Auto Review Volvo S40 II
Volvo S40/V50 als occasion erg populair
Volvo - S40 en V50
- Pluspunten
- Sterk imago
- Uiterlijk een echte Volvo
- Minpunten
- Vrij harde vering
- Nogal wat bekende euvels
Wat vindt de Wegenwacht?
Bij deze modellen komen algemene euvels voor, plus een aantal die specifiek gelden voor één motorvariant. De melding ‘externe accu spanning te laag’ betekent dat de batterij van de afstandsbediening (sleutel) vrijwel leeg is. De melding ‘verminderd vermogen’ op het dashboard is juist: de motor trekt dan voelbaar slechter. De keuzehandle van een automatische transmissie blijft soms vastzitten in de P-stand. De wegenwacht kent de noodprocedure om deze vrij te krijgen. Als bij lage temperatuur de letters EXT op het dashboard rood oplichten, is dat géén storing. Dit staat voor Exterior Temperature: de Volvo vindt het koud en waarschuwt hiermee de bestuurder voor kans op gladheid. Dat is dus geen ‘pech’. Een typisch euvel dat de Wegenwacht ter plekke oplost, is bijvoorbeeld een niet werkend contactslot door losse stekkers aan de achterkant van het slot. Hetzelfde geldt voor vocht in de zekeringenkast achter het dashboardkastje die tot allerhande storingen kan leiden. Dat is op te lossen, maar de lekkage moet ook worden opgespoord. De vijfcilinder benzineversies veroorzaken soms nodeloos veel paniek door een fluitend geluid uit de motorruimte. Dat komt door een defect aan de carterventilatie-unit. De Wegenwacht verhelpt dit door de peilstok iets omhoog te trekken, de werkelijke reparatie moet in de werkplaats worden uitgevoerd. Bij de vijfcilinder diesels komt voor dat de motor op vier cilinders gaat draaien. Eén van de injectoren wordt niet aangestuurd, maar dat wordt door het motormanagement zelf veroorzaakt. Dat gebeurt omdat er een mechanisch defect aan de injector is, die niet meer opent. Dit is ter plekke niet op te lossen, de auto moet naar een garage voor montage van een nieuwe injector. Bij modellen met de 2,4 liter benzinemotor komt het ook voor dat de module van de brandstofpomp er mee ophoudt, daarvoor kent de Wegenwacht een noodreparatie. Als de motor niet aanslaat en op het dashboard licht ‘Anti SKID’ op (tractiecontrole), dan is dit te resetten door de Wegenwacht. Bij de 2,0 liter diesels komt voor dat het dashboard ‘dood’ blijft en de motor niet start. Oorzaak hiervoor is een kapot startrelais, dat door de Wegenwacht ter plekke éénmalig kan worden opgelost.Waar praten we over?
Destijds was Volvo eigendom van Ford. Daarom is het logisch dat er de nodige kruisbestuiving heeft plaatsgevonden tussen deze Volvo’s en diverse Ford-modellen, met name de Focus en Mondeo uit dezelfde bouwjaren. Dat is de Volvo’s niet aan te zien. Het is knap hoe de ontwerpers de ‘designtaal’ van grote modellen als de S60 en V70 hebben vertaald naar dit kleinere formaat. Daarmee zijn dit in uiterlijk ook èchte Volvo’s. Een andere overeenkomst is de betrekkelijk lange looptijd van de modellen. In dit geval is dat acht jaar en dat zien we niet vaak meer, bij moderne auto’s.Uitvoeringen en varianten
Even voor de duidelijkheid: de S40 is een vierdeurs sedan, de V50 is de verder identieke vijfdeurs stationcar. Technisch zijn beide modellen identiek en ze zijn ook beide geleverd met hetzelfde, brede, motorenaanbod. In eerste instantie gaat dat om zes benzinemotoren en drie diesels. De benzinelijn bestaat uit de 1,6 liter (74 kW/100 pk), 1,8 liter (92 kW/125 pk) en 2,0 liter (107 kW/145 pk) viercilinders, de 2,4 liter vijfcilinders met 103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk plus de turbo-geblazen T5 met 162 kW/220 pk. Deze laatste is er ook met vierwielaandrijving. De 1,8 is er vanaf 2006 ook in een uitvoering die geschikt is voor de brandstof E85. De diesels zijn de 1,6 liter (81 kW/110 pk), 2,0 liter (100 kW/136 pk) en vanaf 2006 de vijfcilinder 2,4 liter D5 (132 kW/180 pk). In het voorjaar van 2007 krijgen beide modellen een weinig ingrijpende facelift. De enige motorische wijziging daarbij is dat de T5 nog iets meer vermogen krijgt: 169 kW/230 pk. De 1,6 D verschijnt ook in een extra zuinige DRIVe-uitvoering, met onder meer aërodynamische aanpassingen. In 2010 wordt het dieselprogramma iets gewijzigd. Voortaan heet de 1,6 liter D2 met 84 kW/115 pk, de 2,0 heet D3 met 110 kW/150 pk, de D4 is eveneens een 2,0 liter, maar met 130 kW/177 pk en de D5 komt te vervallen. De normale uitvoering heten Kinetic, Momentum en Summum, plus een naamloze basisversie. Alle motoren zijn in principe met alle uitvoeringen geleverd, wat zorgt voor een enorme spreiding in het aanbod. Daarnaast is er nog de extra sportief uitgeruste R-Design en enkele actiemodellen, die Edition I en Edition II heten. Die laatste is zelfs drie jaar lang geleverd.De Volvo S40 en V50 als occasion
Het totale aanbod van deze modellen is echt enorm. De V50 neemt daarbij wel zo’n beetje driekwart van het totale aanbod voor zijn rekening. Opvallend is ook het grote aanbod diesels, dat is bijna de helft. Daarvoor is lang niet allemaal afzet in Nederland en dus worden vooral die diesels ook in aantallen tegelijk geëxporteerd. Veel S40’s en V50’s zijn in eerste instantie zakelijk ingezet, wat deels de vaak hoge kilometerstanden verklaart. Opnieuw geldt dat weer vooral voor die diesels. Door de enorme variatie in motoren en uitvoeringen is het eventueel mogelijk precies de gewenste Volvo te selecteren. Zijn je eisen niet zó nauw omschreven, hou het dan lekker op het aanbod dicht bij huis. Het land staat vol met die Volvo’s, dus waarom zou je ver weg gaan zoeken? Feit is wel dat er ook diverse in Volvo gespecialiseerde aanbieders van occasions bestaan. Die bieden natuurlijk een ruime keuze en daarvoor is ook wel wat te zeggen.De proefrit
Het is spijtig om vast te stellen, maar deze modellen missen toch iets van het sterke en vanzelfsprekende karakter van de grotere modellen. De S40 en V50 rijden niet bijzonder indrukwekkend, waarbij vooral het veercomfort tegenvalt, door de harde afstemming van het onderstel. Die is ook mede oorzaak van het sterke afrolgeluid van de banden. De sterkere versies (vijfcilinders!) hebben daarbij ook aardig sterk last van aandrijfreacties in de besturing. Je voelt de motor echt trekken aan je stuur, vooral bij wegrijden in een bocht. Typisch Volvo zijn de opvallend goede voorstoelen, daarop houdt meneer de kilometervreter het urenlang uit. De bijzondere, dunne middenconsole is niet praktischer dan andere oplossingen en de aluminium voorkant blijkt heel kwetsbaar, er zitten al gauw kleine deukjes en zo in. De zitruimte achterin is voor volwassenen net voldoende, in de V50 is de achterbank beter bereikbaar dan in de S40. Met een gewone benzine-viercilinder is een gemiddeld verbruik van 1 op 11 of 12 wel haalbaar.Conclusie
Imago heeft zijn prijs. ‘Ik rij Volvo’ heeft toch een zekere meerwaarde. Desondanks kan een S40 of V50 niet helemaal waarmaken waar de naam Volvo zoal voor staat. Daarmee kun je dus vaststellen dat deze modellen een tikkeltje overgewaardeerd zijn, in elk geval zijn ze niet duidelijk beter dan diverse belangrijke concurrenten. Maar ook zeker niet ‘minder’.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
