Auto Review Jaguar Xf-Serie II (X260)
Smaakvol alternatief
De Jaguar XF is als occasion zeker niet de meest populaire auto in de klasse met representatieve sedans, net onder de absolute topklasse. Daarmee is de XF een alternatief voor de bekende merken, een soort statement van de goede smaak: tegelijk stijlvol en sportief.
- Pluspunten
- Heel betrouwbaar
- Rijdt heel comfortabel
- Stijlvol, tijdloos model
- Minpunten
- Prijzig in onderhpud
Wat vindt de Wegenwacht?
- De selectieknop voor de automatische versnellingsbak wil wel eens niet goed reageren of niet omhoogkomen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, de Wegenwacht kan in sommige gevallen een noodoplossing uitvoeren of het systeem resetten.
- Bij exemplaren met een dieselmotor komt het voor dat de motor niet start en op het dashboard verschijnt de vermelding ‘AdBlue van onvoldoende kwaliteit’. Dat is inhoudelijk al niet juist, want we kennen geen kwaliteitsverschillen in AdBlue. Het kàn inhouden dat het AdBlue-tankje om de een of andere reden te vol zit. Als iets eruit halen geen oplossing blijkt, dan is alleen transport naar een deskundige garage voor de definitieve reparatie mogelijk. Verder is de XF vooralsnog vrij van storingen!
Over de Jaguar XF
De XF is Jaguars tegenhanger voor bijvoorbeeld de BMW 5-serie en de Mercedes-Benz E-klasse. Dat was al zo, maar deze nieuwe generatie, vanaf 2015, is een veel sterker alternatief voor de Duitse concurrentie dan zijn voorganger. Dit nieuwe model is vergeleken met zijn voorganger net iets compacter, maar dankzij een aanzienlijk langere wielbasis ook een stukje ruimer, met name achterin. Jaguar heeft al vele jaren ervaring met het gebruik van aluminium in de carrosseriebouw en dat komt in deze XF ook weer terug.
Grote delen van het koetswerk zijn van dit lichte metaal, dat bovendien niet kan roesten. Hierdoor is deze XF in een directe vergelijking tegen de 200 kilo lichter dan zijn voorganger. Dat maakt ‘m alleen al net even lichtvoetiger en zuiniger en het scheelt nog een klasse of wat in de Houderschapsbelasting ook. Al met al is déze XF een veel sterker aanbod dan voorheen en een serieus en smaakvol alternatief voor de meer voor de hand liggende merken in deze klasse.
Uitvoeringen en varianten
- Jaguar is bepaald niet consistent in de samenstelling van het leveringsprogramma van de XF. Motorvarianten en uitvoeringen komen en gaan en de sportieve stationcar Sportbrake zou aanvankelijk helemaal niet komen, maar in de loop van 2017 was die er ineens toch.
- De basis-benzinemotor was in eerste instantie de 25T, wat verwijst (!) naar een 2,0 liter viercilinder met turbo. In eerste instantie leverde die 177 kW/240 pk, in het voorjaar van 2017 werd dat 184 kW/250 pk.
- Als basismotor leek dat wat hoog gegrepen, dus kwam er tegelijk met die opwaardering ook een minder krachtige versie van dezelfde motor, de 20T, met 147 kW/200 pk, maar veertien maanden later is die alweer uit het leveringsprogramma geschrapt.
- Er is ook een 3,0 liter V6 met turbo voor de XF. Dat is de 35T, goed voor 250 kW/340 pk, die echter in de zomer van 2017 weer verdween.
- Tegelijk kwam wel de 30T in het programma, een 221 kW/300 pk sterke versie van de 2,0 liter viercilinder.
- De V6 is nog wel in het programma gebleven, maar dan in de XF S met 280 kW/380 pk, tot voorjaar 2018.
- De diesels zijn voor de verkoop veel belangrijker. De 2,0 liter dieselmotor is er met 120 kW/163 pk (‘E-performance’), 132 kW/180 pk (20D) en 177 kW/245 pk (25D).
- Er is ook een 3,0 liter V6 dieselmotor, de 30D, met, inderdaad, 221 kW/300 pk.
- De dieselmotoren met 120 en 132 kW zijn mondjesmaat geleverd met een handgeschakelde zesbak, alle andere XF-varianten hebben een achttraps automatische transmissie.
- Vierwielaandrijving, aangeduid als AWD is niet geleverd op de basismotoren, zowel in benzine als diesel èn niet op de topdiesel 30D. Voor de Nederlandse markt is AWD van ondergeschikt belang.
- De normale uitvoeringen van de XF heten Pure, Prestige en Portfolio, met als aparte, sportieve versie de R-Sport. De Pure is er niet met de sterkste motoren, maar verder zijn alle motorvarianten er met elk van deze uitvoeringen.
- Enkele uitvoeringen zijn in 2017/8 ook geleverd in de afwijkende, tijdelijke uitvoering Pro Edition.
- De Sportbrake is er in alle specificaties die ten tijde van de introductie beschikbaar waren, met uitzondering van de S.
De Jaguar XF als occasion
Het is opmerkelijk dat liefst driekwart van het occasionaanbod van de XF bestaat uit versies met dieselmotor. Auto’s in de klasse van de XF worden wel in hoge mate vanaf nieuw ingezet als zakenauto, maar bij het licht sportieve karakter van deze Jaguar hadden we een mindere dominantie verwacht. Jaguar-rijders zijn bovengemiddeld merkentrouw, dus de kans dat een XF wordt ingeruild op een nieuwe is heel groot.
Dat het aanbod gebruikte Sportbrakes relatief bescheiden is, heeft alles te maken met de latere introductie van dat model. De meest voor de hand liggende plek om op zoek te gaan naar een mooie, gebruikte XF is uiteraard de officiële Jaguar-dealerorganisatie.
De proefrit
Zoals het een zakenauto in deze klasse betaamt, is de XF een genot om in te rijden. Het is wel verstandig vooraf te bepalen welke uitvoering gewenst is. Dat wil zeggen: vooral de R-Sport heeft een nogal afwijkend karakter en het daarbij behorende weggedrag. Dit is de XF met een sportief accent, wat neerkomt op een veel hardere afstemming van het onderstel, dat nog eens wordt versterkt door de 20 inch grote wielen. Een ‘normale’ XF rijdt voor iedereen voelbaar anders en zal het grootste deel van het koperspubliek voor dit model waarschijnlijk meer aanspreken.
Wij reden proef met een 132 kW/180 pk diesel en die motor is voor het overgrote deel van alle kopers méér dan voldoende krachtig. In koude toestand klinkt die motor even wat rauw, maar dat is snel verdwenen zodra de boel op temperatuur is. De achttraps automaat werkt voortreffelijk, zoals we verwachten. Het zal wellicht met de gedeeltelijk aluminium constructie te maken hebben, maar de XF voelt voor een auto van dit formaat best lichtvoetig aan. Het formaat van de auto is niet te missen, maar hij geeft niet steeds het gevoel dat we met een grote, zware auto op pad zijn. In die zin is die 180 pk-diesel ook sterk genoeg.
Achterin is de XF desnoods voldoende ruim om als directie-auto te kunnen dienen en de 540 liter beschikbare bagageruimte (Sportbrake: 565 liter) schiet ook niet snel te kort. Wie voor het eerst in een XF stapt, zal verrast worden door een paar aardigheidjes, zoals de uit de middenconsole oprijzende draaiknop voor de bediening van de automaat en de open kantelende ventilatieroosters. Functioneel is het niet, maar wel leuk.
Conclusie
Met deze XF biedt Jaguar meer dan voorheen een fraai alternatief voor de gevestigde orde in deze klasse. Kwalitatief staat Jaguar tegenwoordig zijn mannetje, in rijeigenschappen is de XF vergelijkbaar met die bekende merken. De smaak en stijl van het merk zijn natuurlijk anders, maar wie dit wel kan bekoren heeft maar één zekerheid: de eerste Jaguar is zelden ook de laatste!
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Jaguar XF.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
