logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW X5 III (F15)

Stijlvolle top-SUV

De BMW X5 en X6 zijn als occasion auto’s die als het ware ‘zichzelf verkopen’. Wie in deze grootteklasse kan ‘winkelen’, moet deze BMW’s tenminste heel serieus nemen. Concurrentie is maar een zeer betrekkelijk begrip, kiezen is vaak ook een kwestie van smaak.

Pluspunten
  • Imposant, overtuigend uiterlijk
  • Zeer betrouwbaar
  • Bijzonder comfortabel
Minpunten
  • Zeer geliefd, dus relatief duur

Wat vindt de Wegenwacht?

  • Op de duurdere modellen, zoals de X5 en X6 is een alarmsysteem ingebouwd dat overgevoelig is voor invloeden van buitenaf. Hierdoor komt het voor dat de auto niet wil starten of zelfs niet open wil, alleen maar door een onbekende stoorzender. In veel gevallen kan een specialist van de Wegenwacht de auto samen met de bestuurder via de telefoon toch tot de orde roepen. Dan is het wel handig als de bestuurder/eigenaar de alarmcode heeft (check bij occasion-aankoop!) en eventueel de bijbehorende applicatie op een smartphone.
  • De elektronica van de luchtvering zit onder de auto. Hier kan water bij komen waardoor er oxidatie in de stekkers kan ontstaan. De Wegenwacht kan hier vaak een noodoplossing voor maken.
  • Dat er geen voorziening is om een automatische transmissie uit de ‘P-stand’ te halen bij stilstaande auto is een lastige bijkomstigheid als de auto met pech stilvalt. Dit kan alleen worden opgelost door een ingreep aan de onderkant van de auto.

Over de BMW X5 en X6

Deze twee nauw verwante modellen vormen BMW’s aanbod in de klasse van de grote SUV’s. Technisch zijn ze identiek, al zijn niet alle motorvarianten van de X5 ook in de X6 beschikbaar. Het grote verschil is de vormgeving. De X5 is een pure SUV, de X6 is een sportievere coupé-variant, met door de aflopende daklijn vanzelfsprekend minder interieurruimte. BMW heeft de X5 en X6 vanaf de start van beide modellen uitsluitend gebouwd in haar fabriek in de Verenigde Staten.

Uitvoeringen en varianten

  • De X5 is er met keuze uit drie benzinemotoren, vier diesels en een benzine-hybride.
  • Alle versies hebben standaard een automatische achttraps transmissie.
  • De X5 xDrive 35i heeft een 3,0 liter zescilinder lijnmotor met 225 kW/306 pk, de xDrive 50i is een 4,4 liter V8 met 330 kW/450 pk.
  • De X5 M is een zeer sportieve versie, eveneens voorzien van een 4,4 liter V8, maar dan met 423 kW/575 pk.
  • De X5 sDrive/xDrive 25d heeft een 2,0 liter viercilinder diesel met 160 kW/218 pk (vanaf medio 2015: 170 kW/231 pk).
  • De xDrive 30d heeft een 3,0 liter zescilinder met 190 kW/258 pk en de xDrive 40d haalt uit dezelfde zescilinder 330 kW/313 pk.
  • Bij de diesels is er een ‘M’, de M50d, nogmaals met een 3,0 liter diesel, maar dan met 280 kW/381 pk.
  • De xDrive40e iPerformance is een plug-in hybride met een 2,0 liter viercilinder benzinemotor plus een forse elektromotor, samen goed voor 230 kW/313 pk.
  • De sDrive bij de 25d staat voor achterwielaandrijving, alle andere versies (xDrive) hebben vierwielaandrijving.
  • De X6 verscheen een jaartje later op de markt en is beschikbaar met dezelfde motoriseringen, met uitzondering van de 25d en de plug-in hybride.
  • De M-versies staan qua uitrusting op zichzelf. De overige motoriseringen zijn er in een naamloze basisversie en als High Executive.

De BMW X5 als occasion

Er staat een aanzienlijk aanbod gebruikte exemplaren van zowel de X5 als X6 te koop. Van het totale aanbod is ongeveer 20% een X6. De benzineversie maken ongeveer een kwart van het aanbod uit, het aandeel hybrides is (bij de X5) bijna een derde. Het gros van de X5’s is nieuw als zakenauto de weg opgegaan, opmerkelijk is dat de X6 veel vaker privé wordt gekocht, niet zelden als tweede auto.

Er worden nog steeds mooie, gebruikte exemplaren van de X5 of X6 aangeboden door de officiële BMW-dealers in het land. Vrijwel alle exemplaren worden daar aangeboden onder het ‘Premium Selection’-label, wat staat voor een reeks aan aantrekkelijke voorwaarden, waaronder dezelfde twee jaar garantie zonder km-beperking als op een nieuwe BMW wordt gegeven. De wat oudere exemplaren zijn ook vaak te vinden bij de BMW-specialisten in het land, of natuurlijk bij dealers van andere merken en algemene occasionbedrijven. Vooral de X5 wordt vaak ingezet als zeer luxe ‘werkpaard’.

De kans op wat normale gebruiksschade is dus aanzienlijk. De X6 is veel meer een ‘luxepaard’, al zien we die ook wel eens in gebruik om een paardentrailer te trekken. Vooral de zakelijk gereden X5-en hebben vaak aanzienlijke kilometrages. Op zich is dat geen bezwaar, maar een serieuze controle van de onderhoudshistorie is een vereiste. In geval van twijfel over de historie of bijvoorbeeld het eventuele schadeverleden: lekker laten staan, er is aanbod genoeg.

De proefrit

Neem plaats achter het stuur van een X5/X6 en je voelt je als een vorst op de weg. Het ‘wie doet me wat?’-gevoel is er vanaf de eerste meters. Natuurlijk is de zitpositie vrij hoog, dat hoort bij het soort auto. Niettemin is een normale uitvoering buitengewoon comfortabel. Aan de andere kant moet gezegd dat beide modellen, ondanks hun riante buitenmaten, van binnen niet eens zó ruim zijn.

Volwassenen kunnen achterin best zitten, maar riant is het niet. De bagageruimte is wel heel royaal, met een inhoud van 650 liter (40e iPerformance: 500 liter). Op de weg voelt de X5 of X6 steeds aan als een grote en zware auto –dat is het tenslotte ook-, maar het moet gezegd dat de uitstekende rijeigenschappen waarmee BMW in de kleinere modellen furore maken ook hier wel zijn te vinden.

Een X5 stuurt gewoon best strak en precies en de meeste motoren voelen vlot en gretig aan, ondanks het aanzienlijke rijklare gewicht (vanaf ruim twee ton). Mede door het comfortniveau zijn dit ook op lange afstanden bijzonder aangename auto’s.

Conclusie

Een auto als de X5 of X6 is misschien niet direct de auto die in gedachten schiet, als aan het merk BMW wordt gedacht. Toch heeft BMW ook in dit marktsegment een heel stevige plek ingenomen en de voor het merk zo kenmerkende dynamische eigenschappen komen in aangepaste vorm ook hier tot hun recht.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW X5.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.