logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Dacia Sandero II 1e facelift

De prijs is het bewijs

Dacia - Sandero TCe 90

Met een vanafprijs van net geen 12 mille is de Dacia Sandero het koopje van het B-segment. De compacte gezinsauto herinnert je er wel iedere dag aan dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten.

Conclusie

De Dacia Sandero is een scherpe aanbieding. Niet alleen qua prijs, maar ook wat het de riante bagageruimte aangaat. Daar staat tegenover dat de veiligheidsuitrusting ondermaats is en dat je bij de concurrentie voor meer geld ook meer verfijning koopt.

Type auto en prijs

De Dacia Sandero staat te boek als het budgetbroertje van de Renault Clio. De compacte gezinsauto’s delen hetzelfde platform, alleen heeft de Clio een fraaier jasje aangemeten gekregen. Daar hangt dan ook een bijbehorend prijskaartje aan. De Renault kost je minimaal € 15.490, terwijl de Dacia al vanaf € 12.180 mee naar huis mag. Een uitvoering die ook aardgas lust, is zelfs nóg voordeliger (€ 11.680). De Sandero vormt zo een sterke aanbieding voor wie met minimale middelen op zoek is naar een hagelnieuwe gezinswagen. Er wordt weliswaar niet onder stoelen of banken gestoken hoe die lage prijs tot stand is gekomen, maar Dacia is al lang niet meer de ‘no nonsense’-fabrikant die het in zijn begintijd was. Zaken als stuurbekrachtiging, airconditioning en een navigatiesysteem zijn inmiddels ook gewoon verkrijgbaar. En een afgeladen Sandero is nog altijd honderden euro’s goedkoper dan menig concurrent in zijn eenvoudigste uitdossing! Er bestaat ook een stationwagenuitvoering van de auto, die onder de modelnaam Logan MCV wordt verkocht.

Hoe rijdt de Dacia Sandero TCe 90

De Renault Clio mag dan een flitsender jasje dragen dan de Dacia Sandero; je krijgt wel dezelfde benzinemotor. Een gulle geste van moederbedrijf Renault. De driecilinder turbo onder de motorkap van onze testauto is 90 pk sterk en heeft een trekgewicht van 1.100 kilogram. Zolang je hem op toeren houdt, stemt de krachtbron tevreden, maar maak niet de fout om schakellui te gaan rijden. Niet alleen komt de kleine gezinsauto dan nauwelijks meer vooruit; de cabine wordt ook gevuld door een hinderlijk diepe brom. De Sandero beschikt als een van de weinige testkandidaten over een speciale spaarstand, om zuinig met brandstof om te springen. Hoe rijker de uitrusting, hoe meer het gaat wringen dat Dacia maar niet investeert in een betere zitpositie. Het stuur is nog altijd niet in hoogte verstelbaar, de zittingen zijn kort en de stoelen vormeloos, zodat je er in een bocht eenvoudig vanaf glijdt. De enige troost die de (te) zachte stoelen bieden, is het feit dat oneffenheden zo goed als ongemerkt aan je voorbijgaan. Zo hebben we nog wel meer commentaar: de vijfversnellingsbak werkt hakerig en de besturing van de Sandero voelt ‘doods’ aan. De auto is onderweg echter redelijk stil. De behouden vormgeving maakt dat de ramen voor een moderne auto aangenaam groot zijn. Alleen aan de achterzijde valt de Dacia slecht te overzien. ABS en ESP worden standaard meegeleverd, maar actieve hulpsystemen als een rijstrookassistent of dode hoek signalering ontbreken en kunnen ook niet worden bijbesteld.

De Dacia Sandero TCe 90 van binnen

Een nieuw vormgegeven stuurwiel – voortaan heeft het vier spaken in plaats van drie – lijkt misschien iets kleins, maar het heeft effect op de uitstraling van het complete Sandero-interieur. Dat oogt plotseling een stuk moderner, hoewel het uit knalhard plastic is opgetrokken en de bediening van de kachel nog altijd te laag in het dashboard gemonteerd zit. Het zijn de details waaraan je kunt merken dat Dacia heeft moeten beknibbelen om zijn scherpe prijzen mogelijk te maken: de tankdop vereist nog een sleutel en een slot op de achterklep komt bij andere fabrikanten al jaren niet meer voor. Achterin biedt de Dacia ruimte in overvloed, of je nu op de achterbank of in de kofferbak kijkt. Sterker nog: met maximaal 1.200 liter bagageruimte trekt de Roemeen een lange neus naar menig alternatief.

De Dacia Sandero TCe 90 en het milieu

De Sandero is uitsluitend leverbaar in combinatie met een driecilinder benzinemotor. De Logan MCV kun je daarnaast met een 90 pk sterke dieselmotor bestellen. Desgewenst is er ook een versie van de benzinemotor voor handen, die op aardgas loopt. Wij reden de reguliere driepitter en scoorden in de dagelijkse praktijk een score van 1 op 20,4. Daarmee benaderden we op een haar na het door de fabrikant opgegeven verbruik van 1 op 20,8.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.