Auto Review Honda Cr-V IV
Geen populaire SUV, wel een van de beste
Honda - CR-V
Wat vindt de Wegenwacht?
De Honda CR-V is uitermate betrouwbaar. Er zijn bij de Wegenwacht twee kleine euveltjes bekend die wel eens voorkomen en in beide gevallen betreft het alleen de dieselversies. Het kan bij bepaalde exemplaren voorkomen dat de remmen te heet worden. Dat zorgt voor overmatige slijtage, maar uiteindelijk ook voor verminderde remwerking. Concreet kan de Wegenwacht hier niets aan doen. Het uitdrukkelijke advies luidt eenvoudig de boel goed laten afkoelen en de klant wordt doorverwezen naar een Honda-dealer. Die kent dit probleem, de voorste remschijven, -blokken en eventueel –klauwen worden vervangen. In het andere geval gaat een aantal controlelampjes tegelijk branden. Er zit dan een foutmelding in de computer, die verkeerde informatie heeft gekregen, zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de automatische transmissie. Hier weet de Wegenwacht wel raad mee. De auto krijgt een ‘harde reset’, daarna wordt de foutcode in de computer gewist en alles functioneert weer normaal.Waar praten we over?
Deze CR-V generatie is op zich een logisch vervolg op zijn eerder naamgenoten, maar er is wel één opmerkelijk verschil. Eerdere CR-V’s hadden standaard vierwielaandrijving, die zichzelf automatisch inschakelde wanneer de omstandigheden erom vroegen. Dat geldt bij deze generatie niet meer, die is er ook met alleen tweewielaandrijving. Gezien het huidige occasionaanbod is dat een slimme beslissing geweest, want de 4WD-versies zijn nu in de minderheid.Uitvoeringen en varianten
De CR-V is er in maar één carrosserievorm en er zijn drie motoren beschikbaar. Naast de 2,0 liter benzinemotor (114 kW/155 pk) zijn er ook diesels, een 1,6 (88 kW/120 pk) en een 2,2 liter (110 kW/150 pk). Tegen meerprijs zijn zowel vierwielaandrijving als automatische transmissie leverbaar. Met de dieselmotor is de CR-V er uitsluitend met vierwielaandrijving en tegen een (flinke) meerprijs eveneens met automatische transmissie. In het voorjaar van 2015 heeft de CR-V een kleine facelift gehad. Hierbij verdween de 2,2 liter diesel uit het programma. De 1,6 liter diesel kreeg bij deze gelegenheid een nieuwe negentraps (!) automatische transmissie. In totaal zijn er vijf uitrustingsniveaus bij de CR-V. De basisversie S is er alleen in de tweewielaangedreven benzineversie, de twee topniveaus zijn er juist niet in die specificatie. Daarboven kennen we de uitvoeringen Comfort, Elegance, Lifestyle en Executive. De twee laatste zijn er ook met de benzinemotor alleen met vierwielaandrijving.De Honda CR-V als occasion
Hoewel de CR-V in de betreffende jaren niet in aanmerking kwam voor verlaagde bijtelling, zijn er toch wel wat exemplaren zakelijk verkocht. Ongeveer een derde van alle als occasion aangeboden CR-V heeft een dieselmotor. Overigens is ook ongeveer een derde voorzien van automatische transmissie. Het is opmerkelijk dat ook de exemplaren met inmiddels een flinke praktijkervaring toch in belangrijke mate nog worden aangeboden door de officiële Honda-dealers. Blijkbaar zijn die CR-V’s ingeruild door trouwe klanten. Voor de mooiste en beste exemplaren hanteren deze dealers het occasionlabel Honda Quality Plus met de nodige aanvullende zekerheden en zelfs twee jaar garantie zonder kilometerbeperking. (Kijk voor alle voorwaarden: www.honda-occasions.nl).De proefrit
Aan ruimte geen gebrek, in de CR-V. Er is volop hoofd- en beenruimte, ook op de achterbank. Klein minpuntje voor de langbenige passagiers: de rechtervoorstoel kan niet zo ver naar achteren als je zou willen. De minimale bagageruimte bedraagt al 589 liter. Dat is zelfs voor deze klasse vrij fors. De achterbank omklappen is een schouwspel dat de moeite van het bekijken waard is. Vooral de manier waarop de hoofdsteunen ‘verdwijnen’ is slim gevonden. De rugleuning omklappen kan ook terwijl je zelf achter de auto staat. Sommige functies, zoals navigatie, boordcomputer en cruise control werken niet helemaal zo logisch als je zou willen, maar daarmee is wel te leven. De CR-V is om te rijden levendiger en dynamischer dan je in deze klasse verwacht. Wegligging, stabiliteit, precieze besturing en de gretigheid waarmee de CR-V een bocht ‘aanvalt’ zijn bovengemiddeld. Daar staat wel een nogal harde vering en dus matige reacties op kleine oneffenheden tegenover. De 2,0 liter benzinemotor is ook zo’n echte Honda-motor. Sterk, soepel, lekker levendig en dus eigenlijk sportiever dan je in een SUV verwacht. De zesversnellingsbak is ook een plezier in de bediening, mooi exact en vrij licht in de bediening. Het gemiddelde brandstofverbruik, in de praktijk tussen 1 op 12 en 1 op 13, is ook best netjes. Het maximaal toegelaten aanhangwagengewicht van de CR-V verschilt iets per versie, maar ligt in alle gevallen boven de 1.500 kilo.Conclusie
De CR-V is één van de succesvolste Honda’s en staat ook onder de gebruikte SUV’s zijn mannetje. Hij is ruim, lekker dynamisch om te rijden en natuurlijk is hij zeer betrouwbaar, dank zij het zeer hoge kwaliteitsniveau, zoals we dat van Honda gewend zijn.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
