Auto Review Mercedes S-Klasse VII (W222) 1e facelift
Butler op wielen
Mercedes-Benz - S 400L
Conclusie
De Mercedes-Benz S-klasse is heel goed in elkaar geschroefd en kent een hoog afwerkings- en comfortniveau. Beperkt autonoom rijden is mogelijk. Tekortkomingen kent de Mercedes S niet. Voor het grootste deel zal persoonlijke smaak meespelen. Het gaat om de ongrijpbare dingen zoals de sfeer in de auto, de uitstraling, details die je wel of niet aanspreken. Vergelijk het met een goede butler: ze zijn allemaal discreet en gedienstig, maar uiteindelijk moet je ook een persoonlijke klik met hem of haar hebben.Type auto en prijs
De S-klasse van Mercedes-Benz is sinds jaar en dag de toplimousine uit het aanbod. Het is de technologiedrager van het merk. Een S-klasse is een begrip. In alle lagen van de bevolking maakt men het liefst van deze auto gebruik. Hij wordt gebruikt van staatshoofden tot drugbarons, en ingezet als taxi, trouwauto of als ultieme gezinsauto. Het kan allemaal. Zolang je maar voldoende geld meebrengt om hem aan te schaffen en te onderhouden. In 2017 kreeg de S een facelift, die vooral te maken had met het toevoegen van de allerlaatste technieken rond autonoom rijden. Verder kreeg de auto volgens Mercedes 6.500 nieuwe onderdelen, waaronder nieuwe LED koplampen met dagrijverlichting. De S-klasse is er in diverse smaken. Prijzen beginnen bij € 108.000 voor de S 350 d. De auto is er met benzine- en dieselmotoren met zes- acht- en twaalfcilinder. De benzineversies zijn alle milde hybridversies. Oftewel, een kleine elektromotor helpt soms om wat brandstof te sparen. De S is er tevens met verlengde wielbasis. Dan is er (nog) meer beenruimte voor de achterpassagiers. Dan is de S er ook nog in uiterst sportieve AMG-trim. Het non-plus-ultra zijn de Maybach-versies. Onze testauto is een verlengde 400S diesel. De basisprijs van de 400S bedraagt € 115.593. Maar wil je de versie met verlengde wielbasis dan kost ie 125.000 euro. Onze testauto is zo’n lange versie met bovendien de nodige extra’s. De totaalprijs komt op ruim 147 mille. In al die opties zit onder meer een pakket met rijhulpsystemen. Het komt er op neer dat je met dit pakket deels autonoom kan rijden.Hoe rijdt de Mercedes-Benz S 400L
Rijden met deze limousine is een ware belevenis. De S-klasse is waanzinnig comfortabel, maar ook afstandelijk in de besturing. De nadruk ligt op comfort en kennelijk moet de besturing dan heel licht aanvoelen. In de sportstand voelt de auto wat gretiger aan. Ongeacht de rijmodus is er altijd meer dan voldoende trekkracht voorhanden, de negentraps automaat doen onmerkbaar zijn werk. Het is allemaal gewoon helemaal af. Ook in bochten verrast de auto je met zijn stabiliteit. Ondanks zijn gewicht van 1.975 kg gaat ie als de brandweer, dankzij 340 pk en 700 Nm koppel. Geloof het of niet, maar deze mastodont spurt in 5,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Gezien zijn gewicht en wagenformaat is het brandstofverbruik netjes. Wij scoorden een gemiddelde van 1 op 10,2 (9,8L/100 km). Uiteraard heeft deze Benz luchtvering. De Mercedes kan zelfs vooruit kijken en zo anticiperen op oneffenheden in het wegdek (optie). Schitterend. En mocht het camber van een bocht verkeerd liggen (het lijkt alsof je uit je stoel glijdt) dan kan de auto dat compenseren door iets tegen te hellen. Wat je wel merkt is dat je met bijna vijfenhalve meter automobiel onderweg bent. Hij neemt behoorlijk wat ruimte in op de weg. De werking van de hulpsystemen is indrukwekkend. Het zijn in feite veiligheids- en assistentiesystemen die de bestuurder moeten ontlasten, het risico op een ongeval zouden moeten verlagen en de bescherming van inzittenden en andere verkeersdeelnemers moeten verbeteren. Als je ze allemaal laat samenwerken kun je op de snelweg beperkt autonoom rijden. Zo houdt de auto’s zelf afstand en remt mee met zijn voorganger, kan hij zelf uitwijken en zien wat er in de dode hoek zit, houden hij zelf zijn eigen rijstrook en noem maar op. Zet je alles aan dan kun je op de snelweg op die manier rijden zonder handen en voeten te gebruiken – al krijg je na 20 sec. wel steeds een piepje dat je je handen even aan het stuur moet houden. Das wettelijk verplicht. Jij blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk, ook in geval van en aanrijding. (Dit is level 2) Mocht de wetgeving veranderen zodat level 3 autonoom rijden echt mogelijk wordt (level 3 is echt zelfstandig rijden op gescheiden rijbanen zonder verkeerslichten en voetgangers) dan is de Mercedes daarop voorbereid. Mercedes spreekt in dit verband van MB Intelligent Drive. Nadeel van al deze hocuspocus is dat het bedienen ervan een korte studie vergt. Je moet niet alleen snappen hoe je een en ander bedient, maar ook hoe je het effectief kan gebruiken. Want onze ervaring is dat je de auto niet constant op autonoom rijden zet. Je gebruikt vooral de afzonderlijke systemen. Zoals de adaptieve cc en de dode hoekprotectie. En de assistent bij kruisend verkeer.De Mercedes-Benz S 400L van binnen
Limo’s moet je van zowel de voorstoel als vanaf de achterbank beoordelen. Welnu, achterin de Mercedes zit je fantastisch. Dankzij de lange wielbasis is er ontzettend veel beenruimte. In de optielijst zijn tal van comfortverhogende zaken verkrijgbaar, tot aan een complete loungestoel met televisies aan toe. Voorin de Mercedes vinden we de bekende druk- en draaiknop waarmee je tal van functies van het infotainmentsysteem bedient. Dat werkt fijn. Het stuurwiel heeft een aantal noviteiten. Zo zitten er nu touch pads op – net als in de E-klasse - en bedien je de adaptieve cruise control ermee. Opmerkelijk, want Mercedes had voor al z’n modellen altijd een stengel voor de cruise control. Ook leuk: met één druk op de knop kun je de ambiance in de auto regelen. Dat heet Energizing. Je kunt dan uit diverse voorgeprogrammeerde settings kiezen zoals comfort, vitality, well being enzovoort. De testauto heeft een AMG Line ter waarde van zeven mille en waar het dan op neerkomt is dat je een soort nachtclubachtig sfeertje krijgt, met met kunstzinnige binnenverlichting waarvan je de kleuren kunt veranderen. Het is aan boord tijdens een rit doodstil, maar als je die stilte zat bent gooi je gewoon het volume open van het Burmester stereo surround systeem. In onze testauto zit een systeem van ‘maar’ 1300 euro, maar er is ook nog een dikkere versie van 7.700 met 26 speakers en bijna 1.600 watt muziekvermogen. Nog een leuke gadget tot slot: zelfs als je buiten de auto bent kun je ‘m nog inparkeren. Er zit dan niemand achter het stuur (!) maar je bedient de auto dan met een app op je smartphone. Zo zet je de auto in een heel krappe parkeerplaats of garage.De Mercedes-Benz S 400L en het milieu
Ondanks zijn gewicht en formaat heeft Mercedes kans gezien veel van zijn S-klasse versies een c-energielabel te geven. Bij de benzineversies is dat te danken aan een elektrohulpmotor die soms even meehelpt, bijvoorbeeld bij langzaam rijdend verkeer of bij kruissnelheid (mild hybrid).Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
