logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Lexus Ls-Serie V

Grote ambities

Lexus - LS500h President Line AWD

Al vijf modelgeneraties jaagt Lexus met de LS op het edelmetaal in de topklasse. Ook voor dit nieuwe vlaggenschip zijn concurrenten als de BMW 7 Serie en Mercedes S-Klasse een maatje te groot. Alleen niet letterlijk.

Conclusie

Hoewel de Japanners een pluim verdienen voor het varen van hun eigen koers - Duitsers wagen zich niet zo gauw aan origami-deurpanelen - moet de Lexus LS nog altijd zijn meerdere erkennen in de gevestigde orde. Limousines als de BMW 7 Serie en de Mercedes S-Klasse opereren voor hun inzittenden op de achtergrond; je hebt haast niet in de gaten dat de motor draait. De bediening is eenvoudig en intuïtief. En een verkeersdrempel merk je hooguit op, wanneer je op dat moment toevallig uit het raam kijkt. Die zaken gaan allemaal niet op voor de Lexus. Daarnaast geven de haperende hulpsystemen weinig vertrouwen in de uitgebreide veiligheidsuitrusting en is een verbruikscijfer van 1 op 9,3 bepaald geen visitekaartje voor een autofabrikant die zich graag als milieubewust profileert.

Type auto en prijs

De allereerste Lexus was een LS. Het automerk debuteerde eind jaren ‘80 dus met een vlaggenschip en dat was niet zonder reden. De Japanners startten toentertijd de luxe tak van de Toyota-divisie op en dat doe je nu eenmaal niet met een compacte middenklasser (die er later overigens alsnog is gekomen in de vorm van de CT-serie). Inmiddels zijn we toe aan de vijfde generatie van de zakenlimousine. De lat ligt weer een stukje hoger, of het nu gaat om de aanwezige veiligheidsuitrusting, de hybride techniek of de stereo van huisleverancier Mark Levinson. Grote vraag is of ze er bij Lexus in zijn geslaagd een plek op het erepodium te veroveren, daar waar de Mercedes S-Klasse, BMW 7 Serie en Audi A8 al jaren de dienst uitmaken. Het prijskaartje is in ieder geval hoger: beginnen ‘De Duitse Drie’ rond een ton, de vanafprijs van de LS bedraagt minimaal € 116.995. Voor dat geld krijg je dan wel meteen de versie met een verlengde carrosserie: de ‘korte’ uitvoering kwam met de generatiewissel te vervallen. Luchtvering behoort ook tot de standaarduitrusting. En uiteraard is elke luxe Lexus voorzien van een benzine- én een elektromotor. Naast een rijker uitrustingsniveau hoeft dan alleen nog voor vierwielaandrijving te worden bijbetaald.

Hoe rijdt de Lexus LS500h President Line AWD

Een zakenlimousine als deze kun je op twee manieren beoordelen: achter het stuur of vanaf de achterbank. De persoon rechts achterin is bij dit soort auto’s zo mogelijk nog belangrijker dan de chauffeur. De Lexus-importeur voorzag ons voor deze test van het neusje van de zalm: een LS in het duurste uitrustingsniveau - toepasselijk ‘President Line’ geheten - compleet met alle mogelijke extra’s (inclusief een handgemaakt, maar bijzonder smaakgevoelig interieur. Maar daarover later meer). Achterin ontbreekt het je aan niets: de rechter zitplaats kan vrijwel horizontaal worden versteld - moet er alleen niemand voor je zitten, want de passagiersstoel schuift genadeloos tot aan het dashboardkastje - en als je onderweg geen DVD’tje wilt kijken, kun je altijd nog kiezen uit een van de zes massagestanden, die in overleg met heuse Shiatsu-deskundigen tot stand zijn gekomen. Om optimaal te kunnen genieten, zou het onderstel dan ook zijdezacht afgestemd moeten zijn. Dat is helaas niet het geval: korte oneffenheden worden weliswaar fraai weggewerkt, maar verkeersdrempels laten zich lelijk gelden. Dat de Lexus op gigantische lichtmetalen wielen wordt afgeleverd, draagt ook al niet bij aan het rijcomfort. En dan is er nog de hybride aandrijflijn. Zoals Porsche jarenlang heeft gesleuteld aan het vervolmaken van een door iedereen verfoeid concept - de motor áchter de achteras - blijft de Toyota-groep vasthouden aan een CVT-automaat. In principe kent dat type transmissie geen vaste verzetten: de automatische versnellingsbak gaat op zoek naar een geschikt toerental op basis van het door jou gereden tempo. Daarbij zet de krachtbron niet zelden een stevige keel op. Omdat een dergelijk nadrukkelijk geluid misstaat bij een auto uit dit segment, hebben de Lexus-ingenieurs een speciaal tandwielstelsel aan de bak toegevoegd, waardoor de CVT functioneert als een tientraps automaat. Het wisselen van verzet gaat desondanks niet onopgemerkt aan de inzittenden voorbij: de benzinemotor - in dit geval een 3.0-liter V6 - maakt nog steeds nodeloos veel geluid bij het tempo maken, al hebben de Japanners dit geprobeerd te maskeren met een quasi-sportieve ‘soundtrack’. Aan de prestaties van de LS hoeft niets te worden gesimuleerd: gecombineerd is de hybride aandrijflijn goed voor 358 pk, waardoor de limo met een bloedvaart uit de startblokken gaat. En dat brengt ons bij de rijbeoordeling vanachter het stuur. De onderstelafstemming waarover we achterin nog te klagen hadden, blijkt bij uitstek geschikt voor een sportieve rijstijl, zoals ook de lage zit eerder doet denken aan een sportauto dan een directiewagen. Bij de eerste bocht herinnert de Lexus je er echter al aan dat je wel van doen hebt met een wagengewicht van meer dan 2.200 kilogram. Met name de voorzijde van de auto voelt ‘zwaar’ aan. De koets beweegt echter nauwelijks, wat niet van alle met luchtvering uitgevoerde concurrenten kan worden gezegd: een alternatief als de BMW 7 Serie wil nog wel eens ‘kiepen’ bij het optrekken of tot stilstand komen. Sturen doet de LS met voldoende gevoel, al beland je wel gauw in een potje armpje drukken met de actieve rijstrookassistentie. In combinatie met adaptieve cruise control stelt dit rijhulpsysteem de Lexus in staat om op de snelweg autonoom te rijden, maar wanneer je zelf jouw handen aan het stuur hebt, werken de continue stuurcorrecties op je zenuwen. De veiligheidsuitrusting van de LS is imposant, al zijn de meeste hulpsystemen voorbehouden aan het door ons gereden topmodel. In alle andere gevallen moeten ze van de optielijst komen, in een pakket met een meerprijs van bijna 7 mille. Hoogtepunten zijn het waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer aan de vóórzijde van de auto - geen overbodige luxe vanwege de forse A-stijlen van de limousine - en een fijnmazige grootlichtassistent. Die bestaat uit maar liefst 24 LED-lampjes, die afzonderlijk van elkaar gedimd kunnen worden. Op die manier heb je optimaal zicht, zonder dat je iemand tot last bent. Daarnaast beschikt de Lexus over een revolutionaire vorm van voetgangersherkenning, waardoor de auto zwakkere verkeersdeelnemers niet alleen bij een oversteekplaats in de gaten houdt, maar ook langs de kant van de weg. De LS kan dan zelfstandig een uitwijkmanoeuvre uitvoeren, mits de betreffende voetganger zich binnen dezelfde rijstrook bevindt. We hebben in de praktijk ervaren dat de systemen werken, maar helaas ook gemerkt dat ze dat niet altijd doen. Die willekeur kan bij toekomstige eigenaren het vertrouwen ondermijnen dat nodig is om zulke techniek ook daadwerkelijk te gebruiken.

De Lexus LS500h President Line AWD van binnen

Deze Lexus is een auto van grote getallen. We haalden al even de 24 LED-lampjes in de koplampunits aan. Daarnaast beschikt de luxe zakenauto over een geluidsinstallatie met 23 speakers en een bestuurdersstoel, die op 28 manieren te verstellen valt. De frustratie was dan ook groot toen we het stoelgeheugen niet aan de praat kregen; gedurende onze testperiode hebben er meerdere redacteuren met de LS gereden, maar degene die verantwoordelijk was voor het uiteindelijke verhaal, kon na het uitlenen iedere keer opnieuw zijn stoel instellen. Toch was dat niet de grootste ergernis aan boord. Die twijfelachtige eer valt ten deel aan de gebrekkige ergonomie. Waar de instrumenten zich bij de concurrentie met aanraakschermen of zelfs handgebaren laten bedienen, moet de Lexus het stellen met een soort computermuis tussen de voorstoelen. Eentje met een eigen willetje bovendien: het overkomt je geregeld dat je heel wat anders aanklikt dan de bedoeling was. Een dergelijke bedieningsvorm is niet zonder risico’s, aangezien je voor iets simpels als het uitschakelen van de stoelverwarming al in een menu moet duiken. En dat gaat dus niet zonder je ogen van de weg te halen. Het extra brede head-up display geeft het goede voorbeeld: dat zorgt er juist voor dat je jouw aandacht wél bij het verkeer kunt houden, omdat de gereden snelheid en eventuele navigatie-aanwijzingen onderaan de voorruit worden geprojecteerd. Hoewel je de LS kunt bestempelen als een grote auto, is het niet automatisch een ruíme auto. Voor wie langer is dan 1.90 meter valt de hoofdruimte tegen en dat geldt zowel voor de passagiers voor- als achterin. Boosdoener is een open dak (op zichzelf van bescheiden omvang), dat helaas deel uitmaakt van de standaarduitrusting. Wanneer je op straat een LS ziet staan en je werpt een steelse blik naar binnen, dan zou je zweren dat de achterbank bestaat uit twee losse - en zeer luxueuze - zetels. Niets is echter minder waar: het instrumentenpaneel waarop je onder andere de massagefuncties bedient, kan worden opgeklapt zodat er alsnog een derde persoon achterin plaats kan nemen. In de kofferbak helaas geen optisch bedrog: daar speelt het batterijpakket van de elektromotor de Lexus wel degelijk parten. Het aantal beschikbare liters is met 430 stuks bescheiden, al passen er nog minder spullen in de laadruimte van de semi-elektrische 7 Serie waarmee we de LS hebben vergeleken. Een speciale vermelding is er voor het kostbare handwerk waarvan je de Lexus optioneel kunt laten voorzien. De deurpanelen zijn dan door Japanse ambachtslieden onder handen genomen, wat resulteert in kunstige glazen omlijstingen van de deurgreep en bekleding volgens het aloude origami-principe. Wanneer je hoort dat de betreffende werknemer vijf uur heeft zitten vouwen op het ene stuk stof waarmee een enkele deur wordt bekleed, snap je ook iets beter waarom de Nederlandse importeur daar maar liefst € 15.995 extra voor verlangd.

De Lexus LS500h President Line AWD en het milieu

De nieuwe LS is vooralsnog uitsluitend als hybride leverbaar, al staat er naar verluidt een versie met een V8 en twee turbo’s op de planning. Mede dankzij het flinke leeggewicht is het fabrieksverbruik (1 op 14,1) een utopie: wij kwamen in de praktijk uit op 1 op 9,3. En dat terwijl de brandstof- en de elektromotor in deze Lexus altijd samenwerken. De plug-in concurrentie, waarbij de benzinemotor het onherroepelijk overneemt zodra de meegebrachte stroom op is, scoort een gunstiger verbruikscijfer.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.