Auto Review Lexus Ct-Serie I
Sportiefste hybride tot nu toe
Lexus - CT 200h Hybrid
Conclusie
Hij mag er dan niet heel sportief uitzien, de Lexus CT200h Hybrid is op dit moment wel de maatstaf als het gaat om sportief hybride rijden. De CT200h heeft een fijne, directe besturing. Minpunt is dat hij op korte oneffenheden stoterig reageert. En dat hij achterin niet erg veel ruimte biedt. Wat zeer positief is, is het verbruik. Andere pluspunten zijn de rijke standaarduitrusting en de afwerking.Type auto en prijs
De Lexus CT200h Hybrid is er met één type motor en in vier uitrustingsniveaus. Hij is altijd voorzien van een airconditioning waarbij de bestuurder en de passagiers hun eigen temperatuur kunnen instellen. Op veiligheidsgebied heeft hij onder meer standaard acht airbags waaronder twee knieairbags. Wat uitrusting betreft is er verder keuze uit de Business line, Business Line Pro en Luxury Line. De auto in het filmpje is een Business Line. Die heeft onder meer als extra’s mistlampen, een cruise control, regensensor en een achteruitrijcamera. De Luxury Line is behoorlijk aan de prijs maar voor dat geld – zo’n 8.500 euro – zit de auto echt tot de nok toe vol met fraaie spullen, waaronder een Mark Levinson stereoinstallatie, lederen bekleding en een harddisk navigatiesysteem. Verder zijn er zeer veel opties verkrijgbaar. Deze Lexus is behoorlijk scherp geprijsd. Dat is uiteraard vooral te danken aan de het feit dat hij brandschoon is. Hij valt in de 14 procent bijtellingsklasse, dus in de lease is hij heel aantrekkelijk. Koop je hem particulier dan betaal je geen BPM en geen wegenbelasting. En dat scheelt natuurlijk een slok op een borrel. Verder claimt Lexus een brandstofverbruik van 1 op 24,4 dus ook daaraan ga je niet failliet. Financieel deskundigen van de ANWB hebben uitgerekend dat de Lexus CT200h Hybride 39,4 cent per kilometer kost als je vier jaar lang elk jaar 25.000 kilometer rijdt. En dat is echt een behoorlijk scherpe kilometerprijs.Hoe rijdt de Lexus CT 200h Hybrid
Een van de grote pluspunten van de Lexus CT200h Hybrid is zijn besturing. Die is heel precies en direct. De wegligging is prima, mede door de gewichtsverdeling. De motor hangt voorin, de accu’s zitten achterin. Daardoor is hij mooi in balans. Wat wel tegenvalt is zijn gedrag op korte oneffenheden. Die worden matig verwerkt. De auto voelt dan nogal stoterig aan. De Lexus CT200h reageert keurig direct op bewegingen van het gas/stroompedaal, waarbij hij zelf bedenkt of alleen de elektromotor het werk aankan, of dat ook de benzinemotor moet bijspringen. Je kunt tot 50 km/h en bij voldoende stroom de auto ook forceren louter elektrisch te rijden. Het start-stopsysteem werkt goed. Omdat deze hybride een CVT heeft in plaats van een gewone versnellingsbak of automaat, moet je even wennen aan het ‘geloei’ dat je hoort als je stevig gas geeft. De benzinemotor klimt dan in toeren maar de CVT heeft even tijd nodig om zich aan dat toerental aan te passen. Niks mis mee, het hoort nou eenmaal bij dit concept. Op lagere snelheden en wanneer de auto elektrisch rijdt is hij echt heel stil. Maar zodra je op de snelweg rijdt is er behoorlijk veel bandengeruis.De Lexus CT 200h Hybrid van binnen
De Lexus CT200h ademt van binnen luxe uit, precies zoals je dat verwacht van een Lexus. Het dashboard ziet er prachtig uit. Met blauwe verlichting in het instrumentarium zolang je economisch rijdt. En selecteer je met behulp van de Drive Selector Mode – een grote ronde knop op de middenconsole – de sportstand, dan verandert het blauw in rood. Met die grote knop bepaal je of je vooral heel zuinig wilt rijden, of wat meer prestaties verlangt ten koste van het verbruik. Met een drukknop kun je dan ook nog kiezen voor louter elektrisch rijden. Verder tref je op de middenconsole een soort muis aan waarmee je heel veel zaken bedient. Ziet er mooi uit, maar onder het rijden hebben we uiteindelijk toch liever druk- en draaiknopjes. Het zitcomfort is dik in orde. Dat wil zeggen, voorin. Achterin is de ruimte voor hoofd en benen van volwassenen beperkt. Kinderen zitten er een stuk beter.De Lexus CT 200h Hybrid en het milieu
De Lexus CT200h is een hybride en zo schoon dat hij een A-label scoort. Hij valt in de 14 procent bijtellingsklasse. Koop je hem particulier dan betaal je geen BPM en geen wegenbelasting. Alle versies hebben een A-label. De auto heeft een start-stopsysteem, wat brandstof bespaart. Tot 50 km/h kun je de Lexus CT200h forceren om louter elektrisch te rijden.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
