Auto Review Peugeot 407 I
Fijne reisauto voor bescheiden budget
Peugeot - 407
- Pluspunten
- Sterk eigen gezicht
- Prettig veercomfort, goede wegligging
- Fijne, comfortabele reisauto
- Minpunten
- Diverse, uiteenlopende, soms lastige storingen
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij de Wegenwacht zijn verschillende euvels van de 407 bekend. Onheilspellende geluiden uit het onderstel wijzen vaak op versleten fuseekogels, dat komt vaker voor dan bij andere auto’s. De aircopomp loopt wel eens vast, vervanging is kostbaar. Slechte contacten in ontsteking en injectie zorgen soms voor een slecht lopende motor, meestal is dat een kleinigheid, die de wegenwacht ter plekke kan verhelpen. De temperatuursensor van de motor raakt soms van slag en geeft totaal verkeerde waardes door. De elektronica ‘denkt’ dan al snel dat de motor veel te heet loopt, maar dat is niet het geval. De Wegenwacht controleert of de motor inderdaad niet te heet is gelopen en monteert indien beschikbaar een andere sensor. Brandende airbaglampjes zorgen voor paniek. Verder rijden kan, dit kan tot heel kostbare reparaties leiden. Als bij een vrijwel lege accu (plotselinge kou!) wordt geprobeerd de motor te starten en dat gaat niet meer, dan vergrendelt de auto zichzelf. De inzittenden zijn dan werkelijk opgesloten, want deuren en ramen kunnen niet meer open. Dit komt alleen voor bij versies met een elektronische extra-beveiliging.Waar praten we over?
De 407 is bij zijn komst nogal een stijlbreuk met eerdere modellen. De ‘grote bek’, in de vorm van een heel brede, lage grille in het front, is beslist niet ieders smaak. Desondanks verkoopt de 407 in zijn eerste bouwjaren heel goed, met name op de zakelijke markt. Daarbij is een opvallend grote rol weggelegd voor de SW, alias Station Wagon.Uitvoeringen en varianten
De 407 kent drie carrosserievormen. De vierdeurs sedan geldt als basis. In principe zijn alle varianten van dat model ook beschikbaar als SW. Daarnaast is er een tweedeurs coupé, die in Nederland nooit een grote populariteit heeft gekend. Er zijn vier benzinemotoren en vier diesels in 407’s te vinden. De 1.8 liter benzinemotor (85 kW/116 pk) is wat aan de krappe kant, de 2.0 (100 kW/136 pk) of 2.2 (116 kW/158 pk) zijn beter in balans met de auto. De 3,0 V6 (155 kW/211 pk) is in Nederland altijd een zeldzaamheid gebleven. De diesellijn begint bij de opmerkelijk sterke 1.6 HDi (80 kW/108 pk), gevolgd door de 2.0 (100 kW/136 pk of 103 kW/140 pk) en de 2.2 (125 kW/170 pk). Als top-diesel is er ook een 2,7 liter V6 (150 kW/204 pk). Alle diesels hebben een turbo en directe inspuiting. De 2,0 liter benzine-, 2,0 liter en 2,2 liter dieselmotoren zijn ook beschikbaar met viertraps automatische transmissies. De 3,0 V6 heeft standaard een zestraps automaat, bij de 2,7 liter diesel is die als optie beschikbaar. In 2008 is er een niet al te ingrijpende facelift doorgevoerd, waarbij het enorme aantal uitvoeringen drastisch is verkleind. Opvallend is ook dat Peugeot in 2009 en 2010, in de aanloop naar de opvolger 408, al heel veel versies heeft geschrapt. De normale uitvoeringen heten XR, XS, XT en GT, aangevuld met optiepakketten als ‘Pack’ en ‘Premium’. Er zijn maar enkele tijdelijke uitvoeringen bekend, zoals de Blue Lease en Blue Lease Executive.Conclusie
De occasionprijzen van de 407 zijn heel hard gedaald. Eerdere eigenaren hebben daardoor een flinke afschrijving gekend. Dat is mooi, voor wie nu voor zo’n auto in de markt is, want met goed zoeken en vergelijken is een heel fijne auto te vinden voor heel kleine bedragen. Bedenk wel dat een auto van dit formaat een stuk duurder in gebruik is dan een compacte auto.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
