logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Mitsubishi Space Star II 1e facelift

Best ruim, kleine prijs

Mitsubishi - Space Star

De Mitsubishi Space Star is een van de goedkoopste auto’s op de Nederlandse markt. Hij is er vanaf 9.900 euro. Voor die prijs biedt hij aardig wat ruimte.

Conclusie

De Mitsubishi Space Star is een prima stadsauto. Hij is verrassend scherp van prijs en biedt aardig wat binnenruimte. Het rijcomfort is bescheiden, maar voor korte afstanden voldoende. De driecilinder motor springt keurig zuinig met brandstof om en is – mits je bereid bent veel te schakelen – prima geschikt om deze kleine auto voort te bewegen.

Type auto en prijs

De Space Star van Mitsubishi is een kleine hatchback. In 2013 zag hij als zodanig het levenslicht (voor die tijd werd de naam ook al gebruikt, maar was het een mini-MPV), nu is er een nieuw model. De nieuwste Space Star heeft een heel kleine prijs: hij is er vanaf € 9.900 en daarmee één van de goedkoopste auto’s van Nederland. Hij concurreert onder meer met de Nissan Micra, Citroën C1 en Fiat Panda. De Space Star is er in vijf uitvoeringen: van een eenvoudige Entry via een Cool, Cool+, Intense, Intense+, tot een rijk uitgeruste Instyle. Deze laatste heeft bijvoorbeeld cruise control, navigatie met smartphonekoppeling, climate control, bluetooth, stuurwielbediening voor radio en telefoon en ga zo maar door. Maar goed, die versie kost dan ook € 18.090. Het is verstandig in elk geval voor de cool+ (of hoger) te kiezen, want dan heb je airconditioning. En zo’n airco is goed voor de restwaarde op het moment dat je de auto weer wilt verkopen. De Space Star is uit te rusten met een handgeschakelde vijfbak of een CVT-automaat. Er is keuze uit een 1.0 driecilinder benzinemotor goed voor 71 pk, of een viercilinder 1,2 liter die 80 pk opwekt. In alle gevallen scoort de krachtbron een schoon B-label. Mocht je de Space Star zakelijk willen rijden dan valt hij in 2016 in de 21 procent bijtellingscategorie.

Hoe rijdt de Mitsubishi Space Star

Als je wegrijdt met de 1.0-versie hoor je vrijwel direct de kenmerkende driecilinderroffel uit het vooronder komen. Omdat de auto maar 820 kilogram weegt heeft hij aan dit kleine motortje genoeg om toch lekker vlot en levendig over te komen. Je kunt – als je bereid bent aardig wat te schakelen – lekker meekomen met het overige verkeer. Onder de 3.000 toeren per minuut zit er weinig beweging in de auto, maar daarboven voelt hij als een jong veulen in de wei. Rij je in de vijfde versnelling en wil je versnellen dan gebeurt er vrijwel niks. Dan moet je echt even terug naar vier. Zoals we al zeiden: je moet wel bereid zijn te schakelen in deze auto. De besturing is nogal vaag rond de middenstand. Oftewel, als je rechtuit rijdt en je maakt een kleine stuurbeweging gebeurt er bijna niks. Als de besturing eenmaal reageert de auto naar behoren, maar hij heeft wel de neiging wat in zijn veren te gaan hangen. In combinatie met het gebrek aan zijdelingse steun van de voorstoelen is dat niet zo comfortabel. Het veercomfort is bescheiden. Voor een auto in deze klasse kan het er mee door, maar erg verfijnd is het niet. Vooral korte oneffenheden komen duidelijk door en worden onvoldoende weggefilterd. Grote pluim verdient het feit dat het aangenaam stil is in de auto, tot snelheden van zo’n 120 km/h. Alleen bij optrekken hoor je de driecilinder vrolijk zijn werk doen.

De Mitsubishi Space Star van binnen

Voor een auto van dit formaat en met een prijs onder de tien mille biedt de Space Star aardig wat binnenruimte, zowel voor als achterin. Kinderen zitten achterin prima, en twee volwassen houden het er op een niet al te lange rit ook uit. Voorin is de ruimte voor hoofd en benen prima. Helaas bieden de voorstoelen niet al teveel zijdelingse steun. In bochten moet je je al gauw een beetje schrap zetten. De achterbak is groot genoeg voor de boodschappen. Er is bovendien een dubbele vloer aanwezig. Als je de reguliere laadvloer opklapt vind je een ruimte met handige vakken. Zo slingeren kleine spullen niet door de achterbak.

De Mitsubishi Space Star en het milieu

De driecilindermotor die in de testauto zit spring keurig met brandstof om. We haalden een gemiddelde van 1 op 17,5. Alleen wanneer je langdurig stevig doorrijdt – bijvoorbeeld 130 km/h op de snelweg en geregeld stevig optrekken – dondert dat mooie verbruik subiet in elkaar en scoor je zomaar 1 op 13. Maar daar ben je dus zelf bij.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.