logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 2-Serie I (F46)

Sportieve slokop

BMW - 218i Gran Tourer

De BMW 2 Serie Gran Tourer is letterlijk een slokop: hij biedt standaard plaats aan zeven inzittenden of een hele sloot bagage, maar zijn sportieve inborst zorgt tegelijk voor een stevig brandstofverbruik.

Conclusie

Voor het geld van de BMW 2 Serie Gran Tourer zijn er meer familieauto’s te koop, maar die rijden lang niet zo fijn als deze sportwagen voor het hele gezin. Je krijgt er dan wel het bijbehorende, relatief ongunstige brandstofverbruik bij.

Type auto en prijs

Met de 2 Serie Gran Tourer introduceert BMW zijn tweede ruimtewagen in korte tijd. De Duitse autofabrikant heeft lang gewacht met zo’n handige, hoge familieauto, maar inmiddels lijken ze de smaak te pakken te hebben. De Gran Tourer is – de naam zegt het al een beetje – de grote broer van de Active Tourer. Standaard heeft de Gran Tourer zeven zitplaatsen. Hij is 20 centimeter langer en in vergelijking met zijn kleine broertje kan er een kleine 200- tot 400 liter extra bagage mee. De meerprijs is gering; de Gran Tourer kost nog geen 700 euro meer dan de Active Tourer. Bij de introductie van die Active Tourer noemde BMW de Mercedes B-Klasse als belangrijkste concurrent. Een chique, ruime gezinsauto, maar daarvan zijn er niet veel met zeven zitplaatsen. Uiteindelijk komt de Gran Tourer daarom tegenover auto’s te staan die meer voor Jan Modaal zijn bedoeld. Modellen als de Citroën Grand C4 Picasso, Volkswagen Touran en Renault Grand Scenic. In vergelijking met die auto’s is een vanafprijs van € 30.412 wel weer een stevig bedrag.

Hoe rijdt de BMW 218i Gran Tourer

De Gran Tourer schopt tegen dezelfde heilige huisjes als zijn kleinere broer in 2014 al deed. Het is een voorwielaangedreven BMW, zeer tegen de natuur van het merk in (tot voor kort waren BMW’s standaard achterwielaangedreven). Bovendien is de gezinsauto leverbaar met driecilinder motoren (de krachtbronnen waar de fabrikant bekend om staat, zijn minimaal twee keer zo groot). Wij reden met zo’n omstreden driepitter en dat beviel ons uitstekend. De 218i heeft 1,5-liter inhoud en is goed voor 136 pk. De motor is niet alleen soepel, maar ook aangenaam stil. Je hoort hem alleen wanneer je de Gran Tourer op zijn staart trapt, en dan nog is het geen vervelend gehoor: de knappe koppen bij BMW hebben natuurlijk wel gezorgd voor een sportief motorgeluid. Om zoveel mogelijk binnenruimte te creëren, kozen de Duitse techneuten voor voorwielaandrijving. Potentiële klanten die geen ervaring hebben met een achterwielaangedreven auto, stappen in de best rijdende MPV waarmee ze ooit onderweg zijn geweest. De BMW betrekt je echt bij het rijden; sturen, koppelen en schakelen gaat met veel gevoel. Je krijgt er nog een geweldige, hogere zitpositie bij cadeau ook. De Gran Tourer is mede daardoor goed te overzien, maar de A-stijlen (zeg maar de omlijsting van de voorruit) zorgen alsnog voor een stel lelijke dode hoeken. De veiligheidsuitrusting moet van de optielijst komen, maar is ondanks de meerprijs op orde. Zo kun je kiezen voor adaptieve cruise control met file-assistent (de BMW rijdt dan zelfstandig in fileverkeer), een noodremassistent bij stadse snelheden en een rijstrookassistent (het stuur trilt bij het onbedoeld verlaten van je rijstrook; de auto voert geen stuurcorrecties uit).

De BMW 218i Gran Tourer van binnen

Met een bagageruimte van minimaal 645- en maximaal 1.905 liter loopt de kofferbak van de Gran Tourer keurig in de pas met die van de concurrentie. De aanwezige derde zitrij maakt voor de binnenruimte niet uit: de zitplaatsen klappen keurig weg in de laadvloer. BMW heeft zelfs aan een uitsparing in de bagagevloer gedacht, zodat de achterpassagiers niet met de hoedenplank tussen hun tanden zitten. Bovendien kun je vanuit de kofferbak de achterbank neerklappen. Dat gaat in drie delen en levert een zo goed als vlakke laadvloer op. Minder handig is het feit dat je de reguliere achterbank moet verstellen om de twee extra zitplaatsen tevoorschijn te kunnen toveren. Doe je dat niet, dan blijven de stoeltjes ‘steken’ tegen de rugleuning. In de Gran Tourer wemelt het van de handige opbergnetjes. Verder tref je op elke zitrij een 12V-aansluiting aan voor de iPads en/of spelcomputer van je kroost. Er bevinden zich zelfs bekerhouders helemaal achterin. Daar kun je met goed fatsoen alleen de kinderen kwijt, maar op de achterbank zitten volwassenen als een vorst. De beenruimte is overvloedig, de hoofdruimte meer dan voldoende. En dan was onze testauto nog uitgerust met een panoramadak ook! Voorin viel de instap ons tegen: vanwege het scherpe lijnenspel moeten lange mensen zich behoorlijk naar binnen wurmen. Bij zo’n grote auto verwacht je dat niet. Nog zo’n tegenvaller: de gordels zijn in de BMW niet in hoogte verstelbaar. Bij kleinere bestuurders snijdt de veiligheidsvoorziening dan al gauw hinderlijk in de hals.

De BMW 218i Gran Tourer en het milieu

De 218i waarmee wij op pad gingen, is een van de eenvoudigste krachtbronnen van de Gran Tourer. De simpelste benzineuitvoering heeft eveneens een driepitter aan boord, maar die levert ‘slechts’ 102 pk. Dat geringe vermogen is ongetwijfeld beter voor je verbruik, want in tegenstelling tot de 1 op 18 die BMW opgeeft, scoorden wij in de praktijk slechts 1 op 13,3. Je zou ons kunnen verwijten dat we dan te stevig hebben doorgereden, maar wie uitsluitend lol beleeft aan een gunstig verbruik, heeft niet veel te zoeken bij een sportief merk als BMW. Om het motorenplaatje compleet te maken, vermelden we hier ook nog de 192 pk sterke viercilinder benzinemotor en de 4 zelfontbranders waarmee de Gran Tourer te bestellen valt. Het vermogen van de dieselmotoren loopt uiteen van 95- tot 190 pk. De twee eenvoudigste diesels komen dankzij hun geringe uitstoot nog tot het einde van 2015 in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Alle Gran Tourers worden standaard uitgerust met een start/stop-systeem.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.