logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat Tipo II (356)

Tipo: prima middenklasser maar niemand weet dat

De Fiat Tipo is als occasion niet bijzonder populair. ‘Nieuw’ helaas ook niet. De Tipo is typisch een auto die beter verdient, als het op waardering en acceptatie van klanten aankomt. Wie er oog voor heeft, koopt aan de Tipo een prima ‘no-nonsense’ middenklasser.

Pluspunten
  • Bijzonder ruim interieur
  • Acceptabel comfortabel
  • Heel betrouwbaar
Minpunten
  • Onopvallend, ingetogen model
  • Nu al ondergewaardeerd

Wat vindt de Wegenwacht?

  • De Tipo toont zich bijzonder betrouwbaar. De enige opmerking die we bij deze Fiat kunnen maken, is dat de (1,4) motor erg gevoelig is voor tijdig onderhoud.
  • Doorrijden met bougies die al vervangen hadden moeten zijn, kan via het canbus-systeem diverse storingen veroorzaken. Hierdoor kan ook gemakkelijk één van de bobines de geest geven. De motor gaat dan op drie cilinders lopen. Niet mee doorrijden, daardoor kan gemakkelijk de katalysator schade oplopen (duur!). Als er aan een nieuwe bobine is te komen, dan kan de Wegenwacht die ter plekke vervangen.

Waar praten we over?

We zijn niet alleen maar vol lof over de Tipo, al ligt de kritiek buiten de auto op zich. Fiat zelf maakt af en toe marketingtechnisch rare bokkensprongen. Oóit was er eerder een Fiat Tipo, destijds zelfs een terechte Auto van het Jaar. Die is door de jaren heen opgevolgd door een wirwar aan types en modellen, die steeds de aansluiting bij de voorgaande kopersgroep leken te vermijden.

Zo was daar als laatste de Fiat Bravo, een vijfdeurs hatchback, waarop bijzonder weinig was aan te merken, goede en fijne auto’s. Die ging uit productie en toen was het stil. Pas tegen de tijd dat alle tevreden Bravo-rijders door de dealers waren teleurgesteld en maar in een ander merk waren gaan rijden, kwam deze Tipo.

Fiat –en dus ook de dealerorganisatie- moest helemaal opnieuw beginnen met de opbouw van een klantenkring in een markt met moordende concurrentie. Daarbij is deze Tipo op zich een prima auto, maar het is geen in het oog springend model. Hij is niet lelijk, maar zijn uiterlijk maakt ‘m ook niet woest aantrekkelijk. Toch breken we graag een lans voor de Tipo als occasion.

Uitvoeringen en varianten

  • De Tipo kent drie carrosserievarianten. In het voorjaar van 2016 kwam eerst de vierdeurs sedan. Nederland is gewoon geen ‘sedan-land’. Na iets meer dan twee jaar stopte de verkoop van dit model alweer. Begin 2017 verschenen vervolgens de vijfdeurs hatchback en de eveneens vijfdeurs Stationwagon.
  • In de hele serie komen drie benzinemotoren en drie diesels voor. Basis-benzinemotor is de 1,4 liter zestienklepper met 70 kW/95 pk.
  • Die motor is er ook met een turbo (T-Jet) en dan levert die 88 kW/120 pk.
  • Er is ook een 1,6 liter 16-klepper, met 81 kW/110 pk.
  • De in veel modellen gebruikte 1,3 liter MultiJet diesel zit ook in de Tipo, met 70 kW/95 pk.
  • Daarnaast is er ook een 1,6 liter MultiJet met 88 kW/120 pk.
  • De 1,6 liter benzinemotor is standaard gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie.
  • Alleen de 1,6 liter diesel is ook leverbaar met een zestraps automaat, maar dan een type met twee koppelingen.
  • De vierdeurs sedan is uitsluitend geleverd met de normale 1,4 liter benzinemotor en de 1,3 liter diesel.
  • Aanvankelijk heetten de normale uitvoeringen Pop, PopStar, Business (alleen diesel), Business Lusso (idem) en Lounge.
  • In het najaar van 2019 heeft Fiat het Tipo-aanbod flink opgeschoond. De 1,6 liter benzinemotor en de 1,3 liter diesel verdwenen volledig uit het programma.
  • Voor de overige versies verschenen nieuwe benamingen voor de opeenvolgende uitvoeringen: Street, Mirror, Lounge en S-Design. De 1,4 liter benzinemotor is de enige motorvariant die met alle vier de uitvoeringen is geleverd.
  • De 1,4 met Turbo is er niet in de basisversie Street, de resterende 1,6 liter diesel is er alleen nog als Lounge en S-Design.
  • Het hele programma en alle wijzigingen geldt zowel voor de vijfdeurs hatchback als de Stationwagon.

De Fiat Tipo als occasion

Er staat een vrij bescheiden aanbod gebruikte Tipo’s in het land. Zo’n 60% daarvan betreft een Stationwagon, die duidelijk de grootste aantrekkingskracht heeft. De vierdeurs sedan is vrijwel onvindbaar, de rest zijn uiteraard Hatchbacks. Het is ook niet heel verbazend dat liefst 80% een benzinemotor heeft.

Dit is typisch een auto die ook nieuw wordt gekocht door particuliere automobilisten. Dat verklaart een en ander. Het overgrote deel heeft ook vrij bescheiden kilometerstanden, dat is weer een logisch gevolg van het voorgaande. Een mooie gebruikte Tipo is soms nog wel te vinden bij een officiële Fiat-agent.Uiteraard zijn gebruikte exemplaren van de Stilo ook te vinden bij allerhande andere, al dan niet merk-gebonden autobedrijven.

De proefrit

De Tipo is niet ‘het laatste nieuws’ in vormgeving en moderne techniek, maar wel een heel goede, bijdetijdse auto. Een sterk punt van de Tipo is zijn lekker grote binnenruimte. Volwassenen kunnen ook prima achterin zitten, voor kinderzitjes en dergelijke is hier ruimte te over. De stationwagen biedt met de verplaatsbare vloer in de laagste stand onder de rolhoes zelfs 550 liter bagageruimte, maar naar verhouding is de 440 liter van de hatchback nog prijzenswaardiger. Handig: die vloer kan ook onder een hoek van ongeveer 45 graden blijven staan. De voorstoelen zijn wat hard, vlak en kort, maar dat merk je pas op heel lange ritten. Het dashboard is goed afleesbaar en logisch ingedeeld, ergonomisch is het ook dik voor elkaar. De materiaalkeuze is wat eenvoudig, maar de afwerking is netjes. Het rechtopstaande tablet maakt ‘m duidelijk een auto van deze tijd.

De meest voorkomende motor is de 1,4 liter benzinemotor. Die is op kruissnelheid mooi stil, maar mede daardoor hoor je wel wat bandengeluid. De Tipo stuurt vrij licht en direct, de afstemming van het onderstel is stevig, maar acceptabel. Opvallend is dat de Tipo in de duurdere uitvoeringen niet alleen cruise control heeft, plùs een instelbare snelheidsbegrenzer, maar daarnaast ook adaptieve cruise control. Je kunt dus kiezen. Een ander sterk punt is het tamelijk hoge maximaal toegestane aanhangwagengewicht van 1.500 kilo. Met een 88 kW/120 pk 1,4 benzineversie reden we over grotere afstand gemiddeld 1 op 14. Dat is een heel keurig verbruik.

Conclusie

De Fiat Tipo is niet de meest in het oog springende auto van deze tijd. Niettemin is het een prima gezinsauto, met lekker veel ruimte en gebruiksgemak. Hij heeft een zekere ‘no-nonsense’ uitstraling, maar biedt alles wat je in deze klasse mag verwachten.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Fiat Tipo.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Zeeuw Automotive, Zwijndrecht,

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.