logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Lexus Ct-Serie I 2e facelift

Topkwaliteit… en lekker onderscheidend

De Lexus CT200h heeft als occasion, net als dat gold in de nieuw-verkoop, een heel eigen doelgroep. Deze occasionkopers beseffen hoe goed en effectief de hybride-aandrijflijn werkt, maar tegelijk wil men zich onderscheiden van een ‘gewone Toyota’, dit is wel een Lèxus!

Pluspunten
  • Gunstig brandstofverbruik
  • Fijne, licht sportieve rijeigenschappen
  • Zeer betrouwbaar
  • Lekker onderscheidend model
Minpunten

Wat vindt de Wegenwacht?

Er is in betrouwbaarheid geen verschil tussen een CT200h van na de facelift, vergeleken met de versies daarvoor. Er is één euvel dat bij dit model een enkele keer voorkomt. De melding ‘storing hybridesysteem’ op het dashboard veroorzaakt onnodig veel stress. De oorzaak is de servicestekker van het accupakket, die slecht contact maakt. De Wegenwacht heeft alle kennis in huis om aan dit hoogspanningssysteem te werken. Hij zal die stekker opnieuw goed vastmaken en borgen, daarmee is het euvel opgelost.

Over de Lexus CT200h

In deze occasiontest beperken we ons tot de versie na de milde facelift in 2017. In de tien jaar dat de CT200h in productie was, is dit de enige wijziging geweest. Dat pleit voor een goed ontwerp en een goed concept. De verschillen zitten in wat stylingdetails in het front, andere achterlichten en vooral een opgewaardeerd interieur, met onder meer een groter centraal beeldscherm. Technisch is de CT200h al die tijd niet gewijzigd, wat eveneens onderschrijft dat de auto gewoon ‘klopt’, ook namens het veeleisende Lexus zelf.

Uitvoeringen en varianten

Technisch is er maar één versie van de CT200h. Deze is voorzien van de 1,8 liter full-hybrid motor die we kennen uit tal van Toyota-modellen. Het systeemvermogen van benzine- en elektromotor samen bedraagt 100 kW/136 pk. Deze motor is altijd gekoppeld aan een volautomatische continu variabele transmissie (CVT).

Vanaf de facelift tot het einde van de verkoop kende de CT200h als vaste, normale uitvoeringen een naamloze basisversie, gevolgd door de ‘Business Line’, ‘Sport Edition’, ‘F-Sport Line’ en ‘Luxury Line’. Tijdelijke uitvoeringen zijn de ‘Business Launch Edition’, ‘Business Line Pro’, ‘Edition 30’, ‘F-Sport premium’ en als uitsmijter de ‘Ultimate Edition’

De Lexus CT200h als occasion

De CT200h is een typisch voorbeeld van een auto die ‘nieuw’ vrijwel uitsluitend zakelijk is ingezet. Dat wordt onderstreept door sommige exemplaren in het occasionaanbod die na een paar jaar al aanzienlijke kilometerstanden hebben. Geen probleem, daar kunnen ze prima tegen. Na bijvoorbeeld een leasecontract of enkele jaren gebruik in het zakelijke verkeer, is een CT200h een prima optie voor een veeleisende occasionkoper.

Juist door die leasecontracten kan er af en toe wel eens een worden aangeboden bij een van de outlets van grote leasemaatschappijen. Een logische ‘vindplaats’ voor een mooie occasion is uiteraard de Lexus-dealerorganisatie. Een bijzonderheid is dat op elke Lexus een volledige garantie wordt gegeven tot de auto tien jaar oud is, of 200.000 km heeft gereden, mits de auto consequent is onderhouden door een van de Lexus-dealers. Die tien jaar garantie is voor de dealers echt geen grote uitdaging, gezien het uitstekende kwaliteitsniveau van de CT200h.

De proefrit

Rijden met een full hybrid vraagt de eerste keer even gewenning. Vooral niet onnodig veel gasgeven… laat de auto maar voor je werken. Na een tijdje gaat men de hybride-techniek en dùs de CT200h steeds meer waarderen. Een van de sterkste punten is het grote bedieningsgemak, juist ondanks die gecompliceerde techniek. Die regelt helemaal zichzelf. Daarbij blijft het interieur van de CT200h zo stil dat er soms een scherp gehoor voor nodig is om vast te stellen of de auto elektrisch rijdt, of op de benzinemotor. OK, op het dashboard zit een groen waarschuwingslichtje dat alle twijfel wegneemt als de techniek kiest voor elektrisch. Dat is met name vaak het geval in druk verkeer en met wisselende snelheden, zoals in stadsverkeer of in de file. Juist dáár haalt de hybridetechniek zijn voordeel, door te kiezen voor elektrisch als de benzinemotor niet efficiënt zou zijn. Op constante snelheid op de autosnelweg draait de benzinemotor op zijn gemak zijn toeren en ook dan blijft de CT200h mooi zuinig. Het daadwerkelijke verbruik -waarbij we de wel erg optimistische boordcomputer even buiten beschouwing laten- ligt afhankelijk van de omstandigheden in de regel tussen 1 op 18 en 1 op 20.

Achter het stuur valt de fraaie en tegelijk degelijke afwerking van het interieur op. Sommige aspecten in de bediening vragen even wat gewenning, maar ook hierbij geldt dat het daarna juist heel gemakkelijk werkt. De CT200h is met name achterin niet bijzonder ruim. De bagageruimte meet in twee compartimenten minimaal 375 liter, dat is eveneens een gemiddelde waarde.

De afstemming van het onderstel is vrij stevig, maar zeker niet ‘te hard’. In de loop van de productietermijn is het onderstel comfortabeler geworden, ongetwijfeld als reactie op eerder commentaar.

Conclusie

De CT200h is geen allemansvriend. De karakteristieke vormgeving moet de koper aanspreken. Als dit het geval is, dan kan de CT200h een uitstekende keuze zijn voor een veeleisende koper, die bovendien de bijzondere, maar zeer efficiënte techniek en het zeer hoge kwaliteitspeil weet te waarderen.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Lexus CT200h.

Deze auto is beschikbaar gesteld door Louwman Toyota Breda

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.