Auto Review BMW X3 IV
Grof geweld
Met bijna driehonderd pk is de plug-in hybride BMW X3 een echte rijdersauto. Ook op andere vlakken blijkt er echter sprake van grof geweld.
- Pluspunten
- Heerlijke rijmachine
- Minpunten
- Grove afwerking
- Geen snellaadmogelijkheid
- Onhandige indeling bagageruimte
- Stevig aan de prijs
Conclusie
De BMW X3 30e xDrive is een heerlijke auto om mee te rijden, maar toch zul jij je onderweg bekocht voelen. Het merk laat steken vallen wat het de afwerking en interieurindeling aangaat. Bovendien is het verkeerde zuinigheid om de plug-in hybride geen snellaadmogelijkheid mee te geven. Duur is de SUV toch al.
Type auto en prijs
BMW introduceert de derde generatie van diens middenklasse SUV. De X3 is getekend volgens de huidige ontwerpstijl van het merk. Dat betekent grote, grove vlakken. Het geeft de semi-terreinwagen een stoer, maar smaakgevoelig voorkomen: het BMW design was voorheen een stuk fijner.
De nieuwe X3 is leverbaar met verschillende krachtbronnen, maar voor onze markt is die met een plug-in hybride aandrijflijn het interessantst. Prijzen beginnen bij € 68.422. Voor een SUV van deze omvang kun je ook bij andere premium merken terecht. De Audi Q3 bijvoorbeeld. Die stekkerhybride heeft op de BMW voor, dat je ermee kunt snelladen. De X3 kan dat niet. Met een vanafprijs van € 52.990 is de Audi bovendien fors goedkoper.
iX3 op zichzelf staande auto
BMW levert ook een volledig elektrische X3, maar deze iX3 is een op zichzelf staand model met een geheel eigen uiterlijk. De semi-terreinwagen op stroom wordt in het voorjaar van 2026 in de Nederlandse showrooms verwacht en vormt de aftrap van een compleet nieuwe designrichting voor BMW.
Wat vooralsnog bij het oude blijft, is de garantietermijn. Die bedraagt drie jaar zonder kilometerbeperking op de complete X3 en acht jaar of 160.000 kilometer op het benodigde accupakket. Er zijn andere autofabrikanten die verder durven te gaan. En dat zijn dan merken die niet eens als premium worden beschouwd!
Hoe rijdt de X3 30e xDrive
De plug-in hybride X3 vormt een aantrekkelijk totaalpakket. Je profiteert van een sloot vermogen, er kan een stevige caravan achter de SUV én de BMW is in deze uitdossing voorzien van vierwielaandrijving en luchtvering. Er is weinig mis met 299 pk, 450 Nm en 2.000 kilogram trekgewicht!
De 2.0-liter viercilinder benzinemotor en zijn elektrische evenknie zijn gekoppeld aan een beproefde achttraps automaat. Je moet echt je best doen om te voelen wanneer de ene krachtbron het van de andere overneemt. De verbrandingsmotor blijft sowieso mooi op de achtergrond, tenzij je stevig gas geeft. Dan vult een sportieve roffel de cabine. Alleen een beetje jammer dat die uit de speakers van de radio blijkt te komen…
Liefst 2.710 kilogram
De luchtvering zorgt voor voldoende rijcomfort, maar de X3 blijft natuurlijk wel een BMW: stuurgevoel gaat voor een zijdezachte vering en demping. En het oog wil ook wat: onder onze testauto lagen 21-inch wielen. Die speelden de X3 behoorlijk parten bij oneffenheden. Maar da’s ook niet verwonderlijk. De stekkerhybride weegt maar liefst 2.710 kilogram!
De huidige BMW ontwerpstijl dicteert een grote en hoekige koets. Daardoor valt de X3 slecht te overzien. Daar komt bij, dat het glasoppervlak naar achteren toe kleiner wordt. De dode hoeken nemen juist toe: zeker over je schouder kun je te weinig zien.
De SUV met een stekker is - al dan niet optioneel - uit te rusten met allerhande rijhulpsystemen. Met een simpele druk op de (SET)knop links op het stuur schakel je de door de Europese Unie verplichte snelheidswaarschuwing uit.
De X3 30e xDrive van binnen
Onze testauto kost bij elkaar zo’n 93 mille. Dan is het ontstellend om bij het uitstappen een plastic deurgreep in handen te hebben. En dat is niet het enige stukje knalhard kunststof in het X3 interieur: de deuren zelf zijn er ook mee bekleed.
De klokkenwinkel van de BMW bestaat uit twee aaneengesloten digitale schermen, die op de bestuurder zijn gericht. Voor de bijrijder valt er niets te zien, of het moet de verwantschap zijn die het dashboard vertoont met een dikke buik. De ergonomie is een ratjetoe: zo’n beetje elke functie heeft in het infotainmentsysteem zijn eigen menustructuur. Traditionele bedieningsknoppen zijn in de X3 zo goed als afwezig.
Gapend gat
Prominent onderdeel van de middenconsole is een grote, grove bak waar je zowel je telefoon kunt opladen als een beker kwijt kunt. Het vak kan niet worden afgedekt, waardoor je altijd een gapend gat onderaan je dashboard hebt. Een dergelijke afwerking kan voor dit soort bedragen niet.
Is het ruimteaanbod dan wel op orde? Mwoah. De rugleuning van de achterbank kan niet worden versteld, de zitting niet verschoven. De beenruimte is desondanks voldoende, maar voor lange volwassenen is de geboden hoofdruimte nét aan. Een forse middentunnel maakt het lastig om met meer dan twee personen achterin te zitten. En ook hier treffen we weer van die harde kunststoffen op de deuren.
Mooie cijfers
Jouw achterpassagiers hebben in de BMW de beschikking over eigen bekerhouders, stroompunten (van het type USB-C) en ventilatieroosters. De kofferbak heeft een inhoud van minimaal 460- en maximaal 1.600 liter. Mooie cijfers, maar de bagageruimte is onhandig ingedeeld: de wielkuip komt aan de rechterzijde de kofferbak binnen.
Je laadkabel past niet onder de bagagebodem, dus die slingert rond tussen je andere spullen. Een frunk heeft de X3 niet. Wel een eigen telefoonapplicatie, die onontbeerlijk is wanneer je niet iedere rit opnieuw jouw voorkeuren wilt instellen. Die onthoudt de BMW anders niet!
Positief aan de MyBMW-app is het feit dat je een seintje krijgt wanneer de batterij is bijgeladen. Op die manier val je nooit ten prooi aan een laadkleeftarief!
De X3 30e xDrive en het milieu
BMW levert de X3 zoals gezegd met verschillende aandrijflijnen. Behalve de door ons gereden stekkerhybride zijn dat twee benzine- en twee diesel mild hybrides. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 197- tot 398 pk.
De X3 30e xDrive vertrekt altijd op stroom. Je kunt de SUV vragen die energie te bewaren voor later: meer inspraak heb je niet op de aandrijflijn. Wel kun je de regeneratie op ‘Intelligent’ zetten, zodat de BMW extra remenergie terugwint. Rijden met één pedaal is er echter niet bij.
Stevig praktijkverbruik
Louter op stroom scoorden wij een stevig praktijkverbruik van 27 kWh per 100 kilometer (tsja, wat wil je ook met een leeggewicht van meer dan 2,7 ton?). Wanneer beide krachtbronnen samenwerken, blijken ze goed voor een score van 1 op 15,9 en 4,7 kWh per 100 kilometer.
Het is een gemiste kans dat de plug-in hybride X3 niet kan snelladen. Daardoor ben je aangewezen op reguliere laadpunten. Ook al is het 19,7 kWh grote batterijpakket van de BMW vaak binnen twee uur alweer vol; onderweg zul je de SUV nu niet zo snel aan een laadpaal zetten. Al was het maar, omdat ‘gewone’ laadpalen langs de snelweg minder voorkomen.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
