Auto Review Fiat Tipo II (356) 1e facelift
Ondergewaardeerde Italiaan
De Fiat Tipo is er voortaan met nog maar één krachtbron, een mild hybride 1,5 liter viercilinder. Wij testen hem als stationwagon in de extra stoere Cross-versie. Dat je de Tipo maar weinig ziet in het verkeer is onterecht. Deze Fiat is echt ondergewaardeerd.
- Pluspunten
- Verbruik
- Levendige motor
- Weggedrag
- Minpunten
Conclusie
De Fiat Tipo Cross stationwagon is een gebruiksvriendelijke gezinsauto met een rijke standaarduitrusting en een fijn weggedrag. In Cross-uitvoering ziet hij er nog stoer uit ook. Ruimte voor zowel bagage en de voor- als achterinzittenden is dik in orde. De viercilinder mild hybride motor grossiert niet echt in trekkracht onderin maar is wel keurig zuinig en reageert levendig op de bewegingen van het gaspedaal. De prijzen van de Fiat Tipo Cross zijn best stevig, maar je kunt natuurlijk ook een gewone Fiat Tipo kiezen. Je krijgt in elk geval wel veel waar voor je geld.
Type auto en prijzen
De Fiat Tipo stamt in zijn huidige vorm al weer uit 2016. Geen wonder dus dat de auto enige tijd geleden een kleine facelift heeft gehad. Belangrijkste wijziging had plaats op met motorenfront. De Tipo wordt met nog maar één motor geleverd, een viercilinder 1.5 liter mild hybride, goed voor 130 pk en 240 Nm koppel. Die krachtbron is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling. In de versnellingsbak is een 48 volts startgenerator ingebouwd die voor wat extra elektrische ondersteuning zorgt en daarmee het brandstofverbruik drukt en de uitstoot van schadelijke stoffen wat reduceert. Het samenspel tussen de twee verloopt niet geheel vlekkeloos, soms voel je een lichte schok als de benzinemotor er bijkomt – vooral iets dat bij filerijden opvalt.
Onze testauto is een stationwagon in de extra stoer ogende Cross-uitvoering. De Cross staat 4 centimeter hoger op z’n wielen dan de normale versies. Hij is er vanaf 36 mille. Een stevige prijs, maar je krijgt dan ook een rijk uitgeruste auto. De instapversie van de Tipo stationwagon is de Tipo Style. Die kost een beter verteerbare 32 mille. Wat de standaarduitrusting betreft: Op elke versie zit Uconnect Radio met USB en DAB. Assistentiesystemen zoals een rijstrookassistent en adaptieve cruise control zitten ook op alle uitvoeringen, net als een automatisch dimmende binnenspiegel. De Cross heeft dan ook nog ‘ns een achteruitrijcamera, Apple CarPlay, verkeersbordherkenning, audiobediening aan het stuurwiel en een 7-inch aanraakscherm. Ga je private leasen dan moet je voor de Fiat Tipo Cross stationwagon rekening houden met een vanafprijs van rond de € 540 per maand.
De Fiat Tipo Cross van binnen
Achter het stuur heb je zicht op een instrumentencluster waarvan een deel digitaal is. Je kunt derhalve verschillende projecties naar voren halen. Het infotainmentscherm is keurig hoog op het dashboard geplaatst. Het is de nieuwste UConnect 5-multimedia versie en het is liefst 10,25 inch groot. Wat wel opvalt is dat het systeem wat traag opstart als je de auto start. Bovendien moet je twee keer op de startknop drukken voordat alles aan is. De eerste keer komen de instrumenten tot leven en pas bij de tweede keer staat ook de motor aan. Omdat je elektrisch wegrijdt hoor je de brandstofmotor dan niet aanslaan, wat het aanvankelijk allemaal een beetje verwarrend maakt. Kunnen we nou gaan rijden of niet?
Navigatie ontbreekt op de testauto. Volgens de importeur is dat het gevolg van een wereldwijd onderdelentekort in de autobranche. Gelukkig kun je je mobiele telefoon eenvoudig koppelen en Google Maps gebruiken. Met Bluetooth koppel je nu twee telefoons tegelijk, de smartphone laadt je draadloos op. De volumebediening van de radio zit aan de achterzijde van het stuurwiel. Je vingers vallen als vanzelf op de knopjes. In de middenconsole, direct achter de pook, zit ook een volumeknop. Die is dan juist weer onlogisch geplaatst. Bergruimte is er ion de vorm van twee bekerhouders en een vakje voor (het opladen van) je telefoon. De deurvakken zijn aan de kleine kant, het dashboardkastje is wel ruim.
De voorstoelen bieden prima steun en je kunt eenvoudig een fijne zitpositie vinden. Ook op de achterbank is de auto keurig ruim. Er is daar één stroompunt maar een uitstroomopening van de kachel ontbreekt. Er passen goed twee volwassenen achterin, maar er met z'n drieën zitten wordt - zoals in veel auto'sin deze klasse - nogal krap. De kofferbak biedt 550 liter ruimte met de achterbank op z’n plek – das 100 liter meer dan de hatchback aan kan. Netjes, maar er zijn in dit deel van de markt ook ruimere stationwagons verkrijgbaar. De achterbak heeft een dubbele laadvloer met een behoorlijk diepe bak. De rugleuningen van de achterbank klap je in twee ongelijke delen weg. De laadvloer die dan ontstaat is niet geheel vlak maar wel groot.
Hoe rijdt de Fiat Tipo Cross
De Fiat Tipo is er voortaan met nog maar één type krachtbron, namelijk een 1.5 liter viercilinder mild hybride motor. Die is gekoppeld aan een automaat en een startgenerator. Het is best een fijne aandrijflijn. Alleen wekt hij onderin niet voelbaar veel trekkracht op terwijl juist dan de elektromotor helpt. Overigens reageert de auto wel levendig op bewegingen van het gaspedaal. Bij plotseling versnellen kan de elektronica het soms even niet bijbenen. Dan komt de motor er met een schok bij, iets dat je vooral merkt bij filerijden. Wegrijden en rijden bij snelheden tot 30 km/h doet de Tipo namelijk louter elektrisch. Dat heeft positieve gevolgen voor het brandstofverbruik. Wij haalden een gemiddelde van 1 op 17,8.
De besturing is door de bank genomen prima, al zullen puristen wellicht wat klagen over een te lichte besturing bij hogere snelheden. Het weggedrag is verder erg lekker. Op de snelweg is het een comfortabele en rustgevend aanvoelende auto. Er is alleen wat meer bandengeruis hoorbaar dan je zou willen. De dode-hoek-bewaking tot slot is geen overbodige luxe want de Tipo Cross heeft fikse dode hoeken schuin achter. Voor de caravan-bezitters onder ons, er mag maximaal 1500 kilogram aan de trekhaak van de Tipo stationwagon.
De Fiat Tipo Cross en het milieu
Dankzij de mild hybride aandrijving en bij een normale rijstijl haalden wij een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 17,8. En dat is gewoon netjes voor deze 1335 kilogram wegende auto.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Fiat Tipo Cross stationwagon.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
