logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Fiat Stilo I

Twee karakters

Fiat - Stilo

Pluspunten
  • Sportieve rijeigenschappen
  • Totaal verschillende karakters, 3- en 5-deurs
Minpunten
  • Rommelige afwerking interieur
  • Kleine, vrij onschuldige euvels

Wat vindt de Wegenwacht?

De Fiat Stilo heeft net als veel moderne auto’s last van uiteenlopende elektronische klachten. De elektrische stuurbekrachtiging valt bijvoorbeeld nog wel eens weg, dat is vaak een kwestie van resetten. Bekend is ook de melding ‘storing airbag STOP’ op het dashboard, wat meestal inhoudt dat één van de stekkers van de gordelspanners onder een voorstoel los is, bijvoorbeeld door vaak heen en weer schuiven. Als plotseling de trekkracht van de motor wegvalt is de oorzaak vaak een losse inlaatslang. Een koppelingspedaal dat helemaal onderin blijft zitten komt door een losgeschoten borgveer. Gelukkig zijn dit allemaal euvels die de Wegenwacht zó oplost, zonder dat er een dure reparatie achteraan komt.
Het succes van de middenklasse-modellen van Fiat is heel wisselend. Zo waren de verwachtingen voor de Stilo destijds hoog gespannen, maar het grote verkoopsucces bleef uit. Het idee twee totaal verschillende modellen met dezelfde naam te brengen kwam niet over.

Waar praten we over?

Tegenwoordig zien we dat steeds vaker: een sportieve driedeurs en een daarvan totaal afwijkende vijfdeurs, met identieke onderhuidse techniek. Fiat deed dat al voorzichtig met de Bravo/Brava en versterkte het idee met de Stilo. Daarbij kreeg de driedeurs een uitgesproken sportief karakter, met leuke stylingdetails, zoals de achterlichten die in het donker twee verticale pijlen te zien geven. De vijfdeurs was juist vooral gericht op extra ruimte en gebruiksgemak voor het gezin.

Uitvoeringen en varianten

Beide modellen, drie- en vijfdeurs, zijn er met dezelfde motoren. Een jaar na de introductie is het programma uitgebreid met de Stilo Multi Wagon, een stationcar met tweedelige achterklep. De 1,2 liter met 59 kW/80 pk is er alleen geweest tot eind 2003, die was ook echt wel wat te licht. Deze is vervangen door een 1,4 met 70 kW/95 pk. De 1,6 met 76 kW/105 pk en de 1,8 met 96 kW/130 pk zijn heel de looptijd geleverd. Dat geldt ook voor de vijfcilinder 2,4 liter (125 kW/170 pk) in de sportieve Abarth-uitvoering. In eerste instantie was die er alleen als ‘Selespeed’ met een halfautomaat, vanaf eind 2005 ook handgeschakeld. De 1,9 JTD is er in eerste instantie met 59 kW/80 pk, 74 kW/100 pk en 85 kW/115 pk. In 2004 kwam daar als topversie een 103 kW/140 pk versie bij. Eind 2005 is dat hele programma opzij geschoven voor twee nieuwe varianten, met 88 kW/120 pk en 110 kW/150 pk. De normale uitvoeringen heten op volgorde van compleetheid Active, Actual, Emotion, Dynamic en Abarth, maar niet alle versies zijn met alle motoren geleverd. Fiat heeft flink geprobeerd het succes van de Stilo op te schroeven met tijdelijke versies, zoals de Young, Sport, Racing, Business Connect, Edizione Cool en alleen voor de krachtigste versies de Michael Schumacher. Voorjaar 2006 is het programma al flink uitgedund, om ruimte te maken voor de opvolger. Het leveringsprogramma van de Multi Wagon loopt parallel, met uitzodnering van de 2,4.

De Fiat Stilo als occasion

Onterecht is de Stilo een van de muurbloempjes van de occasionwereld. Het wil maar niet lukken met deze Fiat, waardoor ook niet veel mensen ontdekken dat het best een fijne auto is. Dat is goed nieuws voor de occasionkoper die verder kijkt dan zijn neus lang is. Er is aanbod zàt, dus je kunt op je gemak naar een heel mooie Stilo zoeken en de kans is groot dat de verkoper je met open armen ontvangt. Waarschijnlijk krijg je ‘m ook nog wel zover dat hij wat aan de prijs doet. De Multi Wagon is wat schaarser, dat is maar 25% van het aanbod en de diesels zijn zwaar in de minderheid.

De proefrit

Het verschil tussen de drie- en vijfdeurs is niet alleen uiterlijk. De vijfdeurs is wel heel saai om te zien, maar ook heel ruim. De driedeurs is juist best flitsend, maar vooral de instap naar achteren is krap. Beide rijden heel behoorlijk en niet alleen als je een vijfcilinder hebt. Een 1,4 is wat mager, maar met een 1,6 kom je vlot uit de voeten. Het onderstel is stevig-sportief, maar niet overdreven hard, de Abarth uitgezonderd. De normale stoelen zitten prettig, het geluidsniveau is vrij laag en elke Stilo is gewoon een heel prettig sturende auto. Minpuntje is de afwerking van het interieur. Dat is in veel gevallen gewoon slordig, de gebruikte materialen komen goedkoop over en krassen om niks. Ander nadeel is het vrij hoge gewicht, dat begint zo’n beetje bij 1.100 kilo voor de 1,4.

Conclusie

Blijkbaar zijn er te weinig mensen die beseffen hoe goed en betrouwbaar een moderne auto kan zijn. Anders zouden er wel meer auto’s als de Fiat Stilo rondrijden. Deze middenklasser wordt schromelijk ondergewaardeerd. Als occasion voor particuliere kopers is dit een aanrader van jewelste, maar niet aan iedereen vertellen, hè?
Deze auto is beschikbaar gesteld door Autobedrijf Alewijn Ott, Alkmaar

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.