logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi Q3 I (8U) 1e facelift

Echte SUV, echte Audi

De Audi Q3 is geliefd als occasion. Dat heeft simpelweg twee redenen, die elkaar versterken. Om te beginnen zijn SUV’s ‘hot’, ook als occasion en ook in dit wat grotere formaat. Het andere feit is simpelweg dàt het een Audi is. Imago en uitstraling zijn ijzersterk.

Pluspunten
  • Zeer gewilde occasion
  • de rijeigenschappen
  • Uiterlijk, uitstraling
Minpunten
  • Wel wat technische euvels bekend
  • Tamelijk hard geveerd

Wat vindt de Wegenwacht?

Typisch Q3 is dat wanneer de achterlichten niet meer werken, deze functie wordt overgenomen door het mistachterlicht en de achteruitrijverlichting. Dat is uiteraard voor de veiligheid. Mocht het gebeuren dat ook van die verlichting een lampje stuk gaat, dan is het wel even sleutelen voordat de Wegenwacht die heeft vervangen.

Niet werkende ruitenwissers en –sproeiers worden vaak veroorzaakt door een defecte schakelaar bij de vergrendeling van de motorkap. Door daar de stekker van door te verbinden doen ze het in elk geval weer wel, maar uiteraard moet de betreffende schakelaar daarna nog wel worden vervangen. Een radio die niet is uit te schakelen wordt veroorzaakt door een softwarefout in de radio zelf. De Wegenwacht kan deze resetten. Bekend is ook de niet-werkende centrale deurvergrendeling. Om de boel toch te sluiten is een lastige procedure noodzakelijk, maar in geval van nood is het wel mogelijk de auto te vergrendelen.

Een 2,0 TDI die start en meteen weer afslaat wordt veroorzaakt door een vastzittende klep in de uitlaat, vlak voor het roetfilter. Onder de auto is die klep handmatig te openen, maar het is de vraag waarom dat niet vanzelf goed gaat. In elk geval is de auto weer rijdend te krijgen.

De S-Tronic automatische transmissie (als DSG bij Volkswagen) stopt wel eens met schakelen. Dat kan een elektronische, maar ook een hydraulische oorzaak hebben. Het lastige is dat de Wegenwacht in beide gevallen ter plaatse hieraan niets kan doen. De auto moet op transport naar de garage voor een grondige elektronische ingreep, of voor vervanging van de ‘Mechatronic’ die de hydraulische huishouding regelt. Het komt ook voor dat de zekering van de bediening van de transmissiehandle stuk gaat. In dat geval brandt ook de aanduiding van de gekozen versnelling op het dashboard niet.

Waar praten we over?

Deze eerste generatie van de Q3 wàs in zijn tijd relatief populair. In dit geval beperken we ons tot de versie ná de facelift van begin 2015. Hierbij kreeg met name het front een meer aansprekend uiterlijk, met wat scherpere hoeken en zo. Technisch is deze Q3 onderhuids verwant aan de Volkswagen Tiguan en natuurlijk komt er veel techniek overeen met andere modellen van Volkswagen en andere Audi-modellen.

Uitvoeringen en varianten

Bij de facelift is het leveringsprogramma verder uitgebreid. De 1,4 liter TFSi-motor met 110 kW/150 pk is in principe ongewijzigd. Medio 2016 kwam er een nieuwe basisversie naast, dezelfde 1,4 TFSi, maar nu met 92 kW/125 pk. De 2,0 TFSi-motor levert 132 kW/180 pk òf 162 kW/220 pk. In de RS-uitvoering is er ook een 2,5 liter viercilinder TFSi met 250 kW/340 pk en dáárvan bestaat nog een Performance-versie met 270 kW/367 pk. De 2,0 liter TDI levert 110 kW/150 pk of 135 kW/184 pk. De 1,4 TFSi heeft alléén voorwielaandrijving, de overige motoren zijn eventueel te combineren met quattro-vierwielaandrijving, maar de 2,5 TFSi is altijd een quattro.

De 1,4 TFSi basisversie met 92 kW is er uitsluitend handgeschakeld. Alle overige versies zijn beschikbaar met S-Tronic automatische transmissie (twee koppelingen, zoals Volkswagens DSG) met zes of zeven versnellingen, verschillend per uitvoering. Voor de 2,0 TFSi met 162 kW en de 2,5 TFSi is automatische transmissie standaard. Naast een naamloze basisversie per motorisering kennen we steeds de uitvoeringen sport en design. In de aanloop naar de vervanging door de compleet nieuwe Q3 is het aantal uitvoeringen drastisch verminderd, met als eerste ‘slachtoffers’ al in 2016 een groot aantal handgeschakelde diesels.

De Audi Q3 als occasion

De Q3 is typisch een auto die ‘nieuw’ in eerste instantie wordt ingezet als zakenauto, in veel gevallen op een leasecontract. Toch is de samenstelling van het aanbod occasions iets anders dan verwacht. De diesels maken maar zo’n 15% van het hele aanbod uit. Naar verhouding is het al logischer dat liefst 80% een automatische transmissie heeft. Dit betekent dat als je als occasionkoper een benzineversie met automatische transmissie wilt, je precies kunt kiezen welke motor en uitvoering dat moet zijn. Een logische plek om naar zo’n Q3 te zoeken, is via www.audi.nl. Klik op ‘occasions’ en ontdek niet alleen heel nauwkeurig geselecteerd waar precies de Audi staat die je wenst, maar ook dat daarop het label ‘Audi :plus occasions’ van toepassing is en waar dat allemaal voor staat, twaalf maanden garantie, bijvoorbeeld. Natuurlijk zijn er ook andere plaatsen om een Q3 te scoren. Gezien die zakelijke inzet zijn ze ook nogal eens te vinden in de outlets van grote leasemaatschappijen. Prima, de voorwaarden zijn dan minder innemend, maar dan moet de prijs ook naar verhouding zijn.

De proefrit

De Q3 is niet per se de ruimste SUV in deze klasse. Vooral achterin is het krapper dan verwacht. Volwassenen kunnen er zitten, maar daarmee is alles gezegd. De bagageruimte meet minimaal 460 liter en ook dat is aardig, maar niet overweldigend. De sfeer in het interieur is typisch Audi: keurig, netjes afgewerkt, ergonomisch goed, maar ook heel ingetogen. Er staan standaard al twee opvallend goede en ruimschoots verstelbare voorstoelen in de Q3. Eenmaal op weg is het rijcomfort gebaat bij die stoelen, het geluidsniveau is opvallend laag. De Q3 stuurt mooi nauwkeurig en solide. Een kenmerkende eigenschap, die door Audi-rijders kennelijk wordt gewaardeerd, maar zeker niet door iedereen, is de erg harde afstemming van het onderstel. Ook kleine oneffenheden worden in het interieur heel duidelijk weergegeven. We reden met een 2,0 TFSi met 132 kW en de S-tronic automaat. Die motor is ruimschoots krachtig genoeg. De automaat schakelt zoals verwacht erg prettig. Wat wel om gewenning vraagt is de bijterige reactie van motor en transmissie bij wegrijden vanuit stilstand. Even een seconde laten rollen en dan rustig gas geven werkt vooral ook voor passagiers veel prettiger. We bereikten met deze motor/bak-combinatie een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 11. Netjes, maar niet wereldschokkend zuinig.

Conclusie

Er is veel vraag naar de wat grotere, gebruikte SUV’s. De Q3 scoort voldoendes in alle vakken, maar zijn aantrekkelijkheid zit ‘m juist in het feit dat het een Aúdi is. Het merk spreekt een bepaalde doelgroep aan, die wil per se het merk met de vier ringen rijden, zonder dat daaraan concreet aanwijsbare eigenschappen ten grondslag liggen. Púúr imago!

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Dealer Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.