Auto Review Mitsubishi Space Star I 1e facelift
Hollandse nuchterheid
De Mitsubishi Space Star is als occasion nooit zo gewaardeerd als de auto eigenlijk verdiende. De aandacht van kopers, nieuw en gebruikt, ging veel meer uit naar een aantal concurrenten van andere merken. Helaas heeft Mitsubishi ook geen opvolger van dit model uitgebracht.
- Pluspunten
- Prettige rijeigenschappen
- Best comfortabel
- Zeer betrouwbaar
- Zeer goede koop ook tegen kleinere prijzen
- Minpunten
- Niet zo héél ruim
Wat vindt de Wegenwacht?
De Space Star is gebouwd in Limburg, maar net zo betrouwbaar als de Mitsubishi’s die wel uit Japan komen. Er zijn wel een paar euveltjes bekend. De sensoren van de nokkenas en de gasklep gaan wel eens stuk, de motor stopt er dan mee. Als er aan de betreffende sensor is te komen, is dat in het eerste geval voor de Wegenwacht een kleinigheid, in het tweede geval een ‘prutsklusje’. De centrale computer houdt er soms mee op. Dat is ter plekke niet op te lossen. Laat eenmaal in de garage de computer niet direct vervangen, vaak is reparatie mogelijk. Het is merkwaardig dat een Space Star na een lege accu op zelfs vervanging van de accu even slecht loopt. De computer moet zichzelf dan opnieuw ‘inleren’. Na een kwartiertje rijdt de auto weer normaal. De aandrijfassen kunnen wel eens bijgeluiden gaan maken.. De auto blijft er gewoon mee rijden, maar een eventuele reparatie is wel kostbaar. De 1.8 GDI-motor is overigens veel onderhouds- en storingsgevoeliger dan de andere motoren.
Over de Mitsubishi Space Star:
De Space Star is één van de Mitsubishi-modellen die is geproduceerd bij NedCar in Born. Dat maakt de meeste kopers echt niets uit. Belangrijker is dat Mitsubishi met dit model inhaakte op de ontwikkeling in middenklasse-MPV’s, auto’s met de lengte en breedte van een middenklasse auto, maar extra veel ruimte door een hogere carrosserie. De Space Star is ondanks zijn naam niet zó bijzonder groot van binnen. De aantrekkelijkheid van het model schuilt vooral in gebruiksgemak, een wat hogere zitpositie en daarmee een gemakkelijke instap en zoals bij Mitsubishi valt te verwachten, uitstekende kwaliteit. De introductie was in 1998, in 2001 was er een geringe facelift, met de komst van twee belangrijke nieuwe motoren. Wanneer de productie precies is gestopt, is niet duidelijk, maar dat moet in 2004 zijn geweest. Nog tot 2006 zijn er nieuwe exemplaren op kenteken gezet.
Uitvoeringen en varianten:
Aanvankelijk was er alleen een wat krap bemeten 1,3 liter benzinemotor (60 kW/82 pk) en een 1,8 liter ‘GDI’ (82 kW/112 pk) met directe brandstofinjectie. Deze laatste heeft voor nogal wat garantieclaims gezorgd en die motor is na verloop van tijd uit het programma verdwenen. De 1,9 liter diesel komt van PSA en is er in twee versies met 75 kW/102 pk en 85 kW/115 pk. De fijnste motor is de 1,6 liter benzineversie met 72 kW/98 pk, die uitblinkt in souplesse. Deze 1,6 en de 1,8 GDI zijn als enigen ook geleverd met een (viertraps) automatische transmissie. Tot het jaar 2000 kenden we alleen de uitvoeringen GL en GLX. Daarna zijn de belangrijkste uitvoeringen de Base, Family en Comfort, na de facelift heten die Inform, Invite en Instyle. Er zijn ook nogal wat tijdelijke uitvoeringen geweest, zoals de Shogun, Avance en Silver Pack.
De Mitsubishi Space Star als occasion:
Helaas is er ook als occasion nooit zoveel vraag naar de Space Star geweest. De auto verdient en verdiende beter. Dat gaat niet meer veranderen, maar dit betekent wel dat de Space Star een prima tip is voor wie op zoek is naar een redelijk ruime, goed rijdende en probleemloze auto met een wat hogere zitpositie. Het aanbod is onverwacht groot, de vraag is gering. Dat is mooi, want dat geeft de kritische koper de gelegenheid rustig te zoeken naar een puntgaaf exemplaar binnen een redelijk budget. Dit soort (gezins-) auto’s heeft vaak een zwaar leven, kinderen gaan zelden ‘zuinig’ om met papa’s auto. Kijk dus goed naar de aard van kleine beschadigingen en vooral of de auto wel normaal zijn onderhoud heeft gehad. Anders gezegd: van een chocoladevlek in de bekleding wordt het geen slechte auto, overgeslagen beurt is voor geen enkele auto goed. Je vindt ze op internet al voor enkele honderden euro’s. Dat is wellicht wat erg riskant, maar bij een betrouwbaar bedrijf is voor hooguit een paar duizend euro een uitstekende Space Star te vinden. O ja: de diesels zijn schaars, dat is minder dan 10% van het aanbod.
De proefrit:
De Mitsubishi Space Star rijdt verrassend goed voor een auto in deze klasse. De genoemde 1,6 liter motor is lekker soepel in het gebruik, sterk genoeg en bovendien opmerkelijk stil. De zit achter het stuur is hoger dan in een doorsnee middenklasser, maar niet zo hoog als in menig MPV. Net hoog genoeg om lekker makkelijk in- en uit te stappen. Eenmaal hieraan gewend is ook de zit een bijdrage aan het comfort. Verder laat de Space Star zich vooral heel gemakkelijk rijden, iedereen kan ermee overweg.
Conclusie
De Space Star is een vrijwel probleemloze, handige gezinsauto, maar ook zeer aanbevolen voor wie de kinderen al buitenshuis heeft en vooral een betaalbare gebruiksauto zoekt. Goedkoop? Koop een nette Space Star voor bescheiden prijs en rij door zo lang het kan: dan heb je pas echt goedkoop gereden!
Op zoek naar een occasion? Op zoek naar een occasion? ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
