logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Golf Sportsvan VII

Glazen huis

Volkswagen - Golf Sportsvan

Volkswagen hoopt met de nieuwe generatie van de Golf Plus een andere, jongere doelgroep aan te spreken. Dat begint al bij de modelnaam: de MPV heet voortaan Sportsvan.

Conclusie

De Sportsvan staat als een huis. Hij biedt meer binnenruimte dan zijn voorganger, is nóg praktischer geworden en dat voor nauwelijks meer geld. Maar of dat genoeg is om jongere kopers aan te trekken, zal de tijd moeten leren. Voor minder geld rijd je een Golf Variant en ook al is de styling van de MPV grondig aangepakt, die modelvariant oogt nog altijd een stuk appetijtelijker.

Type auto en prijs

In 2005 introduceerde Volkswagen de Golf Plus. Zijn opvolger heeft een vlottere naam gekregen, waarin de ambities van de fabrikant al tot uiting komen. Met de Sportsvan hopen zij een jongere doelgroep voor de MPV te interesseren. De Golf Plus was weliswaar een verkoopsucces, maar het waren toch vooral senioren die er voor warm liepen. Met een vanafprijs van een kleine 23 mille is de Volkswagen duurder dan een Ford C-Max, maar voordeliger dan de Franse concurrentie (Renault Scénic, Citroën C4 Picasso). De styling moet je aanstaan: de Sportsvan is vriendelijker voor het oog dan het model dat hij vervangt, maar door het grote glasoppervlak heeft hij ook wel iets weg van de Pausmobiel...

Hoe rijdt de Volkswagen Golf Sportsvan

De Sportsvan is onderhuids gelijk aan de huidige Golf en deelt ook zijn motoren met de compacte middenklasser. Wij reden in de omgeving van Saint-Tropez met de 125 pk sterke 1.4-liter TSI. Een prima krachtbron voor wie er vaak op uit gaat met de caravan (je zou in dat geval ook nog de 150 pk sterke variant kunnen overwegen) maar in Nederland heb je in principe voldoende aan een benzinemotor met 1.2-liter inhoud. Sturen en schakelen doet de Sportsvan zoals je dat van een Volkswagen mag verwachten: bovengemiddeld. Er zijn MPV's die strakker sturen, maar de Duitsers overtuigen als altijd met het totaalpakket. Als bonus krijg je er in het geval van de Sportsvan een uitstekend verkeersoverzicht bij, met dank aan de hoge zitpositie. De Sportsvan is grotendeels uit te rusten zoals de Golf en dat betekent dat onder meer een adaptief onderstel en een remassistent tot de mogelijkheden behoren. Er zijn ook een aantal zaken die op de auto debuteren. Een verwarmbaar stuur bijvoorbeeld, maar interessanter zijn een tweetal nieuwe veiligheidsopties. Het zogenaamde 'Blind Spot'-systeem signaleert niet alleen voertuigen in je dode hoek, maar stuurt ook tegen wanneer jij snel achteropkomend verkeer zelf niet in de gaten zou hebben. En dan zijn er nog de speciale parkeersensoren, die met een bereik van 35 meter voorkomen dat je een botsing veroorzaakt terwijl je achteruit een parkeerhaven uitsteekt. In eerste instantie word je met geluidssignalen voor je medeweggebruikers gewaarschuwd, maar in geval van nood trekt de Sportsvan zelf aan de rem.

De Volkswagen Golf Sportsvan van binnen

Een belangrijk wapenfeit van de Golf Plus was zijn verschuifbare achterbank. Die is behouden en is in de Sportsvan zelfs in drie delen neerklapbaar. Met de bank in de achterste stand heb je achterin ontzettend veel beenruimte, ongeacht hoe groot je bent. Extra bijzonder is het feit dat de bagageruimte dan nog altijd 500 liter bedraagt: 105 liter meer dan in het vorige model. Zijn dubbele laadvloer heeft daar ongetwijfeld iets mee van doen. De Sportsvan biedt sowieso prima zitcomfort; de zittingen van de stoelen lopen ver door en bieden ook voldoende steun aan langere ledematen. Afhankelijk van de gekozen uitvoering zit er onder beide voorstoelen een lade waar je nog meer bagage in kwijt kunt. De Volkswagen is uit te rusten met een uitgebreid infotainmentsysteem, waar je jouw favoriete muziek naar kunt 'streamen' vanaf je mobiele telefoon. Bang voor de levensduur van je batterij hoef je niet te zijn; met een 12V-aansluiting voorin, achterin en in de bagageruimte is stroom ruimschoots voor handen.

De Volkswagen Golf Sportsvan en het milieu

Het merendeel van de Golf-motoren is ook leverbaar in de Sportsvan. Dat komt neer op 6 benzine- en 4 dieselmotoren, met vermogens die uiteen lopen van 85- tot 150 pk. De dikste benzinemotoren hebben 25 procent bijtelling, de overige krachtbronnen komen in aanmerking voor 20 procent. Alle Sportsvans voeren het label BlueMotion Technologies op de kofferklep. Dat betekent een standaard start/stop-systeem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.