Auto Review BMW 5-Serie VII (G30) 1e facelift
Wellness-op-wielen
BMW 530e
- Pluspunten
- Aandrijflijn en prestaties
- Rijeigenschappen
- Verbruik
- Comfort
- Minpunten
De BMW 530 e is pure welness-op-wielen. De stekkerhybride is alles wat je van een zakenlimousine mag verwachten. Stil, comfortabel, gebruiksvriendelijk en zuinig. Alleen hangt er wel een fiks prijskaartje aan.
Conclusie
De BMW 530e is een begerenswaardige auto. Zeker in deze stekkerhybride uitvoering. Hij is stil, erg comfortabel, gebruiksvriendelijk en zuinig. Helaas gaat dat wel gepaard met een stevig prijskaartje - zeker als je de auto op smaak gaat brengen. Op een auto als deze is het high executive pakket eigenlijk een must maar dat kost wel vijf mille extra.Gelukkig schrijven BMW’s niet hard af. Schoonheidsfoutjes blijven beperkt tot wat weinig opbergruimte voor kleine spulletjes bij de voorste inzittenden en een nogal kleine kofferbak ten gevolge van het batterijpakket dat er onder schuilgaat. Dégrote pluspunten zijn de sublieme rijeigenschappen en het prestatieniveau.
Prijzen en type auto
BMW’s zijn niet goedkoop maar je krijgt daar wel wat voor terug. Verfijnde techniek en een badge waar menigeen een diepe buiging voor maakt, bijvoorbeeld. Nou is dat laatste voor sommige mensen belangrijker dan voor anderen, maar die verfijnde techniek is natuurlijk altijd fijn. BMW staat al decennialang bekend om zijn fraai lopende motoren, uitgebalanceerde weggedrag en precieze besturing op vrijwel al hun modellen. Maar gaat zoiets ook nog op in deze nieuwe tijd, waarin elektroaandrijving steeds meer gaat domineren? Welnu, BMW heeft de nodige ervaring met dit fenomeen sinds het jaren geleden als een van de eersten met de geheel elektrisch aangedreven BMW i3 kwam. Je zou wellicht verwachten dat BMW toen in hoogtempo zijn gehele modellengamma zou elektrificeren. Dat gebeurde echter niet in sneltreinvaart, maar inmiddels zijn wel veel van de mainstream BMW-modellen ook in hybridevarianten verkrijgbaar. Waaronder ook onze testauto, de BMW530e. Dat is een plug in- of stekkerhybride, waarbij je het elektrische deel van de aandrijflijn dus kunt opladen aan het stopcontact. De 530e heeft een viercilinder benzinemotor goed voor 184 pk die samenwerkt met een 109 pk krachtige elektromotor.Het gecombineerde vermogen van deze twee motoren bedraagt maximaal 293 pk, het hoogste koppel een vorstelijke 420 Nm. De BMW 530e is er vanaf € 66.580. Leg je drie mille extra op tafel dan heb je tevens vierwielaandrijving. Voor € 77.752 bestel je de niet-alledaagse 545e. In plaats van een viercilinder benzinemotorkrijg je dan een dikke zescilinder. Gelukkig kan het ook nog een beetje goedkoper. De 520e is het instapmodel onder de 5-serie stekkerhybrides. Die heb je voor 62 mille. Onze testauto kost een zeer forse € 83.693,99 door montage van diverse comfortverhogende pakketten. Die maken deze 5-serie tot een heel fijne rijmachine, dat wel. We noemen het high executive pakket, nappa lederen bekleding, een heel fraaie stereo-installatie, luxury line pakket, een head up display en ga zo maar door. Kun je het jezelf veroorloven vink deze pakketten dan aan, want ze veranderen de toch al niet misselijke basisauto in een regelrechte welness-machine op wielen. Ga je de BMW 530e private leasen dan moet je rekening houden met een vanafprijs van rond de € 840 (!) per maand.
Hoe rijdt de BMW 530e
De 530e legt zeer veel verfijning aan de dag waar het de rijeigenschappen betreft. De besturing is zoals we dat van BMW gewend zijn. Met veel gevoel in de stuurinrichting, precies genoeg bekrachtigd en mooi precies. De achttraps automaat schakelt schokloos. De auto zal eerst alle stroom oprijden voordat hij in hybride-modus verder gaat. Als je geheel elektrisch rijdt is de auto opvallend stil. Uiteindelijk springt de viercilinder benzinemotor beschaafd bij. Alleen als je erg veel gas geeft gaat de krachtbron een beetje loeien. Dankzij de elektromotor is deze BMW bijzonder rap van z’n plek. Vanuit stilstand naar 100 km/h optrekken duurt nog geen zes tellen. Tot 140 km/h zal bovendien de benzinemotor niet bijspringen, wat inveel andere plugin hybrides wel gebeurt. Pas boven de 140 km/h of in de sportstand werken de motoren samen. In tussensprints reageert deze 530e prachtig alert en levendig. Het veergedrag is heerlijk comfortabel maart nooit week. Je merkt dat BMW hier zeer veel aandacht aan heeft besteed. Op de Duitse Autobahn komen de diverse rijstanden handig van pas. In Nederland kun je de boel het beste gewoon in de comfortstand laten staan. Maar als je de 530e opjaagt naar snelheden van boven de 160 km/h merk je dat de sportstand iets toevoegt. Dat wil zeggen: rond zo’n 160 km/h valt alles van het onderstel fantastisch op z’n plek, juist ook in die comfortstand. Maar bij zo’n 200 km/h wordt de 530e een tikkie licht op de neus. Schakel de sportstand in en dat gevoel is direct verdwenen. De auto ligt dan weer als een blok op de weg. Ook de remmen voelen vertrouwenwekkend aan. Met veel bijtkracht en goed te doseren.
De BMW 530e van binnen
Het interieur is prachtig. Er zijn mooie materialen gebruikt en de heleboel is zeer strak en netjes afgewerkt. De diverse schermen zijn goed afleesbaar en laten zich intuïtief bedienen. Standaard is een 10 inch groot scherm maar je wil natuurlijk die (op sommige versies) optionele van 12,5 inch. Prachtig. De opbergruimte voor kleine spullen is aanwezig maar had best wat meer gemogen. De deurvakken zijn aan de kleine kant en ook het vak waar je je telefoon draadloos kunt opladen is beperkt qua grootte. Er is wel een heel diepe middenconsole-bak. De stoelen zitten fantastisch, er is zowel voor als achterin meer dan voldoende been- en hoofdruimte. De kofferbak is met 410 liter aan de kleine kant. De bodem is ondiep omdat er een batterijpakket onder schuilgaat. Maar goed, je kunt altijd nog de stationwagonversie kiezen. Veel functies van het infotainmentsysteem bedien je met een druk-draaiknop. Dat werkt prima, vooral ook omdat je met een druktoets eerst selecteert welk deel van het systeem je wilt gebruiken (navigatie, media, telefoon etc). Dat scheelt weer een onhandige scroll-handeling. Het head up display leest zeer goed af en is goed instelbaar. Het verhoogt de rijveiligheid. De diverse rijhulpsystemen doen prima hun werk, alleen vinden we de rijstrookassistent wat te dwingend ingrijpen. Hij geeft dan een korte ‘ruk’ aan het stuur.
De BMW 530e en het milieu
De BMW 530e kan zo’n 50 kilometer louter op stroom rijden – waarmee hij in de pas loopt met veel andere plug in hybrides. Uit onderzoeken is gebleken dat de gemiddelde woon-werkafstand in Nederland lager is dan die 50kilometer. Ergo: mits je telkens ‘stekkert’ zodra het kan, zou je die afstand dus moeten kunnen afleggen zonder een druppel benzine te verbruiken waardoor je dus een zeer laag brandstofverbruik realiseert. BMW claimt zelfs een optimistisch fabrieksverbruik van 1 op 58,8. Das leuk becijferd en zal op papier ongetwijfeld kloppen, maar in de praktijk haalt natuurlijk niemand dat. Tijdens onze vaste brandstofmeting kwamen we tot een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 15,7. Dat is realistisch en voor een bijna 1.900 kilogramzware auto in deze klasse keurig. Het 12 kWh grote batterijpakket is in 3,5 uur van leeg weer helemaal vol. Is de accu tijdens het rijden bijna leeg? Dan gaat auto stroom terugwinnen tijdens het uitrollen of remmen, die vervolgens weer wordt ingezet bij accelereren. Als je wilt dat hij nog verder oplaadt dan druk je op de batterijknop tussen de voorstoelen. Handig als je bijvoorbeeld een uitstootvrije zone tegemoet rijdt.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de BMW 530e.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
