logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Lancia Thema II

Pizza Americana

Lancia - Thema

De overname van het Amerikaanse Chrysler door het Italiaanse Fiat leidt tot aparte producten. Neem nou de nieuwe Lancia Thema. Die is gebaseerd op de Chrysler 300C. Met dien verstande dat de versie met de Lancia-badge is overgoten met een Italiaanse saus.

Conclusie

Sceptici hebben niet helemaal gelijk als ze zeggen dat er niets Italiaans te vinden is bij deze nieuwe Thema. Zo zijn de achterlichten geïnspireerd op de Lancia Flaminia uit de jaren vijftig en zestig. Maar het echte Italiaanse zit hem van binnen. Daar is de sfeer buitengewoon smaakvol en luxe. Zoals je van de Italianen gewend bent. De rijeigenschappen zijn dik in orde. En de prijs lijkt helemaal niet verkeerd, zeker niet als je de maten van dit slagschip in aanmerking neemt. Dat maakt deze Lancia Thema een limo voor degene die eens iets anders wil.

Type auto en prijs

De Thema is het vlaggenschip van Lancia. Een forse en prachtig gelijnde limousine. Hij is ruim vijf meter lang, een kleine anderhalve meter hoog en een vette 190 centimeter breed. Daarmee valt hij in de prestigieuze klasse waar we ook auto’s in terugvinden als de Mercedes E-klasse en de Audi A6. Maar ook met een Franse limo als de Citroën C6 kan de Thema zich, zeker wat maatvoering betreft, goed meten. Deze gestrekte Italiaan is leverbaar met naar keuze drie motoren, een benzine en twee diesels. De benzinegestookte 3.6 l V6 Pentastar motor is van Amerikaanse makelij. Die is goed voor 210 kW (286 pk) en lever een koppel van 340 Nm bij 4.650 r/min. Deze V6 heeft een topsnelheid van 240 km/h en accelereert van 0 naar 100 km/h in 7,7 seconden. Deze zescilinder is gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De twee drieliter diesels zijn van Italiaanse komaf (VM Motori). Beide Multijet-motoren hebben een cilinderinhoud van 2.987 cm3. Er is een versie die 140 kW (190 pk) levert. Daar kun je 220 km/h mee toppen. En de acceleratie van 0-100 km/h neemt 9,7 seconden in beslag. De iets sterkere zelfontbrander is goed voor 176 kW (239 pk). Die kan 230 km/h en scoort in de 0-100 km/h sprint een tijd van 7,8 seconden. Beide diesels zijn gekoppeld aan een vijftrapsautomaat. De Thema, die overigens in het Canadese Ontario wordt gebouwd, kent een vanafprijs van € 52.500 voor de 3.6 liter V6 benzine-uitvoering. De goedkoopste diesel verwisselt voor € 55.500 van eigenaar. Er komen drie uitrustingsniveaus, Gold, Platinum en Executive. Maar standaard is de Thema al zeer compleet uitgerust met onder meer lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen, gescheiden aircosysteem, verlichte bekerhouders, elektrisch bedienbare portierruiten rondom, cruise control en een hands free communicatiesysteem. Bij de nog completere Platinum en Executive kun je onder meer ook de pedalen verstellen.

Hoe rijdt de Lancia Thema

Wij maken kennis met de sterkste dieselversie. Een fantastische motor. En echt beresterk. Je vliegt zonder er erg in te hebben naadloos naar buitengewoon illegale snelheden. Daarbij doet de motor in alle rust zijn werk. De vijftrapsautomaat doet zijn werk naar behoren. In de versie waar wij in rijden, kunnen we de verzetten ook nog kiezen met behulp van flippers achter het stuur. De wegligging van deze achterwielaangedreven (!) Lancia is prima. Op de Italiaanse Autostrada spoort hij als een TGV. Op bochtige trajecten moet je de lange en zware koets wel een beetje door de bochten wurgen. Maar ondanks de achterwielaandrijving blijft hij nog lang neutraal ook. Voor Europa heeft de Thema een andere afstemming van het onderstel dan de Chrysler 300C voor de Amerikaanse markt heeft. De Thema is sportiever afgeveerd. Maar dan nog blijft het onderstel buitengewoon comfortabel aanvoelen. Het is duidelijk dat deze Thema meer een marathonloper is dan een slalommer. Overigens heeft Lancia al aangekondigd dat er ook een vierwielaangedreven versie van de Thema in aantocht is.

De Lancia Thema van binnen

Zodra we instappen, worden we in positieve zin overdonderd door de sfeer binnenin het interieur. De uitstraling is een en al luxe. Echt te omschrijven als een Italiaanse sfeer van Armani en Prada. Het instrumentarium lijkt wel ontworpen te zijn door een horlogefabrikant. De meters zien er echt uit als juweeltjes. Dan mag deze Lancia technisch gezien wel Amerikaanse genen hebben, van binnen is daar niets van de merken. Nou ja, wat ruimte betreft mag je hem wel Amerikaans noemen. Voorin is die overbemeten. En achterin kun je zonder meer spreken van een executive lounge. De ruimte is daar zo royaal dat je er gemakkelijk kantoor kunt houden. Met privacyglas achter kun je de Thema zo inzetten voor de captains of industry die zich graag laten rijden. De afwerking ziet er bovendien buitengewoon fraai uit.

De Lancia Thema en het milieu

Bijna alle Thema’s krijgen het milieulabel C. Bijna want de 3.0 l V6 in de Executive-uitvoering (met een CO2 uitstoot van 227 g/km) ontvangt een D-label. Voor alle Thema’s geldt een bijtelling van 25 procent.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.