Auto Review Mazda 6 III (GJ)
Veel waar voor je geld
Mazda - 6 SkyActive-G 165 pk
Conclusie
De Mazda6 Sportbreak is een forse stationwagon. Hij biedt behoorlijk wat bagageruimte en heeft een prima standaarduitrusting en meer dan voldoende veiligheidsvoorzieningen. De motoren zijn levendig en krachtig. Minpunten zijn het slechte zicht rondom en de erg stugge vering. Vooral voor passagiers achterin is dat laatste niet echt comfortabel.Type auto en prijs
De Mazda6 Sportbreak is een forse stationwagon. Hij concurreert met auto’s als de Opel Insignia, Ford Mondeo en Hyundai i40. De buitenmaten van de Mazda6 zijn flink. Met een lengte van 4,87 meter is het in goed Nederlands een joekel van een auto. Hij is leverbaar met één tweeliter benzinemotor die naar keuze 145 of 165 pk opwekt. Onze testauto is de 165 pk versie en dat is een erg prettige, levendige motor. Verder is er een 2,5 liter benzinemotor leverbaar (192 pk) en is er een 2,2 liter dieselmotor die naar keuze goed is voor 150 of 175 pk. Alle benzinemotoren hebben trouwens een A-label, de diesel heeft een B-label. De Mazda6 heeft een heel nette vanafprijs van € 28.990. En voor dat geld krijg je een goed uitgeruste auto met de nodige veiligheidsvoorzieningen en een prima aandrijflijn. Wat dat betreft is hij vooral de Duitse concurrentie te slim af. Want wil je bijvoorbeeld een Opel Insignia Tourer met een vergelijkbare motor dan ben je duizenden euro’s meer kwijt.Hoe rijdt de Mazda 6 SkyActive-G 165 pk
Mazda’s staan bekend om hun fijne, sportieve weggedrag. Ook voor deze Mazda6 is dat kenmerkend. De auto stuurt prachtig direct en als je stevig een hoek omgaat helt de koets maar weinig over. Een minpunt is echter wel dat de vering/demping erg hard aanvoelt. Te hard zelfs, naar onze mening. Vooral achterin voelt dat niet comfortabel. Onze testauto had bovendien extra grote wielen. Dat ziet er fantastisch uit, maar doet wel enigszins afbreuk aan het veercomfort. Dat komt omdat de zijkanten van de banden lager zijn dan van de standaard exemplaren. Het zijn juist die zogeheten wangen van de band die voor extra vering zorgen. Verder maken deze banden flink wat lawaai. Onze tip: ga voor de standaard wielen.De Mazda 6 SkyActive-G 165 pk van binnen
Deze nieuwe Mazda6 is een stuk groter dan zijn voorganger. En dat merk je vooral als je achterin zit en als je de achterbank weg klapt. In dat laatste geval is er meer dan 1.600 liter ruimte en verslaat hij de Opel Insignia. Een Hyundai i40 is trouwens nog iets ruimer qua bagageruimte. Voorin zijn de zaken goed geregeld. Er is een zee aan ruimte, de stoelen bieden goede steun en het instrumentarium is goed afleesbaar. Alles laat zich eenvoudig bedienen. Radio en navigatie bedien je met een druk- en draaiknop. Dat vraagt even gewenning maar werkt dan goed. Een pluspunt van de Mazda6 is zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting. Zo kun je onder meer dodehoekbeveiliging krijgen en lane departure warning (waarschuwt als je onbedoeld uit je rijstrook raakt). Er is voldoende ruimte voor flesjes water/frisdrank, maar de ruimte voor kleinere spullen (telefoon, snoepjes ect) is beperkt. We hebben een klacht over de plek van de aircobediening; die is erg laag geplaatst waardoor je je ogen van de weg moet halen om hem te bedienen. Dat is onveilig. Een ander minpunt is het zicht rondom. De fikse raamstijlen beperken het zicht behoorlijk. Vooral schuin naar achteren kijk je tegen een raamstijl aan die zo breed is dat er een voetganger achter schuil kan gaan. Als extra kun je een achteruitrijcamera bestellen.De Mazda 6 SkyActive-G 165 pk en het milieu
De Mazda6 is gebouwd volgens Mazda’s SkyActiv filosofie. Simpel gezegd komt het erop neer dat Mazda heeft geprobeerd het gewicht van de koets en chassis zo laag mogelijk te houden en de motoren zo efficient mogelijk. De combinatie van deze ingrepen – die Mazda dus SkyActiv noemt – zorgt voor een gunstig brandstofverbruik en een lage CO2-uitstoot. In het geval van de Mazda6 Sportbreak die wij hier hebben getest met de tweeliter 165-pk motor betekent het een geclaimd verbruik van gemiddeld 1 op 16,7. Met een CO2-uitstoot van 139 gr/km heeft deze versie een A-energielabel.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
