logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Honda Hr-V II

Honda HR-V is ondergewaardeerde occasion

De Honda HR-V is als occasion erg ondergewaardeerd. Dat is opmerkelijk, want met dit model kan Honda zich uitstekend meten met de meest gewilde middenklasse SUV-achtige modellen, mét alle van het merk bekende kwaliteiten.

Pluspunten
  • Slim gebruik van ruimte
  • Rijdt erg goed, bijna sportief
  • Zeer betrouwbaar
Minpunten
  • Smaakgevoelig model

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Honda HR-V is typerend voor de kwaliteit waarom Japanse auto bekend staan. De Wegenwacht kent geen enkel euvel dat bij dit model wel eens voorkomt. De HR-V is daarmee een toonbeeld van betrouwbaarheid.

Over de Honda HR-V

De HR-V bevindt zich in één van de meest populaire klassen, zowel nieuw als gebruikt. Helaas is het in Nederland veel te stil geworden rond Honda, sinds het merk hier geen echte, eigen vertegenwoordiging meer heeft. Dealers zijn er nog wel en Honda is gewoon te koop, maar de HR-V is toch tamelijk geruisloos op de markt verschenen en vervangen. Dat is eeuwig zonde, in de auto’s zit het ‘m niet, want daar is als vanouds niks mis mee. Voor wie bij de typeaanduiding HR-V denkt aan een heel andere auto: dat klopt, er was eerder een model dat zo heette, ook knap eigenzinnig, maar duidelijk een slag groter dan deze.

Uitvoeringen en varianten

  • Honda heeft het leveringsprogramma van de HR-V heel overzichtelijk gehouden. Er zijn twee motoren beschikbaar, benzine en diesel.
  • De benzinemotor is een moderne, geheel lichtmetalen, direct ingespoten 1,5 liter zestienklepper met 96 kW/130 pk.
  • De diesel is eveneens een lichtmetalen zestienklepper, maar dan met 1,6 liter inhoud en uiteraard een turbootje, goed voor 88 kW/120 pk.
  • Beide hebben standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak.
  • Met uitzondering van de basisversie is de benzinemotor ook leverbaar met een CVT-automaat, die evenwel ook met ‘flippers’ achter het stuur in verschillende standen kan worden gezet.
  • Met beide motoren bestaan drie uitvoeringen: Comfort, Elegance en Executive.

De Honda HR-V als occasion

De HR-V is nieuw voornamelijk verkocht aan particuliere automobilisten. Versies met een dieselmotor moeten met een lampje worden gezocht. Minstens zo opvallend is dat driekwart van het hele aanbod een benzineversie met automaat betreft. Het is opvallend dat nog steeds een flink deel van deze HR-V als occasion wordt aangeboden door officiële Honda-dealers. Die hebben uiteraard het volste vertrouwen in de kwaliteit van deze auto’s. Honda-dealers bieden streng geselecteerde occasions aan onder het occasionlabel ‘Honda Selecties’, met afhankelijk van de auto één, twee of zelfs vier jaar garantie. Uiteraard kunnen er ook via andere kanalen gebruikte HR-V’s opduiken, per geval is te bekijken of dat een verstandig deal is.

De proefrit

Het uiterlijk van de HR-V vraagt best even gewenning. Vooral die eigenwijze oplopende plooi in de flanken, die trouwens bij de ene kleur veel meer opvalt dan bij een andere, geeft deze Honda een tamelijk eigenwijze uitstraling. Er zijn nog wel wat opvallende details, zoals de stoere, in matzwart uitgevoerde grille en de deurgrepen van de achterportieren die zijn ‘verstopt’. Van binnen heeft de vormgeving als consequentie dat het uitzicht schuin naar achteren wat wordt gehinderd door een flinke dode hoek. Die kleine minpuntjes compenseert de HR-V met enkele heel goede eigenschappen. Om te beginnen is hij ook achterin lekker ruim, maar OK, dat mag je verwachten in een SUV. Uniek voor het merk Honda is voor een aantal modellen waaronder de HR-V de andersom opklapbare achterbank. Die kan niet alleen ‘plat’ op de normale manier, maar de zittingen kunnen ook simpel tegen de rugleuning worden geklapt. Daardoor ontstaat tussen de achterportieren een hoge laadruimte, die in vrijwel geen enkele andere auto wordt bereikt. Je zult maar een paar flinke kamerplanten te vervoeren hebben! De normale bagageruimte meet overigens ook minimaal 470 liter en daarmee geeft de HR-V zijn populaire concurrenten ook een flinke draai om de oren. Het verschil is zo maar 100 liter! De zitpositie is zoals valt te verwachten in zo’n auto vrij hoog. Los daarvan rijdt de HR-V zoals het een Honda betaamt: uitstekend. De HR-V is stevig, maar niet te hard geveerd en hij stuurt mooi precies. Wij reden een benzineversie met CVT en die transmissie vráágt zoals altijd even gewenning, maar werkt prachtig. Bij een relatief rustige rijstijl houdt de CVT het motortoerental steeds heel laag, wat flink bijdraagt aan een heel laag geluidsniveau. Zó laag, dat eenmaal op de autosnelweg het bandengeruis wat meer opvalt dan normaal.

Conclusie

De HR-V geldt een beetje als een geheime tip voor wie een gebruikte middenklasse-SUV zoekt. Het is wellicht niet de eerste auto die je dan te binnen schiet, maar het is er ook eentje die veel meer aandacht en waardering verdient. Hij is ruim, rijdt erg prettig en het is Honda-kwaliteit en dus uitermate betrouwbaar.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Honda HR-V.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Honda HR-V.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Automotive-centre Van Nieuwkerk, Amsterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.