Auto Review Volkswagen Golf Plus VI
‘Plus’ staat voor méér Golf!
De Volkswagen Golf Plus is als occasion een wat onopvallende, maar wel heel slimme keuze, voor wie méér ruimte nodig heeft dan een normale Golf biedt. Met dit model mengde Volkswagen zich destijds in de markt voor middenklasse MPV’s… en met succes!
- Pluspunten
- Rijdt als een Golf, dus goed
- Opvallend ruim interieur
- Minpunten
- Behoudend model
- Betrouwbaarheid verschilt per motor
Wat vindt de Wegenwacht?
Technisch is de Golf Plus verwant aan de Golf ‘V’. Er zijn geen specifieke euvels voor de Plus bekend. Bij de benzinemotoren, met uitzondering van de meest recente TSI-types, komt het voor dat één van de vier individuele bobines de geest geeft. Indien er een vervangende bobine snel beschikbaar is, kan de Wegenwacht die ter plekke plaatsen. Het euvel kan wel vier keer terugkomen en er is geen zinnig woord over te zeggen wanneer en waarom zo’n bobine kapotgaat. Bij de 1,2 liter TSI-motor kan de distributieketting rekken, wat het eerst is te merken aan slecht starten. Dit kan een kostbare reparatie worden. Controle van de onderhoudshistorie op dit punt is bij de aankoop van een occasion aanbevolen. Een ‘plakkende’ EGR-klep leidt tot een rauw lopende motor. Met een gerichte tik is die weer tot de orde te ropen, maar als dat vaker voorkomt, moet er een nieuwe klep in (kostbaar!). Het komt voor dat de contactsleutel niet in het slot wil, omdat er inwendig een palletje verkeerd zit. Dit is een kleinigheid, de Wegenwacht lost dit ter plekke op. Het contactrelais van het dashboard is ook een bekend euveltje, waardoor starten niet meer mogelijk is. Een nieuw relais plaatsen is zo gebeurd. Bij de TDI-motoren komt inwendige olielekkage in de brandstofpomp voor. Daardoor gaat de motor slecht lopen en de uitlaat kan flink roken. Een te laag oliepeil is natuurlijk nooit goed, maar een nieuwe brandstofpomp is een zeer kostbare reparatie. Bij de 1,9 TDI wil de aandrijving van de oliepomp wel eens stuk gaan, wat eveneens duur is en als het niet tijdig wordt ontdekt, kunnen de gevolgen desastreus zijn. Bij de 2,0 TDI gaan de vaantjes van de variabele turbo nog wel eens vastzitten, bijvoorbeeld als de auto nooit echt op temperatuur en op toeren komt. Dat kost een turbo en ook dat is duur. De DSG-transmissie kan inwendig sluiting maken, waardoor de zekering doorbrandt. De transmissie schakelt dan niet meer. Een nieuwe zekering helpt niet, reparatie ter plekke is helaas niet mogelijk en ook dat wordt een dure reparatie.
Over de Volkswagen Golf Plus
Zelfs voor Volkswagen-begrippen heeft de Golf Plus als model een opmerkelijk lange looptijd van bijna tien jaar. Hij kwam in 2005 op de markt, in 2014 is de Golf Sportvan de opvolger. De Golf Plus is gebaseerd op de Golf ‘V’ en heeft technisch de evolutie van met name de motorenrange gevolgd. Als variant op deze variant (!) is er ook de ‘Crossgolf’, feitelijk dezelfde auto, maar deze staat iets hoger op de wielen en is voorzien van een wat sportievere uitstraling.
Door de hogere bouw spreekt de Plus een andere groep klanten aan dan de Golf zoals we die kennen. Al is de technische overeenkomst sterk, ervaart het publiek de Golf Plus toch als een andere auto dan de verschillende normale Golf-generaties.
Uitvoeringen en varianten
Aan de ene kant is er die lange looptijd, aan de andere kant de snelle evolutie van de motorentechniek bij Volkswagen. Daardoor is de variatie binnen het aanbod van de Golf Plus en Crossgolf enorm. In het voorjaar van 2009 is er een bescheiden facelift geweest met minimale uiterlijke wijzigingen, waarbij ook een aantal nieuwe motorvarianten is geïntroduceerd. De oorspronkelijke benzine-basismotor was een 1,4 met 55 kW/75 pk, maar die is al in 2006 vervangen door de 1,4 TSI met 59 kW/80 pk. In basis dezelfde motor was er ook met 90 kW/122 pk, 103 kW/140 pk, 118 kW/160 pk en zelfs 125 kW/170 pk. Er is ook een gewone 1,6 met 75 kW/103 pk. Daarnaast zijn er ook nog een 1,6 FSI (85 kW/115 pk) en 2.0 FSI (110 kW/150 pk). Bij de facelift verscheen de 1,2 liter TSI met 63 kW/86 pk of 77 kW/105 pk. Het aantal varianten is toen verkleind, want verder waren er alleen nog de 1,4 (59 kW), 1,4 TSI (90 en 118 kW) en de 1,6 (75 kW). Voor de facelift was er bij de diesels de vertrouwde 1,9 liter TDI (66 kW/90 pk en 77 kW/105 pk) en de 2,0 TDI met 103 kW/140 pk. Bij de facelift deed de nieuwe 1,6 TDI zijn intrede met dezelfde vermogens als de oude 1,9 en de 2,0 TDI kreeg er een versie bij met 81 kW/110 pk. De normale uitvoeringen heten respectievelijk Easyline, Trendline, Comfortline en Sportline, waarbij niet alle uitvoeringen met alle motoren leverbaar zijn. In de loop der jaren zijn er nogal wat tijdelijke uitvoeringen gepasseerd. Dat zijn bijvoorbeeld de Turijn en de Optive, die werd gevolgd door de Optive 2, 3 en 4. De 1,2 TSI en de 1,6 TDI, beide met 77 kW hebben ook de toevoeging BlueMotion Technology, wat slaat op versies met een extra laag brandstofverbruik. De Crossgolf heeft uiteraard wel de technische evolutie gevolgd, maar kent geen uitvoeringsvarianten.
De Volkswagen Golf Plus als occasion
De lange looptijd van het model betekent dat er een enorme variatie in het aanbod bestaat, in de zin van leeftijden en kilometerstanden. Dat is mooi, want er zijn dus geschikte exemplaren te koop voor uiteenlopende budgetten. De Plus is typisch een auto die ‘nieuw’ niet vaak zakelijk is ingezet, maar vrijwel uitsluitend is verkocht aan particuliere automobilisten. Dat vergroot die variatie nog eens, want het ligt er maar net aan hoe intensief de auto als gezinsauto is gebruikt. Dit verklaart tevens waardoor het aandeel diesels altijd bescheiden is geweest en inmiddels niet meer dan rond de 10% van het hele aanbod bedraagt. Overigens is het aanbod van de variant Crossgolf nog veel kleiner, dat is geen verkoopsucces gebleken en dus nauwelijks als occasion vindbaar.
Door het afwijkende karakter lijkt de markt voor de Plus minder overspannen dan dat voor de normale Golf het geval lijkt. Voor een Plus staan minder kopers in de rij, ook al is het een mooi exemplaar. Dat zorgt ook voor een zekere rust voor wie op zoek is naar een goed exemplaar. Het aanbod is royaal, het land staat er niet vol mee, maar een geschikt exemplaar moet redelijk gemakkelijk zijn te vinden, ook in de eigen omgeving. Inmiddels is de Golf Plus bij de officiële Volkswagen-dealers al niet of nauwelijks meer te vinden.
De proefrit
Het sterke punt van de Plus ten opzichte van de normale Golf is de hoge zitpositie, in combinatie met heel veel interieurruimte. Die hoge zit c.q. instap is een wens van veel kopers. De ruimte achterin is bijna verbazend. Met vier volwassenen op stap gaat uitstekend met de Golf Plus. Even goed is een kinderzitje achterin plaatsen of een peuter daarin zetten ook heel gemakkelijk. De achterbank is over een flinke afstand verschuifbaar, waardoor de bagageruimte variabel is. Minimaal bedraagt die al 395 liter en dat is al meer dan in een Golf ‘VII’. Aan de afwerking van het dashboard is te zien dat de Plus al een wat langer meelopend model is, vanwege het vele harde, matzwarte kunststof. De dubbeluitgevoerde ventilatieopeningen zijn een praktisch detail dat we verder eigenlijk nergens zien. Hoe de Plus rijdt, is sterk afhankelijk van de gekozen motor. Indien budgettair mogelijk, verdient een van de modernere motoren de voorkeur. Dynamiek is voor de meeste kopers geen belangrijke vereiste. Daarbij speelt ook mee dat een Plus altijd wat zwaarder is dan een normale ‘lage’ Golf. Juist door al die varianten is het lastig een gemiddeld verbruik te geven, maar dat zal ook altijd iets ongunstiger zijn dan van een vergelijkbaar gemotoriseerde Golf.
Conclusie
Wie ruimte zoekt en Volkswagen wil rijden, heeft nogal wat mogelijkheden. Denk daarbij ook aan de Touran of de Caddy. De Golf Plus biedt een mooie tussenvorm voor de Golf enerzijds en die typische MPV’s anderzijds. Het verkoopsucces bewijst dat Volkswagen dit gaatje in de markt heel goed heeft ingeschat.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Golf Plus.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
