logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Nissan Juke II

Minus wilde haren

Nissan Juke DIG-T 117 DCT N-Design

Pluspunten
  • Rijcomfort
  • Binnenruimte
  • Nog altijd excentriek
Minpunten
  • Gevoelloze besturing
  • Eigenwijze automaat
  • Nadrukkelijke optielijst

Een gematigder uiterlijk moet de nieuwe Nissan Juke meer in de kijker spelen. Dat klinkt als een tegenstelling, maar in het geval van de crossover pakt het goed uit.

Conclusie

In vergelijking met zijn voorganger heeft de Nissan Juke misschien wat wilde haren verloren, maar de nog altijd markante crossover is er wel een stuk bruikbaarder door geworden. Bereikbaarder niet: veel zaken die je in deze klasse aan boord zou willen hebben, moeten van de optielijst komen. Voor het geboden rijcomfort en de toegenomen interieurruimte hoef je gelukkig niet bij te betalen.

Type auto en prijs

Hoewel de oorspronkelijke Nissan Juke al in 2010 op de markt verscheen, wordt de uit 2013 stammende Renault Captur aangeduid als grondlegger van het segment kleine crossovers. Het is de prijs die de Japanner betaalt voor zijn extravagante uiterlijk, waardoor het publiek de semi-terreinwagen als een op zichzelf staand model ziet. Die bijzondere vormgeving legt de Juke overigens geen windeieren, want het is een van de bestverkochte Nissans in ons land. Vandaar dat de tweede modelgeneratie nog altijd als Juke herkenbaar blijft, ook al ziet de auto er tegenwoordig minder wild uit. Verder is de crossover groter dan voorheen en profiteert van een rijkere veiligheidsuitrusting. Prijzen beginnen bij € 24.390, waarmee de Nissan duurder is dan de eerder aangehaalde Captur (vanaf € 22.090) maar voordeliger dan andere scherp gelijnde crossovers zoals de Peugeot 2008 (minimaal € 25.360) en Toyota C-HR (vanaf € 28.295). De Juke mag dan ogen alsof hij tot heel wat in staat is; een vierwielaangedreven uitvoering ontbreekt vooralsnog in het modellengamma.

Hoe rijdt de Juke

Voor zo’n hoge auto biedt de Juke een lage zit. Daar valt iets voor te zeggen – je voelt je meer één met de Nissan – maar het zicht rondom heeft er wel onder te leiden. Zo kun je niet goed zien waar de voorkant van de crossover ophoudt. Aan de achterzijde spelen twee forse dode hoeken je parten. Met behulp van een ingenieuze 360 graden camera kun je korte metten maken met deze aandachtspunten, maar de accessoire moet wel van de optielijst komen. De Juke oogt sportief, maar ontpopt zich onderweg vooral als reisauto. Vering en demping zijn aangenaam comfortabel, net als de voorstoelen. Vanwege een logistiek misverstand reden wij in één week met twee verschillende uitvoeringen: de ene was voorzien van sportstoelen, de ander van het standaard meubilair. In beide varianten zaten wij voortreffelijk. Welk versie ook jouw voorkeur heeft, de krachtbron onder de motorkap is altijd dezelfde. Nissan levert de Juke uitsluitend met een 117 pk en 200 Nm sterke driecilinder benzinemotor, goed voor een trekgewicht van 1.250 kilogram. Onze testauto was uitgerust met een zeventraps automaat, maar de daarvoor verschuldigde meerprijs zouden wij liever aan een achteruitrijcamera uitgeven. Hoewel de transmissie is voorzien van een dubbele koppeling, gaat het wisselen van verzet niet ongemerkt aan je voorbij. Bovendien schakelt de Nissan niet altijd op het gewenste moment. Vanaf het N-Connecta uitrustingsniveau kun je uit verschillende rijmodi kiezen, waarvan de sportstand het leed enigszins verzacht. Die sportstand en de actieve zitpositie ten spijt, doet de kunstmatig zware besturing juist afbreuk aan het rijplezier. Verder functioneert het start/stopsysteem dusdanig traag, dat de vrachtwagen naast je eerder weg is bij het verkeerslicht. De driepitter laat zich goed horen, maar het motorgeluid wordt overstemd door wind- en bandengeruis. Het grootste rumoer komt bij de uit de kluiten gewassen buitenspiegels vandaan. De aanvullende veiligheidsuitrusting van de Juke omvat een rijstrookassistent en een noodstopsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning. Voor alle overige rijhulpsystemen moet worden bijbetaald. Denk daarbij aan adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning, een fileassistent en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde van de auto. De optionele dode hoek signalering benoemen we even apart: wanneer je zelf ziet dat je veilig kunt invoegen, maar het waarschuwingslampje nog brandt, probeert de Nissan je met een rem- en stuuringreep terug te krijgen op de rijstrook die je juist probeert te verlaten. Iets om bedacht op te zijn (en anders kun je het hulpsysteem altijd nog uitschakelen)!

De Juke van binnen

De oorspronkelijke Juke was zó scherp gelijnd, dat de achterpassagiers over de wielkuip naar binnen moesten klauteren. Dat probleem is bij deze tweede generatie verholpen. De Nissan profiteert verder van een met bijna 10 centimeter toegenomen wielbasis. Dat resulteert in extra beenruimte op de achterbank en meer opbergruimte in de kofferbak. De bagageruimte heeft een inhoud van minimaal 422- en maximaal 1.305 liter. Vanaf het tweede uitrustingsniveau heb je de beschikking over een in hoogte verstelbare bagagebodem, waarmee je eenvoudig een vlakke laadvloer creëert. In de kofferbak zoek je vergeefs naar een stroompunt voor je koelbox; de haakjes voor eventuele boodschappentassen zitten opvallend ver naar de laadopening toe, waardoor je ze in de praktijk nauwelijks gebruikt. Door de bescheiden middentunnel kunnen op de achterbank drie passagiers naast elkaar zitten. Hen staat één stroompunt ter beschikking; eigen ventilatiemogelijkheden ontbreken. Wie van gemiddelde lengte is, zit prima achterin de Juke. Ben je langer dan gemiddeld, dan maak je zowel met kruin als knieën contact met de auto. Opvallend genoeg maakt het daarbij niet uit of je hebt gekozen voor het standaard meubilair, of de racekuipen uit de door ons beproefde N-Design uitvoering. Het dashboard is deels analoog en gedeeltelijk digitaal van opzet, Apple CarPlay wordt vanaf de Acenta-variant ondersteund. De ronde vormen die de buitenzijde kenmerken, vind je ook in het interieur terug. Dat is standaard bekleed met harde kunststoffen, maar kies je voor een duurdere uitvoering, dan is een gedeelte van het binnenste met leder of alcantara bekleed. Ondanks de afwijkende vormgeving heeft het bedieningsgemak niet onder alle tierelantijnen te leiden. De Juke heeft zelfs de nodige traditionele bedieningsknoppen aan boord! Het aanraakscherm van het infotainmentsysteem zit aangenaam hoog op het dashboard. Dit komt niet alleen de afleesbaarheid ten goede, maar ook de verkeersveiligheid. Handig: een bijzonder icoontje op de navigatiekaart blijkt een snelkoppeling te zijn naar Nissans eigen pechservice. Het van de Micra afkomstige audiosysteem met in de hoofdsteunen verwerkte speakers is nu ook verkrijgbaar op de Juke.

De Juke en het milieu

Zoals eerder al gezegd, biedt Nissan de Juke in Nederland vooralsnog met een enkele benzinemotor aan. Op het platform van de crossover worden bij zusterbedrijf Renault binnenkort echter hybride- en plug-in hybride auto’s gebouwd: je weet dus maar nooit, wat er nog voor de Japanners in het verschiet ligt. Het fabrieksverbruik van de krachtbron waarmee we het voorlopig moeten doen, bedraagt 1 op 20,8. In de praktijk kwamen wij met 1 op 13,4 tot een heel wat aardsere score.

De Juke als trekauto

Als trekauto slaat de Nissan Juke geen gek figuur. De cross-over is volwassener dan je op basis van zijn frivole voorkomen en de bescheiden motorinhoud verwacht. Mits je de 1.0-liter driecilinder flink oppookt, weet hij ook met een caravan aan de haak aardig te overtuigen. Het maximale trekgewicht van 1.250 kg vinden we wat enthousiast voor een auto van dit kaliber. Volgens de ANWB-theorie is het advies 1.140 kg. De rijpraktijk leert ons dat een caravan van maximaal 1.100 kg een fijne combinatie oplevert. De koersvastheid is voldoende, net als het veercomfort. Want ondanks 60 kg op de kogel en een niet zo heel compacte caravan aan de haak sloeg de vering niet tegen zijn eindstops op slechte wegen.

Techniek

WegliggingIets zoekerig in de neus
Wegrijden op helling
Besturing
Bediening remmen
Geluidsniveau bij 90 km/uBescheiden rijgeluiden
Aansluiting 12V/usb/AUX1/2/1
Maximale kogeldruk (kg)75
Caravanmerk/model bij rijimpressieAdria Aviva 442 PH
Beladen massa (kg)1.140

Welke caravan past het beste achter de Nissan Juke?

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.