Auto Review Infiniti Q50 I
e-xtra snel
Infiniti - Q50 Hybrid
Conclusie
Voor net geen 36 mille is de Infiniti Q50 een scherpe aanbieding. Bij de concurrentie krijg je voor dat geld een kleinere en minder rijk uitgeruste auto en bovendien zie je zo’n Infiniti niet op elke hoek van de straat. De hybride uitvoering is extra bijzonder, vanwege de sportsedan-achtige prestaties. Maar die kost zomaar € 16.000 (!) extra. Ben je op zoek naar een racewagen voor het hele gezin, dan is dat een koopje. Maar wil je een luxe hybride, dan kan dat een stuk goedkoper.Type auto en prijs
Infiniti is het luxemerk van Nissan. De Japanners openden eind jaren ’80 hun eerste showrooms in de Verenigde Staten. Daar is Infiniti inmiddels een grote speler; nu is Europa aan de beurt. Aan de lijnvoering zal het niet liggen: die verenigt het beste van de luxe merken die we hier graag rijden. In de Q50 herkennen we trekken van BMW, Mercedes en Lexus. Om het model zakelijk interessant te maken, is een forse prijsverlaging doorgevoerd. Geen van de beschikbare motoriseringen komt namelijk in aanmerking voor een gunstige bijtelling. Je rijdt al een Infiniti Q50 vanaf € 35.990, maar voor dat geld staat er nog geen hybride op de stoep. Daarvoor zal je minimaal € 52.900 moeten neertellen; 6 mille meer dan voor een Lexus GS.Hoe rijdt de Infiniti Q50 Hybrid
Onder de motorkap gaan alle vergelijkingen met de concurrentie mank; deze Infiniti is stiekem gewoon een sportwagen. De Japanners redeneren niet dat een hybride schoon moet zijn; zij hebben een elektromotor toegevoegd om ‘m snel te maken. De standaard benzinemotor – een 3.5-liter V6 – levert al 300 pk, maar daar komt met dank aan de elektromotor nog eens ruim 60 pk bij. De complete aandrijflijn is goed voor 364 pk. Er zit geen stekker aan de Q50, maar hij kan wel louter op stroom rijden. De sedan beslist zelf wanneer hij dat doet: weliswaar beschikt hij over meerdere rijstanden, maar een volledig elektrische zit daar niet tussen. Hoewel je kunt kiezen voor een speciale sportstand, is zijn indrukwekkende vermogen altijd voor handen. Ook wanneer je in de eco-modus een vrachtwagen wilt inhalen. Standaard heeft de Hybrid achterwielaandrijving, maar er is ook een vierwielaangedreven versie voor handen. Met al die pk’s ligt overstuur op de loer; wanneer je niet gecharmeerd bent van een ‘losse kont’, is de 4WD geen overbodige luxe. Sportieve bestuurders hebben even goed reden om uitgebreid te gaan proefrijden. De besturing van de Q50 werkt namelijk volledig elektronisch: het stuurwiel staat in principe niet in verbinding met de wielen (alleen wanneer alle elektronica faalt, valt de Infiniti terug op een ouderwetse stuurstang). Volgens de Japanners is het ontzettend veilig, omdat het stuur niet uit je handen kan worden geslagen wanneer je een gat in de weg over het hoofd ziet. Bovendien kun je zelf instellen of de Q50 zwaar stuurt of juist licht. Je bent er weliswaar snel aan gewend, maar de besturing voelt zeker in het begin kunstmatig aan. Een manco dat niet over gaat, is de beperkte stuuruitslag: ‘straatje keren’ wordt al gauw twee keer steken. En zo is er wel meer elektronica aan boord die wrevel opwekt. Zoals veel concurrenten is ook de Infiniti uitgerust met de nodige rij-assistenten. Met name het systeem dat voorkomt dat je onbedoeld je rijbaan verlaat, werkte bij onze testauto niet vlekkeloos. In combinatie met de adaptieve cruise-control zou je dankzij die assistent kortstondig je stuur los moeten kunnen laten. Op die momenten stuurde de Q50 ons echter geregeld op of zelfs óver de rijmarkering, tot afgrijzen van de medeweggebruikers naast ons.De Infiniti Q50 Hybrid van binnen
Zijn motoren lijken er op gericht om je zo snel mogelijk van A naar B te brengen, maar het interieur van de Infiniti nodigt juist uit om extra lang over je reis te doen. Het is weldadig aangekleed met luxe materialen en voortreffelijke sportstoelen, waarvan de rugleuningen voor lange mensen nét iets te kort zijn. De beenruimte op de achterbank is dik in orde, maar de hoofdruimte houdt niet over. Een Bose-geluidssysteem is standaard op de hybride uitvoering, evenals een tweetal digitale schermen in de middenconsole. Op de een zie je de (route)kaart, op de ander bedien je de radio, je telefoon of de klimaatcontrole. Omdat het ene scherm is opgelegd en het ander juist dieper ligt, oogt het geheel wat rommelig. De bagageruimte van de Hybrid bedraagt 400 liter; 100 liter minder dan die van de concurrentie (én de standaard Q50).De Infiniti Q50 Hybrid en het milieu
De hybride Q50 stoot 144 gram CO2 uit en komt daarmee niet in aanmerking voor een gunstige bijtelling. Hetzelfde geldt voor de 2.2-liter diesel, die per kilometer 114 gram de wereld in stuurt. De zelfontbrander is goed voor 170 pk. Beide motoriseringen zijn wel standaard voorzien van een start/stop-systeem.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
