Auto Review Mercedes C-Klasse III (W204) 1e facelift
Beste jongetje van de klas
Mercedes-Benz - C180 BlueEfficiency
Conclusie
De C-klasse van Mercedes is een verfijnde auto met een hoog afwerkingsniveau. En dat geldt niet alleen voor de duurdere versies maar ook voor het instapmodel dat onderwerp van deze test is. De enige extra op de testauto is een zeventraps automaat en die bak is een absolute aanrader. Ook weggedrag en besturing scoren een zeer dikke voldoende. Het interieur ademt rust uit, de ergonomie is van een hoog niveau. Enige grote klacht die we hebben betreft de ruimte achterin. Voor een auto in deze klasse is die middelmatig.Type auto en prijs
De Mercedes-Benz C-klasse concurreert met de zogeheten premium zakensedans. Luxe auto’s zoals de BMW 3-serie, de Audi A4, Lexus IS250 en de VW Passat dus, die veelal zakelijk worden gebruikt. De C-klasse is er vanaf net geen 37 mille en is daarmee een flink stuk duurder dan de instapversies van Audi en BMW. Maar de tijd dat je bij Mercedes een karig uitgerust instapmodel krijgt ligt al lang achter ons. De C180 BlueEfficiency heeft gewoon een prima standaarduitrusting waaronder bijvoorbeeld een volautomatische airco, bluetooth, elektrische verstelbare voorstoelen en bedieningen op het stuurwiel.Hoe rijdt de Mercedes-Benz C180 BlueEfficiency
Hoewel de demping van de Mercedes C-klasse aan de stevige kant is, voelt de auto geen moment oncomfortabel. Zeker grote oneffenheden worden prachtig verwerkt, korte worden normaal verwerkt en alleen met heel korte richels heeft de auto wat moeite. Door de bank genomen is de afstemming zoals je ‘m in de dagelijkse praktijk het liefst hebben wil. Comfortabel, nooit week en stevig genoeg om te voelen wat zich onder de wielen afspeelt. De besturing is prachtig precies. Omdat dit een achterwielaandrijver is voel je geen aandrijfkrachten in het stuurwiel en dat zorgt voor de nodige rust. De motor heeft een bescheiden cilinderinhoud van 1,6 liter. Maar mede dankzij toepassing van een turbo heb je niettemin 156 pk tot je beschikking. Het gros van de trekkracht komt bovendien vrij in een bruikbaar toerengebied. In de praktijk betekent het dat wanneer je gas geeft, deze Benz ook daadwerkelijk behoorlijk rap van zijn plek komt. De testauto is een C180 BlueEfficiency. Dat houdt in dat hij is voorzien van een reeks technische zaken die hem extra zuinig moeten maken en de CO2-uitstoot moeten verlagen. Eén ervan is een start-stopsysteem. Er trekt een lichte siddering door de auto zodra de motor aanslaat. Het systeem reageert echter zeer snel. In combinatie met de prachtig schakelende zeventraps automaat heb je na een tijdje niet meer door dat het systeem z’n werk doet.De Mercedes-Benz C180 BlueEfficiency van binnen
Voorin de C-klasse is meer dan voldoende ruimte. De stoelen bieden goed steun, ook op langere ritten. Je kunt eenvoudig een goede rijpositie vinden dankzij het verstelbare stuurwiel en de elektrisch verstelbare stoelen. De meters zijn goed afleesbaar en dankzij een druk- en draaiknop is de bediening van de radio en de navigatie simpel en veilig. Dat kan trouwens niet gezegd worden van de aircobediening. Die is erg laag geplaatst waardoor je je ogen van de weg moet halen om ‘m te bedienen. Bovendien zijn de symbolen in het display erg klein. De plek van het scherm van de navigatie is daarentegen weer uitmuntend. Goed op hoogte en goed afleesbaar. Achterin de C-klasse valt de ruimte voor een auto in deze klasse wat tegen. Door de hoge ‘middentunnel’ , waar de cardanas onder schuilgaat, is er achterin eigenlijk maar plek voor twee volwassenen. De derde zit of wat onprettig met de benen wijd of in de foetushouding.De Mercedes-Benz C180 BlueEfficiency en het milieu
De 1,6 en 1,8 liter BlueEfficiency benzinemotoren (deze hebben onder meer een start-stopsysteem) voor de C-klasse scoren een B-label, de zescilinder in de C350 scoort een C. De De enige diesel die een B-label heeft is de 220 CDI BlueEfficiency met handbak. De C180 CDI en C250 CDI hebben C-labels.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
