Auto Review Porsche Panamera II (971)
Hollen of stilstaan
Porsche - Panamera e-Hybrid
Conclusie
De semi-elektrische aandrijflijn van de Porsche Panamera e-Hybrid dient voornamelijk om de luxe sedan nog sneller te maken. Zonde dat je zo weinig andere dingen met de elektromotor kunt, temeer daar de Panamera ook een heerlijke reisauto is. Een comfortabele rit loopt echter al gauw in de papieren, omdat de Porsche als hybride nauwelijks stroom uit het batterijpakket benut. Eerst de accu leeg rijden levert een ander probleem op: omdat een snellaadmogelijkheid ontbreekt, zal je vervolgens een urenlange tussenstop moeten inlassen. Het is met deze plug-in dus letterlijk hollen of stilstaan.Type auto en prijs
Porsche gebruikt in de racerij al jarenlang elektromotoren. De ervaringen die de Duitse sportwagenfabrikant op het circuit opdoet, deelt de autobouwer met diens concerngenoten bij de Volkswagen Groep. Audi en Volkswagen hebben met hun semi-elektrische modellen inmiddels zoveel succes geboekt, dat je bijna zou vergeten dat Porsche zelf ook auto’s met een stekker verkoopt. De eerste Panamera e-Hybrid was zelfs twee jaar eerder verkrijgbaar dan de Passat GTE! Ook de tweede generatie van de luxe sportsedan wordt weer verkocht met een alternatieve aandrijflijn. Voortaan beschikt de semi-elektrische Panamera over vierwielaandrijving. Ook is de capaciteit van het batterijpakket - en daarmee de actieradius - toegenomen. De vanafprijs bedraagt € 117.800. Wie op stand wil stekkeren, kan voor minder al bij BMW en Mercedes terecht. De plug-in Porsche biedt echter een stuk meer vermogen dan een 7 Serie of S-Klasse.Hoe rijdt de Porsche Panamera e-Hybrid
Uiteraard is de nieuwste Panamera e-Hybrid sneller dan zijn voorganger. Met een gecombineerd vermogen van 462 pk heeft hij 46 pk meer te bieden dan het model dat hij vervangt. Die vermogenswinst valt voornamelijk toe te schrijven aan de elektromotor; de zescilinder benzinemotor met wie de ‘groene' krachtbron het klusje moet klaren, is er qua prestaties niet noemenswaardig op vooruit gegaan. De twee motoren werken alleen samen wanneer je het gaspedaal vloert; bij rustig toeren is het de V6 die het meeste werk verzet. Om je brandstofverbruik te drukken, zal je eerst het batterijpakket leeg moeten rijden. Een gemiste kans als je het ons vraagt, zoals we het ook zonde vinden dat je nauwelijks remenergie kunt terugwinnen. De Porsche rolt hoofdzakelijk uit; de wagen regenereert alleen wanneer je de remmen gebruikt. De manier waarop verdient geen schoonheidsprijs: eerst schakelt de Panamera terug, dan remt hij op de elektromotor en tot slot gebruikt de sedan zijn mechanische remmen. Het geheel voelt aan alsof je pompend aan het remmen bent. Het is bovendien de enige steek die de verder voortreffelijke achttraps automaat laat vallen; in alle andere gevallen doet de transmissie ongemerkt zijn werk. Wat ons betreft is het grootste pluspunt van de verbeterde aandrijflijn niet de extra versnelling, maar de toegenomen rust aan boord. De vorige e-Hybrid klonk bij tijd en wijlen alsof je een ritje met de tram maakte. Deze versie is een stuk stiller. De Panamara is zelfs zo’n aangename reisauto, dat het Porsche-DNA hem bijna in de weg zit. Het van luchtvering voorziene onderstel is erg communicatief; je voelt iedere oneffenheid in de weg als een kiezelsteen in je (sport)schoenen. Daar zit je niet op te wachten wanneer je gedachteloos van A naar B aan het zweven bent. Aan de andere kant sturen er maar weinig 5 meter lange luxe wagens zó scherp als deze Panamera. Voor zo’n grote auto biedt hij een echte sportwagenzit; laag, met het dashboard als een cockpit om je heen gebouwd. Vanwege de kleine raampjes en forse raamstijlen is het zicht rondom alleen niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig staat er een achteruitrijcamera op de optielijst. Daar vinden we ook de aanvullende veiligheidsuitrusting, want behalve ABS, ESP en een speciale motorkap die voetgangers en fietsers bij een eventuele botsing moet beschermen, dien je voor zaken als adaptieve cruise control, een noodremsysteem, actieve rijstrookassistentie en dode hoek signalering (stevig) bij te betalen.De Porsche Panamera e-Hybrid van binnen
Alle passagiers zitten in onze testauto op hetzelfde type sportstoel, of je nu voor- of achterin de vierdeurs Porsche plaatsneemt. Een kosteloze optie, maar dat wil niet zeggen dat je er niks voor inlevert: er is geen achterbank om neer te klappen en je kunt geen vijfde persoon meenemen, zoals dat in een BMW 7 Serie of Mercedes S-Klasse gebruikelijk is. Die sportstoelen zitten weliswaar geweldig, maar wie wil, kan alsnog voor een reguliere achterbank kiezen. De standaard kofferbak meet 405 liter, wat voor een luxe wagen best bescheiden is. De bagageruimte van de reguliere Panamera telt bijvoorbeeld 90 liter méér. Wanneer je de rugleuning van de plug-in vlak kunt leggen, heb je in ieder geval de nodige liters extra tot je beschikking. Helaas zal je er daarvan alsnog een aantal moeten opofferen voor de laadkabels; de Duitsers hebben niet aan een speciaal opbergvak gedacht. Een dubbele laadvloer ontbreekt; verder is de tildrempel van de kofferbak hoog. Ongeacht het meubilair beschik je achterin de Porsche over een indrukwekkende hoeveelheid beenruimte. De hoofdruimte beoordelen we als toereikend; wanneer je geregeld met meerdere volwassenen op stap bent, kun je het panoramadak beter achterwege laten. Daarnaast is de in- en uitstap diep vanwege de verscholen ligging van de achterbank. Het interieur van de Panamera is een weldaad voor het oog. De afwerking is onberispelijk, zoals je van een auto in deze prijscategorie mag verwachten. De bedieningsknoppen op de middenconsole zijn vervangen door een aanraakscherm. Daarboven prijkt een imposant infotainmentsysteem, dat over de volle breedte van de middenconsole loopt. De indeling is ietwat wonderlijk. Zo kent Porsche het nodige belang toe aan een centraal luchtrooster, dat door middel van het infotainmentsysteem kan worden geopend of gesloten. De daarvoor benodigde knop prijkt pontificaal in het hoofdmenu, terwijl op die plek de navigatiefunctie ontbreekt.De Porsche Panamera e-Hybrid en het milieu
Deze nieuwe generatie van de Panamera krijgt er niet alleen twee carrosserievarianten bij - je kunt de limousine ook als stationwagen of in een verlengde versie bestellen - maar Porsche biedt bovendien een tweede semi-elektrische uitvoering aan. Deze is gebaseerd op de Panamera Turbo en levert nóg meer vermogen. Het rijbereik puur op stroom blijft echter gelijk aan dat van onze testauto: een theoretische waarde van 51 kilometer. In de praktijk was onze batterij na 38 kilometer leeg. Door trouw te stekkeren, wisten we de brandstofbehoefte van de plug-in te temperen tot 1 op 13,6. Niet slecht voor zo’n grote slee, maar het verbruikscijfer uit de brochure (1 op 40!) blijkt maar weer eens onhaalbaar. De semi-elektrische Porsche kan thuis aan het stopcontact of op straat aan een openbare laadpaal worden bijgeladen. Snelladen behoort niet tot de mogelijkheden, waardoor het minimaal 3 uur en 45 minuten duurt voordat de batterij weer op krachten is.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
