logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi Q4 I (FZ)

Helemaal van nu

Audi Q4 40 e-tron Advanced Edition

Pluspunten
  • Comfort
  • Aandrijflijn
  • Ruimte
Minpunten
  • Veel bedieningen in menu's
  • Voordelig voor een Audi, maar niet in vergelijking met de concurrentie!

De Audi Q4 e-tron is een elektrisch aangedreven SUV met een vanafprijs van 48 mille. Genoeg ingrediënten dus om positieve aandacht te trekken; hij is helemaal van nu.

Conclusie

Wil je elektrisch rijden in een ‘premium’ auto, dan zal deze Audi jewelaanspreken. Maar er is in dit deel van de markt inmiddels best wat keuze. De Volkswagen ID.4 en Hyundai IONIQ 5 bijvoorbeeld, of dePolestar 2. Dat mag dan weliswaar geen SUV zijn; hij zit wel in dezelfde prijsrange én is lekker luxe! Op de Zweeds/Chinese EV heeft deAudi alvast zijn binnenruimte voor. Aan de overigeconcurrentie heeft de Duitser een zwaardere dobber...

Type auto en prijs

Audi is gestaag zijn modellenaanbod aan het elektrificeren. Deze Audi Q4 e-tron - de zoveelste SUV in hun showrooms - is in dat kader een belangrijke auto voor het merk. Met een vanafprijs van € 49.350 is hij voor Audi-begrippen immers best betaalbaar. Behalve als SUV komt de Q4 e-tron er ook als Sportback. De EV heeft dan meer een coupévorm met een sterk aflopende daklijn. In beide gevallen geldt de50 e-tron als topmodel. Die heeft niet één, maar twee elektromotoren en het is een Quattro, oftewel een vierwielaandrijver. Onderhuids vertoont de Q4 grote overeenkomsten met andere elektrische Volkswagen-producten, zoals de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq. Beide EV's zijn echter een stuk voordeliger. Ook alternatieven als de Lexus UX300 e en Polestar 2 kunnen voor minder geld bij je voor de deur staan. Maar het grootste gevaar komt uit Koreaanse hoek, waar Kia en Hyundai met twee zustermodellen lonken naar de gunsten van het type koper dat normaal gesproken graag in een Audi stapt. De EV6 en IONIQ 5 bieden een soortgelijk aanzien voor een scherper bedrag, met een langere garantietermijn en een hogere laadsnelheid op de koop toe. De Duitsers verstrekken 2 jaar fabrieksgarantie op de Q4 en 8 jaar - of 160.000 kilometer - op het benodigde batterijpakket.

Hoe rijdt de Q4 e-tron

De Q4 e-tron rijdt als een echte Audi: comfortabel en met genoeg gevoel in de besturing. De elektromotor ligt achterin en levert 204 pk en 310 Nm koppel. De krachtbronis goed voor een trekgewicht van 1.000 kilogram. Dankzij het lage zwaartepunt – de batterijen liggen tussen de assen op de bodem van de auto - en de instant reacties van de elektrische aandrijving hoef je met de achterwielaangedreven Q4een bochtje niet te schuwen. Houdt daarbij alleen wel rekening met de 2.100 kilogram die onze testauto in de schaal legt. Daarmee voelt de Audi weliswaar aan als een grote auto, maar in de bocht gaat dat gewicht werken en wil de neus naar buiten. Onze testuitvoering stond op optioneel 20-inch lichtmetaal. Dat pakte ongelukkig uit in combinatie met de stevige vering en demping: de koets is vrijwel continu in beweging en dat doet onrustig aan.

De Q4 e-tron van binnen

De voordeligste Q4 heeft al een keurige uitrusting. Zo heb jealtijd digitale radio aan boord, evenals eenrijstrookassistent, stoelverwarming en LED-verlichting. Kiezen voor een meeruitvoering levert ook extra spullen op. Wat te denken van meer veiligheids- en rijhulpsystemen, of dynamische lichtanimatie,waarbij de koplampen in bepaalde patronen kunnen schijnen. De Audi deelt zijn platform met dat van de Volkswagen ID.4. Hij is 4 meter 60 lang, 1 meter 86 hoog en 1 meter 63 breed. Dewielbasis bedraagt 2,76 meter. Dat, gecombineerd met het feit dat de wielen ver op de hoeken staan, maakt het tot een flinke auto waar prima een heel gezin in moet passen. De Duitsers claimen zelfs dat er op de achterbank evenveel beenruimte voor handen moet zijn als in hun Q7! De binnenruimte achterin is hoe dan ook niet kinderachtig. Er is zelfs opvallend veel hoofdruimte. Opvallend, want je zit op de achterbank 7 centimeter hoger dan de inzittenden voorin. Een middentunnel ontbreekt, dus je kunt op de achterbank met drie volwassenen plaatsnemen. De bagageruimte valt evenmin tegen. Je hebt minimaal 520- en maximaal 1.490liter bergruimte tot je beschikking. Een variabele bagagebodem moet van de optielijst komen. Wij zouden de extra zeker aankruisen, want daaronder kun je dan mooi de laadkabel kwijt. Die slingert anders door de kofferbak: hoewel de Q4 zijn krachtbron achterin heeft, is er voorin niet in een 'frunk' voorzien. De stoelbekleding vangerecyclede PET-flessen ten spijt, zien we vooral veel harde kunststoffen terug in het Audi-interieur. De klokkenwinkel bestaat uit verschillende aanraakschermen, dieeenvoudig te bedienen vallen. De menustructuur zou beter kunnen: voor sommige functies moet je diep het systeem in duiken, waarbij jouw aandacht korststondig niet bij het verkeer is. Voor het volume van de radio zit er gelukkigeen knop op het stuur, of je probeert jouw geluk met de - gevoelige! - toets op de middenconsole. Een eitje wanneer je stilstaat, maar is de Q4 in beweging, dan wordt het een ander verhaal.Comfortabel is het optionele head-updisplay. Dat systeem projecteert aanwijzingen van de navigatie zodanig, dat het lijkt of de aanwijspijlen voor de auto op de weg liggen. Het werkt prima en voegt echt iets toe!

De Q4 e-tron en het milieu

De Q4 e-tron is leverbaar met verschillende accugroottes. De 35 e-tron is het instapmodel met 52 kWh aan batterijcapaciteit en een 170 pk krachtige elektromotor. Die is goed voor 341 kilometer actieradius, aldus Audi. De door ons gereden 40 e-tron moet met 77 kWh aan batterijen 511 kilometer ver kunnen komen. Uiteraard hebben we de kleine e-tron aan onze vaste actieradiusproef onderworpen, waarbij we over een gevarieerde route van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag op en neer rijden naar Lelystad Airport.Het gaat te ver om te zeggen dat we die rit een tweede keer hadden kunnen maken, maar veel scheelt dat niet: volgens de boordcomputer resteerde er na 225 gereden kilometers nog 207 stuks in het batterijpakket. Het gemiddelde stoomverbruik bedroeg gedurende de rit18,1 kWh per 100 kilometer.Wat als je batterij leeg is? De Duitsers zeggen dat de 52 kWh-versie kan snelladen met 100 kW en de 77 kWh versie met 125 kW. Op zichzelf netjes natuurlijk, maar een Hyundai IONIQ 5 doet het inmiddels met 220 kW en die is goedkoper ook! Regenereren doet de Audi naar behoren:je kunt de automaat in de stand 'B(rake)' zetten en dan voel je dat de Q4 extra remenergie terugwint. Je kunt ‘m in die modus zelfs met het stroompedaal bedienen, zo sterk remt de crossoveraf bij het gas liften.In sommige uitvoeringengebruikt de e-tron informatie uit het navigatiesysteem om optimaal te regenereren. Ga je bijvoorbeeld een heuvel af, dan zal de Audi die gelegenheid benutten om extra energie terug te winnen. Slim!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.