logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Zafira A

Veel ruimte voor een scherpe prijs

Opel - Zafira ‘A’

Pluspunten
  • Ruime en veelzijdige familie-auto (7 zitplaatsen!)
Minpunten
  • Matige rijeigenschappen
  • Uiterlijk is duidelijk van de vorige eeuw
  • Nogal wat technische problemen

Wat vindt de Wegenwacht?

Veel techniek en daarmee ook vaker optredende euvels deelt de Zafira met andere Opels, met name de Astra ‘G’. De elektronica speelt de Zafira ook parten. Als de sleutel valt en openklapt, is de kans groot dat het chipje van de sleutelherkenning eruit valt, dan slaat de motor echt niet meer aan. Een andere sleutel, òf het chipje terugvinden is dan de oplossing. Ook met die chip gewoon aanwezig komt het voor dat de auto de sleutel niet meer herkent. De krukassensor van de motor gaat wel eens stuk. Sommige types motoren blijven dan nog wel in het noodloopprogramma draaien. Bij benzinemotoren kan de EGR-klep vervuilen, vaak is schoonmaken afdoende, maar als de klacht blijft terugkomen, is er meer aan de hand. Bij de diesels van deze generatie is de inspuitpomp een kritisch onderdeel. Helaas is een nieuwe pomp de enige, kostbare oplossing.
Bij zijn komst was de Opel Zafira een klapper van jewelste. De eerste zevenzitter onder de middenklasse-MPV’s, dat idee kreeg veel navolging. Nu koop je een Zafira al voor kleine prijzen. Voor een kinderrijk gezin met een bescheiden budget is dat geen gek idee.

Waar praten we over?

De Zafira ‘A’ (voor het onderscheid met het tweede model) was vanaf dag één een geweldig verkoopsucces. Zowel zakelijke rijders als particulieren zagen de kracht van al die ruimte voor een verantwoorde prijs. De Zafira was vanaf het begin uniek door de beschikbaarheid -standaard- van zeven zitplaatsen. Daarbij past wel een kanttekening. Afgezien van de vraag hoe vaak je dat echt nodig hebt, is het zitcomfort op die twee achterste zitplaatsen heel beperkt. De bereikbaarheid van die plekken is ook alleen voor kinderen goed te doen. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met het feit dat die kinderen juist op die achterste plekken een flink vergrote kans op wagenziekte hebben. Dat komt omdat ze achter de achteras zitten, waar de auto veel grotere bewegingen maakt in bochten. Dit heeft het succes van de Zafira niet gehinderd.

Uitvoeringen en varianten

Deze Zafira-generatie kent vier benzinemotoren en drie diesels. De basismotor is een 1,6 met 74 kW/100 pk. Dat gaat net, in ons vlakke land. Als je de Zafira echt gaat gebruiken waarvoor die is bedoeld, vol laden met personen en bagage, dan heeft die 1,6 er heel hard aan te werken. De 1,8 leverde in eerste instantie 85 kW/115 pk, maar dat is in 2000 al verhoogd tot 92 kW/125 pk. Die motor is een prima combinatie met de Zafira, die van zichzelf ook al minimaal rond de 1.300 kilo weegt. Dan zijn er nog een 2,2 (108 kW/146 pk) en de 2,0 Turbo met 147 kW/200 pk, voor de zeer zelden verkochte OPC-uitvoering. De 2,0 DTi (diesel) levert normaal 74 kW/100 pk, maar er is ook een tammere versie met 63 kW/85 pk in één uitvoering. In 2002 is er een 2,2 DTi bijgekomen met 92 kW/125 pk. In 2003 kreeg de Zafira een kleine facelift, met uitsluitend cosmetische veranderingen. De belangrijkste uitvoeringen heten Comfort en Elegance, vanaf 2004 is er ook een Maxx en als uitsmijter voordat de nieuwe generatie kwam, waren er de Maxx Cool en de Design Edition.

De Opel Zafira ‘A’ als occasion

Ondanks de inmiddels gevorderde leeftijd en forse kilometerstanden zijn de oudste Zafira’s met benzinemotor nog steeds relatief duur. Oorzaak is de aanhoudende populariteit van de Zafira als occasion. Niettemin naderen de minst waardevolle exemplaren nu de zeer betaalbare prijsklassen, maar het is de vraag of dat voor particuliere kopers wel interessante auto’s zijn. Het goedkoopst zijn immers de diesels die een paar ton achter de wielen hebben. De jongste exemplaren van dit model staan qua prijs juist flink onder druk door de ruime beschikbaarheid van de volgende Zafira-generatie. Juist door die Zafira ‘B’ zal de belangstelling voor dit eerste model in de toekomst verder wegzakken. Beperkt zijn er ook Zafira’s geleverd als ‘Van’ omgebouwd, dus als bestelwagen, maar zonder achterbanken en zijruiten zijn die ook voor vrijwel geen enkele particulier interessant.

De proefrit

De hoge zit en instap vragen gewenning, maar wie zo’n auto koopt, kiest daar bewust voor en dus is het dan geen nadeel. Door de hoge zit voel je bewegingen van de carrosserie extra sterk, onder meer zijdelings in bochten (rotondes). Vering en schokdemping zijn goed afgestemd met nadruk op het comfort. De bediening van de Zafira is doods, de auto geeft constant het gevoel dat je met een grote en zware auto op pad bent. Ondanks het grote interieurvolume, blijft de Zafira op snelheid wel redelijk stil. De zittingen van de voorstoelen zijn vrij kort, waardoor de gemiddelde volwassene daar weinig steun ondervindt. Op rijeigenschappen scoort deze Zafira dus slechts matig. Aan de ene kant verwacht je niet veel anders van een dergelijk model, maar er zijn genoeg concurrerende modellen die duidelijk prettiger rijden.

Conclusie

De Opel Zafira is al jaren gewild vanwege zijn grote interieurruimte en zeven zitplaatsen. Dat houdt ‘m populair, hoewel er intussen volop concurrenten zijn die minstens hetzelfde bieden en daarbij prettiger rijden en betrouwbaarder zijn. Vaak zijn die wel net iets duurder en dan scoort de Zafira dus juist weer op prijs.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Remmerswaal & Blom, Alphen a/d Rijn

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.