logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Dacia Sandero II 1e facelift

Nuchtere no-nonsense auto

De Dacia Sandero is als occasion niet mateloos populair, maar bij een bepaald publiek juist wel erg gewild. Er bestaat een flinke categorie mensen die niet zonder auto kunnen, maar absoluut ‘niets met auto’s’ hebben. Dus: geen luxe, geen moderne snufjes, geen status…

Pluspunten
  • Onopvallend uiterlijk
  • Relatief goede tegenwaarde voor prijs
  • Ruim genoeg voor vier
Minpunten
  • Diverse kleine euvels bekend
  • Gewild bij klein publiek

Wat vindt de Wegenwacht?

Bij deze generatie van de Sandero kent de Wegenwacht verschillende, vaker optredende technische euvels. De motor stopt er ineens mee en is niet meer te starten, in enkele gevallen brandt het ESP-lampje. De motor blijkt geen ontsteking te hebben en ook de brandstofpomp werkt niet. Oorzaak is een zekering, die niet gewoon is doorgeslagen, maar gesmolten in het voetje. De Wegenwacht kan een tijdelijke noodvoorziening maken, maar uiteraard moet dit zo snel mogelijk in de garage goed worden gerepareerd. Wat ook voorkomt is dat de motor regelmatig een cilinder overslaat en dus op drie ‘poten’ loopt. Dit is niet te missen, maar het motorstoringslampje op het dashboard brandt ook. Dit zit ‘m in de MAP-sensor, wat veroorzaakt dat de motor te rijk loopt en zo af en toe zichzelf op één cilinder ‘verzuipt’. De Wegenwacht haalt de stekker van die sensor los, waarna de Dacia-rijder verder kan rijden, naar de garage namelijk, om daar die sensor te laten vervangen. Plotseling volledig uitgevallen dimlichten worden veroorzaakt door een kapotte lichtschakelaar. Daarvoor bestaat ook een noodgreep, waarbij de zekering rechtstreeks van spanning wordt voorzien, maar ook hier geldt dat in de garage z.s.m. een nieuwe schakelaar moet worden gemonteerd.

Over de Dacia Sandero

In deze occasiontest richten we ons op de facelift-versie van de tweede generatie van de Sandero. Deze verbeterde versie verscheen in 2016. Net als zijn voorgangers is het een vijfdeurs hatchback. Dit model is verwant aan de Logan MCV. Zoals bij alle Dacia’s is de techniek afkomstig van Renault.

Uitvoeringen en varianten

De Sandero is er in de basis uitsluitend met benzinemotoren, al bestaan er ook uitvoeringen die af fabriek zijn voorzien van een autogas-installatie. Alle benzinemotoren in deze generatie zijn driecilinders. Er is een basisversie, de SCe 75, dat is een 1,0 liter motor met 54 kW/73 pk. De meest gebruikte motor is de TCe 90, een 0,9 liter met turbo, die het brengt tot 66 kW/90 pk. In slechts enkele versies is er ook een TCe 100, een veel modernere 1,0 motor, eveneens met turbo en goed voor 74 kW/100 pk. Alle versies hebben vijf handgeschakelde versnellingen.

Alleen de TCe 90 is als optie ook geleverd met een semi-automatische vijfbak.

Naast de normale Sandero kennen we ook de Stepway, die iets hoger op de wielen staat en een wat sportiever uitvoering kent.

De Sandero is er in een basisversie Ambiance, er is ook een luxere uitvoering die Lauréate heet. In het voorjaar van 2020 zijn beide komen te vervallen en vervangen door één uitvoering, die Comfort heet. Daarnaast kennen we de tijdelijke uitvoeringen Royaal (2017/18) en Tech Road (2019/20). Alleen in 2020 kennen we ook de tijdelijke ‘15th Anniversary’. De Stepway-versies komen voor met de motoren TCe 90 en 100, als Ambiance, Lauréate en 15th Anniversary.

De uitvoeringen met autogas-installatie worden aangeduid als ‘Bi-Fuel’, wat zowel voorkomt op de TCe 90 als de TCe 100.

De Sandero bestaat ook met een 1,5 liter dieselmotor, maar die is in Nederland niet nieuw geleverd.

De Dacia Sandero als occasion

De Dacia Sandero is typisch een auto die zowel gebruikt als nieuw wordt gekocht door particuliere kopers. De Sandero is een typische Dacia, die een bepaald publiek aanspreekt. De status die wellicht zou kunnen worden ontleend aan het bezit van een gloednieuwe auto, heeft voor de Dacia-koper minder waarde dan bij veel andere merken. met andere woorden: de Dacia-koper koopt het liefst een gebruikte auto, die toch volledig aan alle eisen voldoet. Dat bevordert de verkoop van nieuwe exemplaren niet echt, maar op langere termijn zorgt dit er ook voor dat er een ‘tekort’ aan jonge gebruikte Dacia’s ontstaat. Met name de officiële Dacia-dealers hebben altijd wel klanten voor een mooie occasion, met als gevolg dat er op uiteenlopende manieren naar auto’s wordt gezocht, in binnen- maar vooral in buitenland. Dat een auto niet nieuw in Nederland op de weg is gekomen, is op zich geen enkel bezwaar. Voorwaarde is uiteraard dat de auto volgens fabrieksvoorschrift is onderhouden. Als de onderhoudshistorie aantoonbaar is, dan geldt dat ook voor de kilometerstand. Reken er gerust op dat de dealer die uit een ander Europees land een occasion naar Nederland haalt, daar ook scherp op let.

Wie gemiddeld wat meer kilometers rijdt, kan financieel voordeel halen uit een Sandero met een autogasinstallatie. Ze staan niet op elke straathoek, maar zo’n 10% van het aanbod aan gebruikte Sandero’s van deze generatie is een zogenaamde ‘Bi-Fuel’.

De proefrit

De Sandero doet alles wat er redelijkerwijs van wordt verlangd. Dat is feitelijk de belangrijkste eigenschap van heel de auto. Wie bewust kiest voor een dergelijke no-nonsense auto, zal zich niet druk maken over andere eigenschappen, waarin de Sandero feitelijk zijn meerdere moet erkennen in andere compacte auto. Hoewel, compact, dat valt dus alles mee. Hij is in principe ruim genoeg voor vier volwassenen en hij bestaat ook alleen met vier portieren. Daarbij is de bagageruimte van minimaal 320 liter ook heel behoorlijk voor een auto van dit formaat. De voorstoelen verdienen zelfs een complimentje voor het zitcomfort. Daarbij valt een aspect als de eenvoudige afwerking van het interieur in het niet.

Op de weg is met de Sandero goed te leven, maar hij blinkt niet uit in prestaties en rijeigenschappen. De TCe 90-motor is net-aan sterk genoeg en mist vooral trekkracht bij lage toeren. Eenmaal op weg blijkt de afstemming van het onderstel onverwacht hard. Op ruw asfalt dringt veel bandenlawaai door in het interieur. De besturing voelt heel doods aan.

Conclusie

Een Dacia Sandero is nieuw of gebruikt altijd een heel bewust keuze. Dit is een auto voor mensen die wars zijn van luxe, moderne techniek, of een rijke uitrusting die het leven in de auto veraangenaamt. Gewoon rijden, niet zeuren en niet omkijken. Als dit klopt met wat de klant wil, is een Sandero een prima keuze.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Van Mossel VKV Renault / Dacia Rotterdam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.