logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C4 Spacetourer I

Volbloed gezinsauto

Citroën Grand C4 Spacetourer Puretech 130 Shine

Pluspunten
  • Rijcomfort
  • Binnenruimte
  • Spaarzaam verbruik
Minpunten
  • Bijbetalen voor rijhulpsystemen
  • Vervelende hoofdsteunen
  • Twee extra zitplaatsen optioneel

Citroën blijft de ruimtewagen trouw door de tweede generatie van diens Grand C4 Picasso nieuw leven in te blazen. Kan de MPV met een opfrisbeurt en een ander typeplaatje inderdaad nog even mee?

Conclusie

Familiewagens als de Citroën Grand C4 Spacetourer zijn inmiddels schaars geworden, maar de Fransman bewijst zijn bestaansrecht met een imposante hoeveelheid binnenruimte én gebruiksmogelijkheden. Daarnaast is het een plezierige auto om mee onderweg te zijn. Het verbruik valt ook nog eens alles mee! In zekere zin geldt dat ook voor de aanschafprijs, maar ongemerkt komen daar heel wat eurootjes bij wanneer je de grote Citroën een beetje wilt aankleden. Dat je ook moet bijbetalen voor een volwaardige veiligheidsuitrusting, is zo’n volbloed gezinsauto onwaardig.

Type auto en prijs

Zevenzitters zijn tegenwoordig vrijwel zonder uitzondering semi-terreinwagens. De traditionele MPV is op sterven na dood: vandaag de dag kun je alleen nog bij BMW, Dacia, Renault en Toyota voor een dergelijke auto terecht. En bij Citroën natuurlijk, dat de ruimtewagen trouw blijft in de gedaante van de Grand C4 Spacetourer. Feitelijk is dat de vroegere Grand C4 Picasso; een model dat de Fransen al sinds 2013 (!) voeren. Met een opfrisbeurt en een ander typeplaatje kan die auto nog best even mee, vinden ze in Parijs. Prijzen beginnen bij € 32.010. Daarmee is de Citroën niet het voordeligste aanbod in dit slinkende deel van de markt: voor € 19.930 kun je al voor een Dacia Lodgy terecht, gevolgd door de Renault Grand Scénic met een prijskaartje van € 30.490. Alternatieven als de BMW 2 Serie Gran Tourer (minimaal € 35.385) en de Toyota Prius+ (vanaf € 38.445) zijn fors duurder. Van dit vijftal is de Toyota de enige MPV die standaard met zeven zitplaatsen wordt uitgerust: bij Citroën moet daarvoor worden bijbetaald. Vanaf het tweede uitrustingsniveau zijn de extra stoelen overigens bij de prijs inbegrepen. Van de Spacetourer bestaat ook een ‘korte’ variant. Die is op het moment van schrijven slechts twee tientjes (!) goedkoper (en 16 centimeter korter).

Hoe rijdt de Grand C4 Spacetourer

Door de jaren heen hebben wij meerdere malen met dit type Citroën gereden en ook ditmaal viel weer op hoe weinig ‘Frans’ de MPV aandoet. De onderstelafstemming is stevig, waardoor de rol- en duikbewegingen van de carrosserie alles meevallen voor een auto van dit formaat. De Grand C4 Spacetourer weegt desondanks bijna 1.400 kilogram, dus ravotten laat je beter uit je hoofd: de ruimtewagen glijdt in de bocht al snel over zijn voorwielen weg. Toen de Fransen hun Picasso in 2018 omdoopten naar Spacetourer, voerden ze meteen een aantal wijzigingen door. De vriendelijke reus kreeg bijvoorbeeld nieuwe stoelen. De hoofdsteunen die we daarop aantreffen, zijn voorgevormd; de zijkanten uitnodigend omgevouwen alsof je er een dutje op kunt doen. Die wangen zijn echter niet flexibel en zacht zijn de steunen ook al niet. Zeker niet wanneer de krengen tussen je schouderbladen prikken, wat ze onherroepelijk doen wanneer je langer bent dan 1.85 meter. Ten einde raad hebben we ze gedurende onze testperiode maar omgedraaid: niet veilig, maar wel zo comfortabel! Onze testauto had de enige voor de Grand C4 Spacetourer beschikbare benzinemotor onder de kap: een 130 pk en 230 Nm sterke driecilinder, gekoppeld aan een achttraps automaat. Het trekgewicht bedraagt 1.150 kilogram. Kies je voor een handgeschakeld exemplaar, dan mag er een aanhanger van maximaal 1.300 kilogram achter de ruimtewagen. Geruisloos gaat het niet, maar de driepitter weet nog aardig gang in de grote Citroën te krijgen! Bij een steile klim verslikt de automatische versnellingsbak zich wel eens in het aantal verzetten: dat haalt de vaart er dan weer uit. Eenmaal op snelheid blijft de benzinemotor netjes op de achtergrond: je hoort dan voornamelijk de banden, maar storend is dat niet. De keuzehendel van de automaat bevindt zich bovenop de stuurkolom. Op die manier blijft er ruimte over voor een multifunctionele middenconsole, maar wij zien er toch ook een verwijzing in naar de roemruchte Citroën DS: exemplaren met een halfautomaat hadden de keuzehendel toen namelijk op precies dezelfde plek zitten. Het zicht naar voren is ruimtelijk, zoals je dat van een MPV mag verwachten. Ondanks de grote hoeveelheid glas heeft de Spacetourer alsnog last van een dode hoek: bij het insturen van een scherpe bocht vallen andere verkeersdeelnemers weg achter de A-stijl. Ook over je schouder zie je weinig, maar gelukkig beschikte het door ons gereden exemplaar over een 360 graden camera. Opvallend genoeg staat die standaard niet ingeschakeld: je moet hem bij elke manoeuvre opnieuw selecteren uit een menuutje, dat de Citroën je voorschotelt wanneer je de achteruitversnelling inlegt. De aanvullende veiligheidsuitrusting van de Spacetourer bestaat uit vermoeidheidsherkenning, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, actieve rijstrookondersteuning en een noodremsysteem dat ook op fietsers en voetgangers reageert. Het merendeel van die hulpsystemen moet echter van de optielijst komen. Zelfs wanneer je - zoals wij - in het meest luxueuze uitrustingsniveau rondrijdt!

De Grand C4 Spacetourer van binnen

Hoewel de Spacetourer standaard overweg kan met een telefoondienst als Apple CarPlay, kun je aan het interieur zien dat de ruimtewagen alweer de nodige jaren oud is. De klokkenwinkel bevindt zich in het midden van de auto in plaats van achter het stuur: een opzet waar andere automerken lang en breed vanaf zijn gestapt. Bovendien reageert het infotainmentsysteem traag op de ingegeven commando’s. Wel is het instrumentarium digitaal: dat was het in 2013 al, waarmee de Fransen hun tijd vooruit waren. Zaken die het leven aan boord van zo’n familieauto aangenaam maken, zijn de talrijke opbergmogelijkheden in het interieur - de middentunnel voorin is zelfs volledig uitneembaar! - in combinatie met een gekoeld dashboardkastje, een glazen dak en een achterklep die je met een voetbeweging kunt openen (de laatste twee opties zijn alleen tegen meerprijs verkrijgbaar). Uiteraard beschikt de Grand C4 Spacetourer over vliegtuigtafeltjes, al zijn die voorbehouden aan de duurste uitrustingsniveau’s. Je kroost kan er een kleurboek of hun tablet op kwijt, maar een flesje water zouden we niet aanraden: de bekerhouders zijn ondiep. Ga je rijden, dan vliegen de drankjes door de auto heen. Dat risico loop je toch al, want het aantal stroompunten achterin is schaars: is de spelcomputer eenmaal leeg, dan zou er tussen jouw kinderen zomaar eens een felle strijd kunnen losbarsten! Net als de twee achterste zitplaatsen - die je eenvoudig weg kunt klappen onder de bagagebodem - bestaat ook de reguliere achterbank uit drie losse stoelen. De zittingen zijn individueel te verschuiven, de rugleuningen kun je verstellen. Op die manier ontstaat een zee aan been- of bagageruimte: de kofferbak meet minimaal 645- en maximaal 1.851 liter inhoud. De hoofdruimte achterin is prima, al hebben we het dan nadrukkelijk over de tweede zitrij: helemaal achterin kun je alleen kleine kinderen kwijt. Hoe gebruiksvriendelijk ook: de voorgevormde stoelen brengen wel als nadeel met zich mee, dat je met een forser postuur al gauw op de stiknaden zit. En dat voel je!

De Grand C4 Spacetourer en het milieu

Met een driecilinder benzinemotor onder de kap van een bijna 1,5 ton zware familieauto maakten wij ons vooraf geen illusies over het verbruik van de grote Citroën. Desondanks kwamen we zonder veel moeite in de buurt van het fabrieksverbruik: wij realiseerden een score van 1 op 14,4 waar in de folder wordt gesproken over 1 op 14,9. Niet verkeerd voor zo’n enorme wagen! Behalve de door ons gereden benzinevariant kun je in de showroom ook voor twee diesels terecht: het beschikbare vermogen loopt uiteen van 130- tot 160 pk. Hoewel de Fransen druk bezig zijn met het elektrificeren van hun modellengamma, bestaan er vooralsnog geen plannen om ook de Grand C4 Spacetourer met een semi-elektrische aandrijflijn uit te rusten.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.