logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volvo XC60 II 1e facelift

Verfijnde Zweed

Volvo XC60 Recharge T6 AWD Plug-in Hybrid Ultimate Bright

Pluspunten
  • Aandrijflijn
  • Weg- en stuurgedrag
  • Veiligheidsuitrusting
Minpunten

De XC60 van Volvo gaat al behoorlijk wat jaren mee, maar de de technici van het merk zorgen wel dat hij bij de tijd blijft. Wij testen de stekkerhybride versie, de XC60 Recharge. Het blijkt een verfijnde Zweed.

Conclusie

De Volvo XC60 Recharge is geen goedkope auto, maar je krijgt wel verdraaid veel auto voor je geld. Hij heeft een prima standaarduitrusting en een rijke veiligheidsuitrusting, er zijn mooie materialen gebruikt, het interieur voelt luxueus aan en het weg- en stuurgedrag zijn dik in orde. Je merkt bij deze PHEV-versie dat Volvo inmiddels veel ervaring heeft op het gebied van plug-in hybride aandrijflijnen: het samenspel tussen de brandstof- en elektromotor verloopt mooi soepel en ongemerkt.

Type auto en prijzen

De XC60 van Volvo is een middelgrote SUV. Wat het de vormgeving van hun modellen aangaat, zijn de Zweden vrij conservatief van aard. Hoewel het hier om de tweede generatie van de XC60 gaat - die is nu vijf jaar oud - zie je nog duidelijk de oorspronkelijke lijnvoering in de SUV terug… uit 2008! Maar vergis je niet: Volvo is continu bezig om de XC60 bij de tijd te houden. Zo zit er tegenwoordig een infotainmentsysteem in dat in samenwerking met Google is gemaakt en zijn recentelijk alle camera’s, radars en sensoren vernieuwd die nodig zijn om de hulpsystemen te laten functioneren.

De XC60 is er als mild hybride en als plugin hybride variant. Wij testen hier die laatste. Deze zogeheten PHEV (plugin hybrid electric vehicle) heeft dus een aandrijving die bestaat uit een viercilinder benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Deze twee motoren werken tijdens het rijden samen. De batterijen van de elektromotor kun je opladen door de auto aan te sluiten op een laadpaal en worden onderweg door de benzinemotor bijgeladen. Ook kun je volgens de fabrikant maximaal 77 kilometer louter op stroom rijden. Uiteraard beïnvloedt de elektrische aandrijving in positieve zin het brandstofverbruik en verminderd dus tevens de uitstoot van schadelijke stoffen.

De PHEV-versies heten voluit XC60 Recharge. De goedkoopste kost vanaf 69.495 euro. Onze testauto wis een luxueus uitgevoerde Ultimate versie. Hij is uitgerust met de T6 benzinemotor. Zoals wij hem bij de importeur hebben meegekregen kost de auto € 77.995. Volvo verkoopt zoals gezegd de XC60 ook als mild hybride. Dan heeft hij geen elektromotor maar een uit z’n krachten gegroeide startgenerator die de auto slechts enigszins elektrisch ondersteunt. Je zou verwachten dat die iets goedkoper is dan de PHEV-versies, maar dat is niet zo. De goedkoopste mild hybrid is er vanaf € 71.495. Overigens is de XC60 nooit een kale auto. De goedkoopste versie heeft al cruise control, navigatie en klimaatcontrole aan boord, plus een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. De garantietermijn bedraagt twee jaar, zónder kilometerbeperking. Op de voor deze plug-in hybride benodigde batterijen krijg je acht jaar of 160.000 kilometer garantie. Ga je de XC60 Recharge private leasen houdt dan rekening met een maandbedrag van zo’n € 1.000 per maand.

Hoe rijdt de XC60 Recharge T6

Met 350 pk en 659 Nm koppel is onze testauto al bepaald geen stumper. Maar Volvo biedt nóg een motorvariant van de plug-in hybride aan en die is goed voor maar liefst 455 pk en 709 Nm koppel! Of je bang of panisch moet zijn bij het verkeerslicht, kun je zien aan het typeplaatje: wij rijden nu de ‘T6’. De echte geweldenaar luistert naar de toevoeging ‘T8’.

Het is trouwens niet zo dat deze versies agressieve, hijgerige machines zijn, het is juist heel geciviliseerd vervoer. De plug-in hybride beschikt standaard over vierwielaandrijving, om al dat vermogen beschaafd en fatsoenlijk op de weg te krijgen. De Volvo heeft wél dus altijd kracht achter de hand: dat is gewoon een veilig gevoel.

Voor Volvo is dit niet hun eerste plug-in hybride aandrijflijn en dat kun je merken. Vorig jaar nog vergrootten de Zweden de inhoud van het batterijpakket en ook de elektromotoren wonnen aan kracht. Het samenspel tussen de beide krachtbronnen verloopt in de XC60 Recharge dan ook soepel. Maar stil? Nou nee, dat valt een beetje tegen. De XC60 heeft een viercilinder benzinemotor die nogal rauw loopt. Iets dat niet van een auto uit deze prijscategorie zou verwachten. Het weggedrag is daarentegen voorbeeldig. Zeer comfortabel en voorspelbaar, ook in extremere omstandigheden.

Volvo beknibbelt niet op zijn hulpsystemen en levert ‘het hele boekje’ mee. Daar zit alles bij wat je bedenken kunt. Bijvoorbeeld ook een noodremsysteem dat grote dieren herkent! Bovendien grijpt de Volvo in wanneer je van de weg dreigt te raken: of het nu om je rijstrook of een greppel gaat. Een - eveneens standaard gemonteerde - achteruitrijcamera moet voorkomen dat je parkeerschades maakt.

De XC60 Recharge T6 van binnen

Van binnen voelt de XC60 Recharge modern en luxueus aan. Er zijn mooie materialen gebruikt, het interieur straalt een stijlvol soort rust uit en de ergonomie is dik in orde. Het infotainmentscherm laat zich eenvoudig bedienen, je hebt een head up display die de belangrijkste rijgegevens in de voorruit projecteert en ga zo maar door. Een echte Volvo dus. De bergruimte voor kleine spullen is voorin beperkt. Wel is er de mogelijkheid tot draadloos opladen van je smartphone. Volvo mag dan zijn stinkende best doen om de XC60 up to date te houden: het dashboard verraadt dat het model alweer de nodige jaren meedraait. Wat is dat infotainmentscherm klein

Achterin vind je een nadrukkelijke middentunnel waardoor er eigenlijk maar ruimte is voor twee volwassenen: de derde gordel op de achterbank zit er meer voor de sier. De in- en uitstap wordt bemoeilijkt doordat je nadrukkelijk óm de C-stijl moet stappen.

De kofferbakinhoud bedraagt minimaal 468- en maximaal 1.395 liter. Goed bruikbaar maar niet wereldschokkend groot. Klap je de bank weg dan ontstaat er een laadvloer die weliswaar vlak is, maar ook enigszins oploopt. Onder de bagagebodem is geen plek voor je laadkabel. In de zijkant van de bagageruimte zit een soort vak-met-netje waarin de kabel zou moeten passen. Maar echt lekker werkt dat niet. Tot slot: er mag 2250 kilogram aan de trekhaak.

De XC60 Recharge T6 en het milieu

Om optimaal te profiteren van een plug-in hybride aandrijflijn, moet je zorgen dat de batterijen zoveel mogelijk opgeladen zijn. Doe je dat, dan belooft Volvo een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 83,3! Dat is natuurlijk flauwekul want dat zou betekenen dat je in principe nooit meer kilometers rijdt dan je maximaal elektrisch kan afleggen. Dat zou Volgens Volvo dan 77 kilometer zijn. Wel is het zo dat je door zoveel mogelijk elektrisch te rijden het verbruik enorm kan drukken. Woon-werk verkeer bedraagt gemiddeld 60 kilometer of minder. Als je dus trouw ‘stekkert’ kan je met heel weinig benzine af.

Om een representatief praktijkverbruik te realiseren reden we met de XC60 Recharge onze vaste verbruiksronde. Die is zo’n 220 kilometer lang en leidt van Den Haag naar vliegveld Lelystad. Heen over de snelweg, terug binnendoor. De temperatuur lag tijdens de meting rond het vriespunt. Dan kom met deze Volvo nog maar 59 kilometer ver op een lading stroom. Het gemiddelde brandstofverbruik bedroeg na ons rondje Lelystad 1 op 16,9.

De Volvo heeft een speciale ‘Brake’-stand op de automaat waarmee de XC60 remenergie terugwint en die omzet in stroom. De Volvo beschikt niet over een modus waarin hij extra zuinig omspringt met z'n stroom, maar je kunt wel kiezen of je stroom bewaart voor later of de benzinemotor inzet als aggregaat. De batterijen van de Volvo opladen aan een reguliere laadpaal, van leeg naar helemaal vol, duurt zo’n zesenhalf uur.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volvo XC60.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.