Auto Review Citroen Berlingo II 2e facelift
Vertrouwd recept
Citroën - e-Berlingo Multispace
Conclusie
De Citroën e-Berlingo Multispace is gebaseerd op een reeds bestaande auto, die later elektrisch is gemaakt. De actieradius van de emissieloze personenbus is beperkt en de Citroën ontbeert een aantal essentiële zaken die elektrisch rijden comfortabel maken. Verder heeft de auto een lage topsnelheid, wat het rijden op de snelweg bemoeilijkt. Daar staat tegenover dat de e-Berlingo comfortabel is geveerd en voor dit type aandrijflijn over een vriendelijk prijskaartje beschikt. Bovendien kan er met de Citroën worden snelgeladen, ook al is dat dan tegen meerprijs.Type auto en prijs
Met de e-Berlingo Multispace voegt Citroën een tweede personenwagen toe aan diens emissieloze modellengamma. Lange tijd bestond dat louter uit de C-Zero: een in samenwerking met Mitsubishi ontwikkelde stadsauto op stroom. De elektrische Berlingo wordt zowel op grijs- als op geel kenteken verkocht. Ook de personenuitvoering van de bedrijfswagen zal voornamelijk als werkpaard worden ingezet: het is een ideaal taxibusje voor in door milieuzones beschermde binnensteden. De vanafprijs is echter dusdanig, dat ook particulieren de Citroën zouden kunnen overwegen. Dat prijskaartje bedraagt € 31.670. Daarmee is het een van de voordeligste elektrische personenauto’s die er momenteel in Nederland te koop zijn. Voor een soortgelijk bedrag kun je weliswaar voor een Hyundai IONIQ electric terecht, maar de werkelijke concurrentie komt van Renault en Nissan: die verkopen namelijk ook elektrische versies van hun personenbusjes. De e-NV200 Evalia is daarentegen een stuk duurder. De vanafprijs van de Kangoo Z.E. duikt alleen onder die van de Citroën wanneer je bereid bent om het accupakket van de importeur te leasen voor minimaal € 58 per maand. En dan heb je nog het zustermodel van de e-Berlingo, de Peugeot Partner Tepee Electric. Die is fractioneel goedkoper dan zijn tweelingbroer, maar moet het met een kariger standaarduitrusting stellen.Hoe rijdt de Citroën e-Berlingo Multispace
Hoewel de Berlingo het levenslicht zag als bedrijfswagen, voelt hij niet als een ‘busje’ aan. Je zit weliswaar wat hoger, maar het dashboard houdt gelijke tred met de bestuurdersstoel. Zo krijg je toch het idee met een reguliere auto onderweg te zijn. Je kunt wel merken dat het basisontwerp uit 2008 stamt; een aanvullende veiligheidsuitrusting ontbreekt. Het zicht rondom is dankzij het grote glasoppervlak dan wel weer op orde. En aan de andere kant: juist omdat de Citroën al wat ouder is, koop je met deze Berlingo nog een ouderwetse, Frans comfortabele auto. Dankzij de alternatieve aandrijflijn neemt dat rijcomfort alleen maar verder toe: je hoort de motor tenslotte niet langer. De personenbus is in de eerste plaats een functionele auto: vanwege de hoge koets en de doodse besturing is dit geen model waar je spontaan mee gaat toeren. Dat geeft niks, maar het is wel vervelend dat de zittingen van de voorstoelen zo kort zijn. Ook als je een vervoermiddel zoekt om louter mee van A naar B te rijden, wil je fatsoenlijk zitten. De automaat werkt met een draaiknop; alsof je de verlichting aan zet. Dat is even wennen, maar scheelt wel ruimte tussen de voorstoelen. Een trekgewicht ontbreekt: er mag geen aanhanger achter de auto. Het grootste manco van de e-Berlingo is echter zijn beperkte topsnelheid: bij 115 kilometer per uur is de koek op. Een vrachtwagen inhalen lukt nog wel, maar een andere personenwagen passeren blijkt een hele klus.De Citroën e-Berlingo Multispace van binnen
De e-Berlingo is een vijfzitter en er staan geen extra zitplaatsen op de optielijst. Heb je meer spullen dan kinderen te vervoeren, dan kun je jouw hart ophalen. Aan boord wemelt het van de opbergvakken. Boven je hoofd bijvoorbeeld, of in en rond het dashboard. De leeftijd van de Berlingo kwam bij het vorige testonderdeel al even ter sprake, maar ook aan het binnenste van de Citroën kun je merken dat het alweer even geleden is dat zich hier een interieurontwerper tegenaan heeft bemoeid. Het scherm van het infotainmentsysteem is klein, de bediening omslachtig. De knoppen van de raambediening prijken bovendien bovenaan de middenconsole in plaats van in de portieren. Nee, dan de achterbank! Die bestaat uit drie losse stoelen, die volledig uitneembaar zijn. Met alle zitplaatsen op hun plek is de kofferruimte 675 liter groot, maar daar maak je dus relatief eenvoudig 2.400 liter van. Inclusief een vlakke laadvloer. Moet je alleen wel over een ruimte beschikken waar je jouw autostoelen kwijt kunt. De rugleuningen van de achterste stoelen zijn apart verstelbaar, de been- maar vooral hoofdruimte is gigantisch. Vanwege het ontbreken van een middentunnel kun je achterin ook moeiteloos met drie volwassenen naast elkaar zitten. Voor de jonge passagiers zijn de rugleuningen van de voorstoelen voorzien van vliegtuigtafeltjes. Daar kun je weliswaar je spelcomputer op laten rusten, maar opladen behoort niet tot de mogelijkheden: het enige stroompunt van de Citroën zit helemaal voorin. Standaard schuifdeuren vereenvoudigen de instap naar achteren. De kofferklep is echter zo’n groot ding, dat je er verstandig aan doet om de nodige ruimte vrij te houden achter de auto. Anders zal je de schuifdeuren ook moeten gebruiken om de boodschappen in te laden.De Citroën e-Berlingo Multispace en het milieu
De actieradius van de elektrische Berlingo is op papier al bescheiden: 170 kilometer. Hoewel dat doet vermoeden dat de personenbus dezelfde elektromotor heeft gekregen als de veel kleinere C-Zero, blijkt dat niet het geval. De Citroën beschikt over een geheel eigen aandrijflijn, waarvan het accupakket 22,5 kWh groot is. Zoals we dat bij iedere elektrische personenwagen doen, onderwierpen we ook de e-Berlingo aan onze actieradiusproef, die over een gevarieerd aantal wegen van het Haagse hoofdkantoor van de ANWB naar de luchthaven van Lelystad voert. Ditmaal vond de test plaats in januari, bij een buitentemperatuur van 7 graden. Na 116 kilometer was de batterij leeg. Opladen duurt een stevige 8,5 uur aan een openbaar laadpunt. De Citroën in het stopcontact prikken kan ook, maar dan moet je er bijna twee keer zo lang voor uit trekken. Optioneel kun je de personenbus uit laten rusten met een snellaadmogelijkheid, wat wij ten harte aanbevelen. Het kost weliswaar € 800 extra, maar vergroot het gebruiksgemak van de EV aanzienlijk. In dat kader verdient de Nederlandse importeur een pluim voor het gratis ter beschikking stellen van een handige app, waarmee je bijvoorbeeld op afstand de verwarming kunt inschakelen of het niveau van de batterij controleren. Dat er twee verschillende laadkabels bij het aankoopbedrag zijn inbegrepen, beschouwen we ook als een pré. Maar er vallen even goed een paar harde noten te kraken. Zo wordt de laadkabel niet vergrendeld in de auto: je trekt hem er zo uit. Daarnaast moet de e-Berlingo het zonder cruise control stellen (een constante snelheid doet wonderen voor de af te leggen afstand) en wordt in de speciale spaarstand de verwarming uitgeschakeld. In het navigatiesysteem vinden we geen laadpunten, maar tankstations (!). En de boordcomputer werkt met zijn onnauwkeurige weergave van het rijbereik actieradiusvrees in de hand. Stuk voor stuk zaken waar je als EV-rijder niet blij van wordt.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
