Auto Review Kia Sportage III
Stoere bak
Kia - Sportage
Conclusie
Ten opzichte van de vorige Sportage maakt de nieuweling een enorme stap vooruit. Hij ziet er gelikt, zelfs sportief uit en kent een keurige afwerking. En hij biedt alle ruimte die je nodig hebt. Met de relatief voordelige 1.6 maak je goede sier, maar lever je wel wat in op het gebied van prestaties. En er zijn concurrenten die scherper sturen. Til je daar niet te zwaar aan, dan heb je met de Sportage 1.6 voor een schappelijk bedrag een stoere auto voor de deur staan.Type auto en prijs
Wie herinnert zich niet de allereerste Sportage, die in 1996 het licht zag? Een budget-SUV, meer was het eigenlijk niet. De tweede modelserie stamt uit 2004 en oogde al een stuk volwassener. De nu geïntroduceerde nummer drie is volledig op Europese leest geschoeid. Het ontwerp komt uit het Design Center in Frankfurt, motor en overige techniek uit het R+D Center in Rüsselsheim en de auto wordt gebouwd in een moderne fabriek in Zilina, Slowakije. Met zijn langere, bredere en lagere koetswerk reduceert hij de vorige Sportage in één klap tot een gedateerd model. De nieuweling wint negen centimeter aan lengte, anderhalve centimeter aan breedte en één centimeter aan wielbasis. Daar staat tegenover dat hij zes centimeter lager is geworden. Resultaat: een krachtig uitziende SUV, die aan de achterzijde zelfs iets weg heeft van de sportieve, zij het in dit geval wat opgeblazen pro_cee’d. Kia voorziet de Sportage van nieuwe motoren. De instapper is een direct ingespoten 1,6 liter benzine, voor € 22.995. Verder kun je kiezen voor een 1,7 liter diesel en twee 2,0 liter motoren, benzine of diesel. Die laatste twee zijn ook met vierwielaandrijving leverbaar.Hoe rijdt de Kia Sportage
Verwacht geen flitsende prestaties van de kleinste motor. Met de 1.6 kom je weliswaar met het verkeer mee, maar als het hele gezinnetje inclusief vakantiebagage erin zit, moet hij er toch behoorlijk aan trekken. De 135 pk blijken dan aan de lage kant. Dan kom je beter weg met de krachtiger tweeliter, die 163 pk levert. Of met de diesels natuurlijk, die nu eenmaal over meer koppel beschikken. De modellen met voorwielaandrijving sturen een beetje vaag en hellen ook nogal over in snel genomen bochten. Ook in de rechtuitstand zit je voortdurend lichte stuurcorrecties uit te voeren. De vierwielaandrijvers doen het in dat opzicht beter. Die hebben een andere achterasconstructie en mede daardoor een veel gevoeliger besturing. Maar Kia's R+D Center heeft de oplossing bijna klaar: een update van de besturingssoftware. En die kan de dealer straks gewoon uitvoeren.De Kia Sportage van binnen
In het interieur zijn mooie materialen gebruikt. Alle zweem van beknibbelen is verdwenen, het doet nergens plasticachtig aan. Het dashboard met metallook volgt de vorm van de grille: in het midden iets smaller. De standaard bekleding is zwart of grijs, maar met het colour pack kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld oranje accenten in de deurpanelen. Verder noteren we voldoende verstelbare stoelen, een flink dashboardkastje, vier portierbakken, middenarmsteun voor (met bergvak) en achter en vier bekerhouders. De bagageruimte heeft met 564 liter genoeg capaciteit en natuurlijk kan de achterbank nog eenvoudig omgeklapt worden. De Sportage komt als X-tra, X-ecutive en X-clusive naar Nederland in oplopende luxe. In ieder geval heeft hij altijd ESP, hill start assist en downhill assist, airco, radio/CD-speler en zes airbags.De Kia Sportage en het milieu
De 1.6 benzine en de 1.7 diesel dragen de Ecodynamics-badge. Dat houdt in dat ze voorzien zijn van ISG (Intelligent Stop&Go), banden met lage rolweerstand en een schakelindicator. Resultaat: een energielabel B.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
