logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Passat VIII (B8) 1e facelift

Een maatje groter is wel zo fijn!

De Volkswagen Passat is als occasion niet meer zo populair als jaren geleden. Maar de stationwagon-versie is en blijft een heel fijne en betrouwbare auto!

Pluspunten
  • Ruim interieur
  • Rijdt zeer comfortabel
  • Goede betrouwbaarheid
  • Ingetogen, maar fraai model
Minpunten
  • Prijzig

Wat vindt de Wegenwacht?

Technisch is deze Passat een directe doorontwikkeling van het model dat al vanaf 2014 is gevoerd. De kinderziekten die daarin voorkwamen, zijn intussen wel genezen. Als gevolg daarvan is deze ‘nieuwe’ Passat mooi betrouwbaar. Er bestaan geen specifieke klachten die betrekking hebben op de exemplaren vanaf 2019. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit iets kapot zal gaan, bovendien komt het ook voor dat de bestuurder zelf de oorzaak van een probleem is. Geen nood, we steken geen beschuldigend vingertje op, de Wegenwacht helpt ook in die gevallen de Passat-rijder met plezier weer op weg.

Over de Volkswagen Passat

Traditioneel is de Passat één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de ‘grotere middenklasse’. Dit waren (en zijn) bij uitstek zakenauto’s, maar dan hebben we het over de nieuw verkoop. Als occasion is er nog altijd heel veel te zeggen voor zo’n grote middenklasser. Het prijsverschil in aanschaf en gebruik met een kleinere middenklasser is zeer overzichtelijk en voor die geringe meerprijs heb je véél meer ‘auto’. Vooral wie de auto privé gebruikt en regelmatig flinke afstanden aflegt, heeft hieraan een uitstekende metgezel. Hier beperken we ons tot de faceliftversie die in de herfst van 2019 is verschenen.

Uitvoeringen en varianten

Deze Passat-generatie bestaat net als zijn voorgangers als vierdeurs sedan en als vijfdeurs stationcar, in Volkswagen-taal heet dat een Variant. Begin 2022 is dit aanbod gehalveerd, dat wil zeggen, de sedan is per die datum voor de Nederlandse markt komen te vervallen.

In de hele lijn komen vier benzinemotoren en vier diesels voor. De leveringsprogramma’s voor de sedan en Variant zijn identiek. Basismotor is de 1,5 liter TSI viercilinder met cilinderuitschakeling, 110 kW/150 pk sterk. Daarnaast is er een 2,0 liter TSI met 140 kW/190 pk. De 2,0 is er ook met 200 kW/272 pk in combinatie met vierwielaandrijving (4Motion). De 1.4 TSI met is een plug-in hybride met een systeemvermogen van 160 kW/218 pk. Bij de diesels zien we als basis de 1.6 TDI met 88 kW/120 pk. De 2.0 TDI is er met 110 kW/150 pk, 140 kW/190 pk en deze laatste is in het najaar van 2020 vervangen door een versie met 147 kW/200 pk. Alleen de 1,5 TSI 110 kW is standaard geleverd met handgeschakelde een zesversnellingsbak. De zeventraps DSG-automaat is als optie geleverd op die versie en is standaard voor alle andere Passat-varianten.

De normale uitvoeringen heten achtereenvolgens Comfort, Business, Elegance en Business+, aangevuld met de R-Line Business+ en de Elegance Business R, maar die is voorbehouden aan de 2.0 TSI 4Motion èn de 1.6 TDI. Los van het feit dat alle sedans zijn verdwenen, is er al eerder in het aanbod geschrapt. De 1.5 TSI Comfort en –Elegance, de 1.6 TDI’s, de 2.0 TDI 140 kW en de sterke 2.0 TSI 4Motion zijn al in het voorjaar van 2020 uit het programma gehaald. Begin 2021 verdween ook de 2.0 TDI 147 kW en enkele maanden later de 2.0 TSI 140 kW.

De Volkswagen Passat Variant als occasion

Wanneer we het occasionaanbod van deze Passat bekijken, dan is het best verklaarbaar dat de sedan is geschrapt. Die maakt minder dan 10% van het totale aanbod uit en dat is illustratief voor de kleine aantallen waarin dit model werd verkocht. De diesels zijn ook maar iets meer dan 10% van het aanbod, maar het verbaast dat de hybrides slechts iets meer voorkomen. Oftewel: het overgrote deel van de gebruikte Passats is een Variant met een normale benzinemotor en automatische transmissie, want ook ‘handbakken’ zijn uitermate schaars.

Van oudsher is de Passat typisch een auto die ‘nieuw’ wordt ingezet als zakenauto. Veelal rijden die op een leasecontract. Zodra die contracten beginnen af te lopen, zal het totale aanbod occasions iets stijgen. In die situatie kan het ook voorkomen dat er een mooie, gave, en goed onderhouden Passat opduikt in de outlets van grote leasemaatschappijen. Tot die tijd, maar ook daarna, is de officiële Volkswagen-dealer bij uitstek de plek om een mooie Passat te scoren.

De proefrit

In alles bewijst de Passat Variantdat het een auto is uit ‘de hogere klasse’. Achter het stuur overtuigt al heel snel het comfort en de heerlijke rust die van de auto uitgaat. Dit is bij uitstek een auto voor lange ritten, of om dagelijks intensief te gebruiken. De afstemming van het onderstel is een beetje stevig op kleine oneffenheden, maar in grote lijnen is het heerlijk comfortabel. De ruimte in het interieur speelt ook een rol in dat comfort. Volwassenen kunnen indien nodig heel royaal op de achterbank zitten, dat vraagt niet snel inschikkelijkheid van de bestuurder en voorpassagier. Die zitten op hun beurt op prima voorstoelen, maar wie zichzelf qua zitcomfort graag verwent, zoekt een exemplaar met ‘Ergo Comfort’ stoelen; nieuw was dat een optie. De bagageruimte is in overeenstemming met dat ruime interieur. In de sedan bedraagt de inhoud al 586 liter, in de Variant bedraagt die met de achterbank gewoon in positie al 650 liter.

De automatische transmissie blijkt heel populair, het past ook goed bij het karakter van de Passat Variant. Los daarvan verdient de DSG-automaat een compliment op zich, door het verfijnde, bijna onvoelbare schakelen zelf en wie scherp oplet ziet ook dat de automaat veel vaker schakelt dan we zelf ooit zouden doen. Dat houdt het geluidsniveau in het interieur mede zo laag, maar werkt ook positief door in het brandstofverbruik. Met een 1.5 TSI met DSG is een gemiddeld verbruik van 1 op 15 gemakkelijk haalbaar, tenzij alleen stadsverkeer wordt gereden.

Conclusie

Wat is het toch zonde dat het koperspubliek auto’s in deze klasse in steeds grotere mate links laat liggen. De Passat Variant is één van de auto’s die bewijst hoe onterecht dat is. Dit zijn heerlijke gebruiksauto’s, met alle ruimte en comfort en mede door het lage verbruik zijn de kosten om zo’n auto te rijden ook prima te overzien. Een serieuze proefrit werkt zeer overtuigend!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Passat Variant.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Pon Occasions, Barneveld

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.