logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai Tucson II

Een van de allerbeste, ook als occasion

De Hyundai Tucson is als occasion best gewild. De vraag naar SUV’s is wel wat verschoven naar kleinere modellen, maar de Tucson houdt zijn positie goed vast. Binnen zijn klasse is de Hyundai net als zijn voorgangers een van de allerbeste auto’s die er te koop zijn.

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Tucson is het zoveelste topproduct van Hyundai. Naast alle andere goede eigenschappen is de rotsvaste betrouwbaarheid een heel belangrijke factor. Als de bestuurder niet zelf een band lek rijdt, of verkeerde brandstof tankt, laat de Tucson zijn bestuurder normaal gesproken niet in de steek.
  • Juist bij een auto als deze, waarvan in de praktijk vaak meer wordt gevraagd dan van een modale middenklasser, is de uitstekende fabrieksgarantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking een overtuigend aankoopargument.
  • De Tucson moet daarvoor wel bij de officiële dealers worden onderhouden, maar wie een jonge gebruikte Tucson koopt, krijgt zo een betere garantie dan op vrijwel elke andere occasion.

Over de Hyundai Tucson

Alle lof voor deze generatie Tucson geldt vrijwel onveranderd ook voor de Kia Sportage, want dat is alleen uiterlijk een iets anders auto. Kia en Hyundai zijn ‘broer en zus’ en het lijkt erop dat bij de ene modelwisseling het ene merk en een andere keer het andere merk als eerste aan de beurt is. In dit geval verscheen de Kia een stuk later dan de Hyundai. Welke van de twee de voorkeur heeft, dat is vooral een kwestie van smaak. Het verschil wordt alleen bepaald door uiterlijk, marketing en iets anders garantievoorwaarden. Technisch zijn ze identiek.

Uitvoeringen en varianten

  • De Tucson is er met één koetswerkvariant.
  • Er is één benzinemotor en er zijn twee diesels, maar elk van die motoren is er weer in twee varianten.
  • De 1,6 liter GDI (wat staat voor directe benzine-inspuiting, de D is verwarrend) levert 97 kW/132 pk.
  • Met een turbo en intercooling is dat 130 kW/177 pk.
  • De 1,7 liter dieselmotor levert in de basisversie 85 kW/115 pk, vanaf medio 2016 is er ook een ‘HP’-versie met 104 kW/141 pk.
  • De 2,0 liter diesel levert in de basis 100 kW/136 pk en in de HP-versie 135 kW/186 pk.
  • Eind 2018 verscheen ook een variant op de sterkste diesel, uitgerust met een mild-hybrid-systeem, die uiteraard een aanzienlijk lager gemiddeld verbruik scoort.
  • De 1,6 GDI met turbo is altijd gekoppeld aan een zeventraps automatische transmissie met dubbele koppeling.
  • De sterkere motor met automaat is er ook met vierwielaandrijving.
  • De sterkste uitvoering van de 2,0 CRDi-diesel is er ook uitsluitend met vierwielaandrijving en automatische transmissie, maar dat is een normale zestraps automaat.
  • Alle overige versies hebben voorwielaandrijving.
  • Er is een basisversie die i-Drive heet, maar die is alleen leverbaar met de basismotoren, zowel benzine als diesel.
  • Alle overige varianten zijn er als i-Motion, Comfort en Premium.
  • In 2016 verscheen uitsluitend met de basis-benzinemotor ook een tijdelijke actieversie, met de naam Go!

De Hyundai Tucson als occasion

Veel Tucsons zijn nieuw ingezet als zakenauto, meestal op basis van een leasecontract. Aan het einde van dat contract komen die exemplaren beschikbaar. Het kan voorkomen dat een leasemaatschappij zo’n auto aanbiedt in een eigen ‘outlet’.

Los daarvan vormen de officiële Hyundai-dealers de grootste groep aanbieders. Dat is logisch en de keuze voor zo’n aanbieder is ook als koper verstandig. Hyundai geeft immers vijf jaar volledige fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking, mits de auto bij de dealers is onderhouden. Die garantie is niet persoonsgebonden. Uiteraard is deze garantie veel uitgebreider dan bijvoorbeeld BOVAG-garantie. Die komt feitelijk pas in beeld als een Tucson ouder is dan die vijf jaar.

De kwaliteit van Hyundai en dus ook van de Tucson is zodanig dat ook wanneer zo’n auto op leeftijd raakt en veel kilometers heeft gereden er niet veel is te vrezen. Als het zover is, dan wordt ook de onderhoudshistorie interessanter. In het algemeen worden veel SUV’s wat ruwer gebruikt dan een normale middenklasser, dus wat gebruikssporen zijn dan vrij normaal. Dat doet aan de kwaliteit niks af.

Opvallend is dat er in het land ook wat exemplaren staan op grijs kenteken. Dat zijn formeel bestelwagens, dus de achterbank en de achterste zijruiten ontbreken. Dat kàn voor bepaalde toepassingen handig zijn, maar particuliere kopers hebben er fiscaal geen voordeel meer van.

De proefrit

Vergeleken met zijn soortgenoten, rijdt de Tucson erg prettig. De hoge zit is inherent aan het soort auto. De Tucson is heel prettig geveerd, mede daardoor ook heel comfortabel en op kruissnelheid ook nog eens opvallend stil. Daarbij is het interieur ook lekker ruim en hetzelfde geldt voor de bagageruimte (minimaal 513 liter).

Wij reden met een sterke versie van de benzinemotor en die is ruimschoots sterk genoeg voor het soort auto. Daarbij valt op dat de besturing een stuk nauwkeuriger is dan bij eerdere modellen van dit merk, de koppeling is mooi soepel en de handgeschakelde zesbak werkt ook al heel fijn. Niettemin past de heel prettige automatische transmissie beter bij het hoogwaardige rijcomfort. Ruim de helft van alle in het land aangeboden Tucsons heeft een automatische transmissie.

Opvallend is dat het maximaal toegestane aanhangwagengewicht flink verschilt per motorisering, terwijl dit bij uitstek een auto is om het nodige ‘aan de haak’ te hangen. Voor de basisbenzinemotor is dat maar 1.200 kilo, de sterkere versie mag 1.900 kilo hebben en de diesels zelfs 2.200 kilo. Dat scheelt nogal wat! Wij reden eerder een gemiddeld praktijkverbruik rond 1 op 11,5 en dat is ook al heel netjes voor het soort auto.

Conclusie

Deze generatie van de Hyundai Tucson is een bijzonder fijne auto in het gebruik. Uiteraard staat de keuze voor een SUV, ingegeven door het te verwachten gebruik, boven alles. Als het een SUV moet worden, in deze klasse en de Tucson valt binnen het budget, dan is het heel zinvol deze Hyundai tenminste te overwegen. Goede kans dat-ie het wordt!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai Tucson.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Noteboom Rotterdam B.V

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.