Auto Review Jeep Renegade I (BU)
Jeep voor breder publiek
De Jeep Renegade is als occasion best geliefd. Dat is logisch, de kleinste Jeep spreekt een groep kopers aan die de auto enorm waardeert en dus is er ook belangstelling voor tweedehands exemplaren. Voor de meeste kopers is dit hun eerste Jeep.
- Pluspunten
- Redelijk betrouwbaar
- Rijdt redelijk comfortabel
- Minpunten
- Alleen gewild bij bepaalde kopersgroep
Wat vindt de Wegenwacht?
- De Multi-air unit is erg gevoelig voor de juiste olie en de correcte hoeveelheid. Door verkeerde olie te gebruiken dan het voorkomen dat de Multi-air unit vroegtijdig kan slijten. Vaak is dit te merken aan het onregelmatig lopen van de motor, deze zal uitval hebben van een of meerdere cilinders. Het op peil brengen van de olie (met de juiste olie) wil dit probleem nog wel eens oplossen. Als de olie gewoon op peil is, kan het nodig zijn dat er een nieuwe Multi-air unit gemonteerd dient te worden.
- De Renegade start alleen als de koppeling ook ingetrapt is. Het kan voorkomen dat de startmotor toch niet draait en de waarschuwing ‘koppeling intrappen’ niet op het dashboard verschijnt. In dat geval is waarschijnlijk alleen de stekker los van de schakelaar bij de koppeling. De Wegenwacht maakt dit ter plekke in orde en zorgt ervoor dat die stekker niet snel weer los zal gaan.
- Een contactsleutel die er niet uit wil, kan worden veroorzaakt doordat de accu te weinig spanning heeft, of omdat de pook van de automaat niet in de P-stand komt.
- Andersom komt het ook voor dat de automaat juist niet uit de P-stand wil en de auto dus niet rijdt. In beide gevallen kent de Wegenwacht een simpele truc om dit te verhelpen.
Over de Jeep Renegade
De Renegade is ontstaan in de samenwerking tussen Jeep (c.q. Chrysler) en Fiat. Onderhuids zijn er overeenkomsten tussen de Renegade en de Fiat 500X, maar uiterlijk zijn het compleet verschillende auto’s. De Renegade is overigens ook gebouwd in een van de Fiat-fabrieken in Italië. Dit model betekende een sterke uitbreiding van het hele Jeep-programma ‘naar onderen’, dus kleiner en lager geprijsd dan alle al bestaande Jeep-modellen.
Dat is een schot in de roos, want er blijkt een flinke groep kopers te bestaan die een Jeep wel enorm waarderen, maar voor wie de grote Amerikaanse modellen steeds onbereikbaar bleven. Fiat/Jeep heeft hiermee een mooi ‘gaatje in de markt’ aangeboord. Het mooie daarbij is dat feitelijk geen enkele andere fabrikant een echt soortgelijke auto biedt, de concurrentie is toch steeds weer net even anders.
Uitvoeringen en varianten
- De Renegade bestaat in slechts één verschijningsvorm, maar wel met een scala aan technische varianten.
- De 1,4 liter turbobenzinemotor ‘MultiAir’ is er in twee specificaties: 103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk.
- Vanaf medio 2016 is er een 1,6 liter motor aan het benzine-aanbod toegevoegd, de E-torq, met 81 kW/110 pk.
- Er zijn twee dieselmotoren beschikbaar. De 1,6 liter ‘MultiJet’ levert 88 kW/120 pk, de 2,0 liter ‘MultiJet’ heeft 103 kW/140 pk.
- De sterkste diesel heeft altijd vierwielaandrijving, die is verder alleen voorbehouden aan twee topuitvoeringen van de sterkste 1,4 liter benzinemotor.
- De nieuwe 1,6 liter benzinemotor heeft een handgeschakelde vijfbak, de overige versies hebben handgeschakelde zesversnellingsbakken.
- De 1,6 diesels en de 1,4 liter benzineversies hebben als optie een semi-automatische zestraps transmissie.
- De sterkste diesels (optie) en de vierwielaangedreven 1,4 (standaard) zijn uitgerust met een tamelijk unieke, negentraps automatische transmissie.
- De normale uitvoeringen heten Latitude, Longitude, Freedom en Limited.
- De 1,6 liter diesel is er ook als ‘Sport’, alleen de sterkste vierwielaangedreven diesel met automaat is er in de uitvoering Trailhawk.
- Direct na de introductie was er tijdelijk een ‘Opening Edition’, in 2016 verscheen een tijdelijke versie die ‘Night Eagle’ heet.
De Jeep Renegade als occasion
Het koperspubliek van een nieuwe Renegade is flink divers. Er zijn exemplaren die nieuw worden ingezet als zakenauto, maar een relatief groot deel betreft particuliere kopers. Daarbij is het aantal vrouwelijke eerste eigenaren opvallend hoog. Er staat een aardig aanbod gebruikte Renegades in het land te koop.
Opvallend is dat de dieselmotoren schaars zijn. Dat zijn niet allemaal vierwielaandrijvers, maar het aandeel 4x4’s is wel evenredig klein. Met andere woorden: de normale voorwielaangedreven benzineversies komen volop voor, wie heel specifieke wensen heeft, zal goed moeten zoeken. De officiële dealers van het merk hebben een aardig deel van het occasionaanbod in handen, maar geleidelijk duiken er ook steeds meer Renegades op bij niet-merkgebonden autobedrijven. Er zijn ook versies met ‘grijs kenteken’ (formeel als bestelwagen) in omloop. Of dat bij de behoeften past is een individuele beslissing.
De proefrit
De Jeep Renegade wordt op de eerste plaats verkocht om zijn ‘looks’: hij is tegelijk stoer en leuk, de auto heeft ook iets over zich in de trant van ‘neem me nou niet al te serieus’. Dat wordt nog eens onderstreept door heel veel leuke details. Zo komt op de gekste plekken het logo met zeven verticale streepjes en twee rondjes (het front van de oer-Jeep) terug en rechtsonder op de voorruit lijkt een oude Jeep over een heuveltje te klauteren.
Door zijn nogal hoekige vorm lijkt de Renegade niet zo groot, maar ‘een kleine Jeep’ is een relatief begrip, want het is echt geen kleine auto. Ook vanwege die vorm heeft hij een lekker ruim interieur, waarin vier volwassenen uitstekend kunnen zitten. Het interieur is mooi afgewerkt, de indeling is hier en daar wat onlogisch, maar dat went wel. Met een inhoud van minimaal 351 liter is de bagageruimte niet echt overdadig, vergelijkbaar met een hatchback in de middenklasse.
De zit achter het stuur is relatief hoog, zelfs met de stoel in de laagste stand, dat hoort bij het soort auto. De afstemming van het onderstel is vooral op comfort gericht, maar kleine oneffenheden in het wegdek worden relatief sterk gevoeld. Door zijn aanzienlijke gewicht (leeg vanaf 1.395 kg) en de vorm die qua stroomlijn verre van gunstig is, mag geen bijzonder laag verbruik worden verwacht. Met een 2,0 liter diesel scoorden we destijds gemiddeld 1 op 14, het praktijkverbruik van een 1,4 benzineversie zal rond 1 op 10 liggen.
Conclusie
De Jeep Renegade is een lekker onderscheidende, leuke en stoere auto. Het is logisch dat dit model een brede groep mensen aanspreekt. Het is niet de allergoedkoopste manier om van A naar B te komen, maar ja, dan hèb je ook wel wat!
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Jeep Renegade.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
