Auto Review Kia Cee D II
Alternatief voor veel bestsellers
Kia - Cee'd
Wat vindt de Wegenwacht?
Het kwaliteitsniveau van de Zuid-Koreaanse merken, waaronder Kia, ligt op een zeer hoog niveau. Dat zien we ook terug in deze generatie van de Cee’d. Bij de Wegenwacht is vooralsnog geen enkel euvel bekend dat vaker voorkomt, bij dit model. Geen pech, maar wel een klacht die we soms horen, is dat het stop/start-systeem vaak niet werkt. De criteria om dit systeem wel of niet zijn werk te laten doen, zijn nogal kritisch. Bij auto’s die vaak korte ritten rijden, daalt de accuspanning al snel onder de 80%. Dat is al voldoende reden om het stop/start-systeem niet te laten werken. Een flinke rit, over een grotere afstand, waardoor de accu weer lekker vol wordt geladen, is afdoende om dit euvel een tijdje uit te bannen.Waar praten we over?
De Cee’d is onderhuids vrijwel identiek aan de Hyundai i30, beide merken komen uit hetzelfde Zuid-Koreaanse concern. Toch zijn die twee auto’s niet direct inwisselbaar. Heel slim is er bewust onderscheid gemaakt in de stijl van de twee merken. Hyundai is net even behoudender, Kia is juist dynamisch en sportief. Dat verschil zit ‘m dus puur in uiterlijk, interieur, uitvoering en afwerking. Kwalitatief zijn de i30 en de Cee’d even sterk en in de paar decennia dat deze merken op de Europese markt zijn, hebben ze zich qua degelijkheid en betrouwbaarheid opgewerkt tot hetzelfde topniveau als de meeste Japanse merken.Uitvoeringen en varianten
In het voorjaar van 2012 verscheen deze tweede generatie van de Cee’d als vijfdeurs hatchback en als stationcar, aangeduid als ‘Sporty Wagon’. Een half jaar later volgde de coupé-achtige driedeurs, die Pro-Cee’d heet. Er zijn twee benzinemotoren en één diesel beschikbaar. De belangrijkste motor is de 1.6 GDI met directe inspuiting (Gasoline Direct Injection, vandaar) met 99 kW/135 pk. Er is ook een versie van deze motor met een turbo, goed voor 150 kW/204 pk, die is voorbehouden aan de GT-versie. De diesel is eveneens een 1.6 liter, een moderne motor met 94 kW/128 pk. In 2015 heeft de Cee’d-lijn een facelift gehad. Daarbij is het motorenaanbod uitgebreid met twee nieuwe benzinemotoren. Dit zijn zeer moderne 1.0 liter driecilinders met een turbo, met 74 kW/100 pk en 88 kW/120 pk. Tot 2014 heetten de opeenvolgende uitvoeringen, na een naamloze basisversie: Comfort Pack, Business Pack, Super Pack en Premium Pack. In 2014 is deze lijn anders aangeduid, als EconomyLine, ComfortLine, BusinessLine en ExecutiveLine. Het leveringsprogramma van de diesel is toen teruggebracht tot één versie, de BusinessLine. Bij de facelift gaat de boel weer anders en wordt het ComfortLine, DynamicLine en ExecutiveLine en die zijn er dan ook weer alle drie als diesel. De GT-versie staat steeds volledig op zichzelf. De 1.6 liter benzine en diesel motoren (m.u.v. GT/turbo) zijn ook geleverd met een zestraps automatische transmissie met twee koppelingen (‘DCT’).De Kia Cee'd als occasion
De zakelijke markt gedraagt zich vrij conservatief en het is voor een relatieve nieuwkomer als Kia lastig om daarin echt door te dringen. Zodoende komen we de Cee’d nog niet vaak tegen als zakenauto, de klanten zijn voor het merendeel particuliere automobilisten. Dit verklaart enerzijds de veelal wat lagere kilometerstanden in het occasionaanbod en anderzijds het heel geringe aantal diesels, dat ligt rond de 5% van het hele aanbod. De versies met automatische transmissie zijn nog schaarser. Vrij jonge gebruikte Cee’d’s zijn voornamelijk te vinden bij de dealers van Kia zelf. Dat heeft alles te maken met de langdurige (7 jaar!) fabrieksgarantie. Daaraan zitten voorwaarden verbonden, onder meer dat de auto altijd moet zijn onderhouden door de dealers van het merk. Het één haakt in het ander. Dit betekent nog niet dat een gebruikte Cee’d die wordt aangeboden door een dealer van een ander merk of een occasionbedrijf per definitie moet worden gemeden. Het is wel zaak om te controleren of de fabrieksgarantie, die uiteraard veel verder reikt dan alleen bijvoorbeeld BOVAG-garantie op de betreffende auto nog van kracht is. Overigens: kwalitatief is zo’n Kia zó goed, dat bij normaal onderhouden exemplaren zelden of nooit aanspraak op die garantie wordt gedaan, maar het gevoel van extra zekerheid is ook wat waard.De proefrit
De Cee’d is net als zijn evenknie i30 een erg prettig rijdende auto. De veel voorkomende 1,6 liter benzinemotor is mooi soepel en stil en in het algemeen méér dan krachtig genoeg voor de meeste gebruikers. De Cee’d heeft ook een fijn afgestemd onderstel, dat qua veercomfort menig model in deze klasse in de schaduw stelt. Eén opmerking moeten we wel maken bij de besturing. De mate van (elektrische) stuurbekrachtiging is instelbaar. Dat is mooi, maar in alle drie de beschikbare standen is hij juist rond de rechtuit-stand een beetje vaag, gevoelloos. Er is mee te leven, veel automobilisten zullen het niet eens merken. Het interieur is niet het ruimste in deze klasse, maar vier volwassenen van normaal postuur kunnen er best in. Bij de Pro-Cee’d is de bereikbaarheid van de achterbank niet ideaal, maar dat zit ‘m ook in het soort auto. De bagageruimte ligt met een inhoud van minimaal 380 liter (Sporty Wagon: 510!) ook zo ongeveer in de middenmoot in deze klasse. De voorstoelen zijn bijzonder goed van vorm en formaat, wat een aanzienlijke bijdrage levert aan het totale rijcomfort. De afwerking van het hele interieur is erg netjes. Iedereen kan prima met de Cee’d overweg, al zitten er in de bediening een paar onlogische details, zoals een motortemperatuur die alleen is op te zoeken in de boordcomputer. De populaire 1.6 liter GDI rijdt in de praktijk gemiddeld rond 1 op 14, wat voor een auto in deze klasse een keurige waarde is.Conclusie
Er zijn nog té weinig mensen doordrongen van de kwaliteiten van Kia in het algemeen en van deze Cee’d in het bijzonder. De vraag is daardoor nog niet ‘overspannen’ en dus kan een slimme occasionkoper precies de gewenste Cee’d opzoeken. Daarmee is het dus wel een sterke aanrader voor wie in deze klasse een occasion zoekt.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
