logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ford Fiesta VIII 1e facelift

Fijne auto, maar pas op voor 1.0 EcoBoost motor

De Fiesta was een vaste waarde in het aanbod van Ford. Oorspronkelijk stamt het hier besproken model Fiesta uit 2017. In 2022 onderging hij een facelift. Sinds 2020 is er een mild-hybride versie van de Fiesta.

Pluspunten
  • rijeigenschappen
  • flink occasionaanbod
Minpunten
  • Vermijd 1.0 Ecoboost motor
  • Beperkte binnenruimte

Wat vindt de Wegenwacht?

Wat vindt de Wegenwacht van de Ford Fiesta?

  • In de zekeringkast zit een contactstrip die de bovenste en onderste laag van de kast met elkaar verbindt. Deze strip maakt soms slecht contact.
  • Een veelvoorkomend en lastig probleem is dat de distributieriem bij de 1.0 Ecoboost motoren door olie loopt, het is een zogenaamde "Natte riem". Deze riem kan vroegtijdig slijten waardoor er oliedruk problemen kunnen ontstaan of zelfs motorschade. Hier lees je meer over dit specifieke probleem en wat jouw juridische positie is in geval van motorschade. Advies: laat de distributrieriem geregeld controleren en laat motoronderhoud op tijd en op de juiste manier uitvoeren. Vervangen van de riem is prijzig, maar motorschade is nog veel duurder.

Waar praten we over?

De allereerste keer dat Ford de naam Fiesta gebruikte was in 1976. Sindsdien zijn er zeer veel versies van de Ford Fiesta op de markt geweest, waarbij de modellen vanaf 2008 ook vandaag de dag populaire occasions zijn. De Fiesta is er met diverse benzinemotoren, waaronder sinds 202 ook met een mild-hybride motor. Fiesta’s zijn behoorlijk waardevast.

Uitvoeringen en prijzen

  • De Fiesta was er met 1,1 liter motor en 1,5 liter Ecoboost motor.
  • Er was ook een 1.0 liter EcoBoost (100 pk).
  • En er was een 1.0 Ecoboost mild hybride krachtbron (125 pk).
  • Qua uitvoeringen was er keuze uit Connected, Titanium, Hybrid Titanium, Hybrid Titanium X en Hybrid Vignale, ST Line, ST Line X, ST Line Vignale Hybrid Active en Hybrid Active X en tot slot de 1.5 EcoBoost ST-X (200 pk).

De Ford Fiesta als occasion

Er staan in het hele land behoorlijk wat Fiesta’s te koop. De Ford Fiesta is als occasion populair en dus prijzig. Een Fiesta Vignale met bouwjaar 2022 kost als occasion nu (april 2025) al snel 24.500 euro waar diezelfde auto in 2022 nog 29.000 euro kostte. Maar als je er eentje hebt en die wil verkopen, is dat dus gunstig: een Fiesta is waardevast.

De meest verkochte versie is de mild hybride 1.0 Titanium. Dat is een aantrekkelijke versie met standaard onder meer een rijstrookassistent, automatische airco en lichtmetalen wielen. De ST-Line heeft dan ook nog een sportonderstel en ziet er optisch wat ‘dikker’ uit. De 1.5 is dunner gezaaid in het aanbod, maar die 200 pk versie zal voor veel mensen wat teveel van het goede zijn. De Fiesta zit in een druk bevochten deel van de occasionmarkt en krijgt concurrentie van onder meer de Volkswagen Polo, de Peugeot 208, de Renault Clio, de Toyota Yaris en de Opel Corsa.

De proefrit

De hernieuwde kennismaking met de Ford Fiesta vond plaats bij een van de oudste en bekendste Ford dealers van Nederland, Dekkerautogroep in Zaandam. Daar stond een Fiesta 1.0 Ecoboost Mild Hybrid klaar in de sportieve en rijk uitgeruste ST Line-uitvoering.

Wat direct opvalt is de fijne zitpositie achter het stuur. Helaas is de ruimte op de achterbank beperkt en ook het kofferruim behoort niet tot de grootste in z’n klasse. Een Skoda Fabia bijvoorbeeld is wat dat betreft ruimer. Daar staat tegenover dat de rijeigenschappen van deze Fiesta (en van heel veel andere types van Ford) heel goed zijn. De ST Line waarmee wij op pad zijn is wat stevig geveerd en gedempt. Hou je daar niet van dan is het goed om te weten dat de Titanium zachter van afstemming is.

De Fiesta heeft wel de nodige harde plastics in het interieur die na verloop van tijd wat gaan kraken. Fijn is het duidelijke infotainmentsysteem dat bij het model van 2022 is verbeterd (Sync3). Het start wat traag op, maar eenmaal gestart is het een logisch en snel werkend systeem.

Conclusie

De Ford Fiesta is een prima compacte auto, mar de 1.0 Ecoboost motor is gevoelig. Verzeker je er van dat de krachtbron op tijd z’n beurten heeft gehad en dat die door een professional zijn uitgevoerd. houd de staat van de distributieriem goed in de gaten. Zolang je dat doet heb je aan deze Fiesta een fijne, goed sturende auto.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Fiesta.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Dekkerautogroep, Ford Zaandam

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.