt dan een storingsmelding ‘storing aandrijflijn’. Dat klinkt dramatisch, maar het valt wel mee. Er moet acuut meer brandstof in de tank komen, anders wil de motor ook niet meer starten. In zo’n geval van nood heeft de Wegenwacht altijd een kleine hoeveelheid benzine bij zich.
Over de Volkswagen Golf ‘8’ Variant
Deze achtste generatie van de Golf is precies wat er van mag worden verwacht. Het succes van de respectievelijke modellen wordt voor een deel verklaard door de tot in detail doordachte consequente handelwijze van Volkswagen. Zet ze allemaal naast elkaar, alle acht en naast de verschillen zijn vooral de overeenkomsten opmerkelijk. Ja, ook generatie nummer 8 is ‘gewoon’ weer een Golf, maar dan helemaal passend in de huidige tijd. Hetzelfde, maar toch anders. Modern, in alle opzichten, maar toch herkenbaar. Geen merk heeft dit zo goed voor elkaar als juist Volkswagen. De consument, de autokoper, is zich hier wellicht niet zo van bewust. Dat maakt niet uit: wat telt is aan de ene kant de tevredenheid van die kopers en aan de andere kant de stabiele positie van de hele Volkswagen-organisatie.
Uitvoeringen en varianten
Deze generatie van de Volkswagen Golf is er alleen nog als vijfdeurs en als vijfdeurs stationcar, traditioneel aangeduid als Variant. Bijvoorbeeld een driedeurs-versie bestaat niet meer. In de serie komen liefst negen verschillende benzinemotoren of –aandrijflijnen voor, plus twee diesels.
De basismotor is de 1,0 liter TSI driecilinder met turbo die in heel veel modellen wordt gebruikt. Alleen in een basisversie is die er met 66 kW/90 pk. Daarnaast is deze er met 81 kW/110 pk. Deze motor is er ook met elektrische ondersteuning, als mild-hybrid, waarbij het vermogen uiteraard hetzelfde blijft. De 1,5 liter is een viercilinder met 96 kW/130 pk. Deze is er ook in een normale versie en als mild-hybrid, aangeduid als eTSI. In beide gevallen heeft de 1.5 ‘cilinderuitschakeling’ bij geringe belasting. Daarnaast is er een 1,4 liter viercilinder, maar dat is een plug-in hybride. Daarvan bestaan twee varianten, met een systeemvermogen van 150 kW/204 pk en met 180 kW/245 pk. De 2,0 liter TSI-motor is voorbehouden aan de GTI en heeft een vermogen van 180 kW/245 pk. Dezelfde motor, maar dan met 235 kW/320 pk is er uitsluitend voor de sportieve topversie R 4motion, dus met vierwielaandrijving. De diesels zijn in alle gevallen 2,0 liter turbomotoren, met 85 kW/115 pk en met 110 kW/150 pk.
De basisversie heeft een handgeschakelde vijfbak, alle andere handgeschakelde versies hebben zes versnellingen. Volkswagen beschikt over verfijnde automatische transmissies met twee koppelingen, aangeduid als DSG. Alle eTSI-versies hebben deze standaard, met zeven versnellingen. Dezelfde automaat zit ook standaard in de 2.0 TSI en de sterkere 2.0 TDI. Een soortgelijke automatische transmissie, maar dan met zes overbrengingen zit in de plug-in hybrides.
Na de naamloze basisversie, die begin 2022 uit het programma is geschrapt, kennen we de normale uitvoeringen Life, Life Business, Style, R-Line en R-Line Business. De eerder genoemde GTi en R staan op zichzelf.
Medio 2021 zijn alle diesels uit het programma verdwenen, met uitzondering van de 85 kW Life Business. Begin 2022 is ook de TSI R 4Motion geschrapt, alsmede de 1.5 TSI Life. Bijna alle versies zijn er als vijfdeurs en als Variant. Deze laatste bestaat alleen niet met de kleinste basismotor, als plug-in hybrid en in de snelle versies GTI en R 4Motion.
De Volkswagen Golf ‘8’ als occasion
Geheel in overeenstemming met de verwachtingen staat er een enorm aanbod gebruikte exemplaren van de Golf ‘8’ in het land. Zodra de leasecontracten van zakelijk ingezette Golfs af beginnen te lopen, wordt dat aanbod alleen maar nog groter. Het aandeel van de Variant zal nog verder toenemen, wat alles te maken heeft met het feit dat die pas in begin 2021 is geïntroduceerd. Minstens zo opmerkelijk is het feit dat liefst twee derde van het hele aanbod beschikt over de automatische transmissie. Vergeleken met het verleden valt op dat het aanbod gebruikte diesels nog maar pakweg 2% van het totaal is. Naarmate de tijd verstrijkt zullen gebruikte Golfs van deze generatie op meer plaatsen en bij meer verschillende aanbieders opduiken. Denk aan de outlets van leasemaatschappijen. De Golf is ‘nieuw’ heel stevig geprijsd, maar dat lijkt de populariteit niet te schaden. Een logisch gevolg, in combinatie met die populariteit als occasion is dat ook de prijzen voor gebruikte Golfs vaak heel stevig zijn. De meest voor de hand liggende ‘vindplaats’ voor een mooie en relatief jonge gebruikte Golf blijft uiteraard de officiële Volkswagen-dealer in uw omgeving. Daarbij merken we op dat het aanbod van de courante uitvoeringen zó groot is, dat zo’n auto gemakkelijk in de directe omgeving is te vinden. Het is zinloos om voor een normale Golf 1.0 of 1.5 ‘naar de andere kant van het land’ te rijden.
De proefrit
Stap in een ‘gewone’ Golf en het is gauw duidelijk waarom dit model zo populair was. Om te beginnen is hij best ruim, vier volwassenen passen er prima in. De maatvoering van het interieur is overigens exact hetzelfde als in de vorige generatie en hetzelfde geldt voor de bagageruimte (381 liter). De noodzaak daaraan iets te veranderen was er gewoon niet. Meer ruimte nodig? De Golf Variant biedt dezelfde zitruimte, maar minimaal liefst 611 liter bagageruimte.
Een normale Golf is een heerlijke gebruiksauto, die weinig of geen aandacht opeist. Wat vooral indruk maakt, is de verfijnde afstemming van het onderstel, dat is de basis van een goed rijcomfort. Daarbij is ook de richtingsstabiliteit heel fijn, de wegligging is ruim voldoende en voor een auto van dit formaat is de Golf ook ruim voldoende wendbaar. De besturing werkt mooi nauwkeurig. De vaak voorkomende DSG-automaat schakelt heel fijn, daarbij maakt het niet echt uit of het de zes- of zevenbak betreft. Opvallend is wel dat de automaat bij een rustige rijstijl veel vaker schakelt dan de meeste bestuurders ooit zelf zouden doen. Dat bewijst de zin van een (goede) automaat, want dat werkt gewoon direct door in het brandstofverbruik en de geluidsproductie, die –dus- heel bescheiden is. Er bestaan verfijnde kuipstoelen voor bestuurder en voorpassagier, maar ook de ‘standaardstoelen’ zitten al bijzonder goed. Minpuntje is wel de grote dode hoek rechtsachter, dat is ook ‘typisch Golf’.
Het instrumentarium is volledig digitaal. Voor een eerste rit is het verstandig met name in het centrale display even goed ‘de weg te zoeken’. Daarin blijken nogal wat functies te zitten. Het navigatiesysteem is niet eenvoudig, maar na gewenning werkt het fijn. Tip: leun niet met een vinger of zo op de rand voor het display, want daar zitten –best onhandig- de toetsen voor het volume van de audio-installatie.
Conclusie
Van de Golf worden al decennialang veel exemplaren verkocht en dus is er zowel een groot aanbod als een enorme vraag naar occasions. Die vraag lijkt te overheersen, waardoor de occasionprijzen vaak duidelijk hoger liggen dan van vergelijkbare concurrenten. Rustig rondkijken en op het goeie moment toeslaan is financieel gezien beslist de moeite waard.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Golf Variant.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
