Auto Review Lexus Nx-Serie I
Hybride alternatief
De Lexus NX heeft als occasion nog niet het niveau in populariteit bereikt, dat de auto eigenlijk verdient. OK, zijn opmerkelijke vormgeving maakt ‘m niet direct tot een allemansvriend, maar verder biedt deze Lexus in veel opzichten kwaliteiten te over.
- Pluspunten
- Onderscheidend uiterlijk
- Bijzonder soepele motoren (benzine/elektrisch)
- Zeer betrouwbaar
- Flink trekgewicht voor hybride (4WD)
- Zeer laag geluidsniveau
- Minpunten
- Niet zo zuinig als verwacht
- - Erg harde afstemming van het onderstel
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Lexus NX als occasion?
Specifieke klachten voor de NX zijn bij de Wegenwacht niet bekend. Er zijn wel twee minimale zaken, die bij alle actuele Lexus-modellen kunnen voorkomen. Alle hybrides kunnen plotseling volledig ‘dood’ zijn: niet meer te starten, niet meer te rijden, het woordje ‘READY’ verschijnt ook niet meer op het dashboard. Geen paniek, dit wordt alleen maar veroorzaakt door een losse, zogenaamde ‘service-stekker’. De Wegenwacht weet die te zitten en zal die met behulp van speciaal geïsoleerde handschoenen –vanwege de hoogspanning- weer vastzetten. Dit is dus zeker geen klusje dat je zelf wel even kunt doen: levensgevaarlijk!
Een Lexus met keyless-entry is op een slecht moment niet meer af te sluiten. Dat komt omdat het batterijtje van de afstandsbediening leeg is. Je wilt je Lexus niet zo ergens parkeren, zonder dat de deuren zijn af te sluiten. De batterij vervangen is niet ingewikkeld, maar hoe kom je er zo snel aan? Nou, wellicht is het slim om bij een garagebezoek gewoon alvast zo’n batterijtje te kopen en dat in het dashboardkastje te bewaren, voor het moment dat dit je overkomt.
Een handigheidje van alle Lexus hybride-modellen is de aanwezigheid van een ‘Shift-Lock’-mogelijkheid, een knopje vlakbij de transmissiehandle. Daarmee is het mogelijk de automaat uit de P-stand te halen, wanneer de auto stil valt en niet meer is te starten. Hierdoor is de auto in elk geval te rollen en bijvoorbeeld op een veilige plaats neer te zetten.
Over de Lexus NX:
Met dit model betrad Lexus een heel nieuw segment, waarin het merk niet eerder was vertegenwoordigd. Dat zijn de SUV-achtigen in de grotere middenklasse. Diverse ‘grote’ en gevestigde merken zijn hierin al langer vertegenwoordigd en Lexus moest hierin dus een plekje zien te veroveren. Heel geleidelijk lukt dat wel, maar juist de concurrerende merken die we bedoelen, hebben ook als kenmerk dat de klanten vaak best trouw zijn aan hun merk. Tja, kom daar maar eens tussen. Aan kwaliteiten en eigenschappen van deze Lexus ligt het niet. Daarbij is dit model uitsluitend leverbaar als benzine-hybride. Dat is aan de ene kant een pluspunt, want die motorisering komt in de NX uitstekend tot zijn recht, aan de andere kant is het een minpunt, omdat klanten nu eenmaal graag de mogelijkheid hebben om te kiezen.
Uitvoeringen en varianten:
De NX is met slechts één motorisering beschikbaar. Lexus maakt wel andere versies, maar die worden in Nederland niet gevoerd. Wij kennen de NX uitsluitend als 300h, wat staat voor de combinatie van een 2,5 liter viercilinder benzinemotor (114 kW/155 pk) en een knaap van een elektromotor, die samen komen tot een zogenaamd ‘systeemvermogen’ van 145 kW/197 pk. De enige technische variant is die tussen uitsluitend voorwielaandrijving (‘2WD’), of permanente vierwielaandrijving (‘AWD’). In beide gevallen is er een traploos variabele transmissie. er zijn nogal wat varianten in uitvoeringen beschikbaar. De lijn begint met een naamloze basisversie (alleen 2WD), gevolgd door de Business Line, Sport Edition, Business Line Pro en Luxury Line. Uitsluitend als AWD zijn er dan nog de extra sportieve F Sport Line en de zeer complete president Line. Tijdelijk waren er ook nog de First Edition (2014, tot begin 2015) en de 25th Edition, ter gelegenheid van een kwart eeuw Lexus, van begin 2015 tot begin 2016). Eind 2017 is het programma iets opgeschud. De term ‘2WD’ vervalt –maar de techniek niet-, de basisversie is er nu ook met vierwielaandrijving en de Business Line Pro vervalt.
De Lexus NX als occasion:
Er staat toch een behoorlijk aanbod gebruikte exemplaren van de Lexus NX in het land te koop. Een deel van die auto’s is uiteraard in eerste instantie ingezet als zakenauto. Dat maakt voor de occasionkoper op zich niks uit. Die ex-zakenauto’s hebben over het algemeen wel wat meer kilometers gereden, maar gezien de kwaliteit van Lexus, maakt dat echt niks uit. Als particuliere occasionkoper is zo’n NX met de nodige praktijkervaring juist een aanrader, want het drukt de aanschafprijs, maar de auto is er niks minder om, gesteld dat die gewoon netjes is onderhouden en behandeld. Het komt voor dat ook dergelijke auto’s worden geïmporteerd uit de ons omringende landen. Mits voorzien van een deugdelijke onderhoudshistorie is dat geen echt bezwaar. Kies wel voor een 300h, of beter gezegd: laat een technisch afwijkende versie maar even staan. De beschikbaarheid van onderdelen kan voor zo’n afwijkende versie lastig zijn. Een goede ‘vindplaats’ voor een mooie gebruikte Lexus NX is uiteraard de officiële Lexus-dealer. Kijk op www.lexus.nl/used-cars voor het actuele aanbod bij alle dealers in het land.
De proefrit:
De NX is een lekker onderscheidende auto. Natuurlijk is het een middenklasse SUV, een ‘autosoort’ die tegenwoordig erg gewild is. Dan nog, zal je een Lexus niet gauw voor een ander merk aan zien. Vooral in het interieur straalt de NX de klasse uit die Lexus nastreeft. Het interieur is lichtelijk futuristisch van vormgeving, maar bijzonder fraai afgewerkt, met als klein tegenwicht het zeer fraaie, klassieke klokje in het midden. De voorstoelen zitten uitstekend en zijn zeer goed verstelbaar, al zitten bestuurders met lange benen wel altijd met het onderbeen tegen de aanzienlijke middenconsole aan.
Achterin is ook niets te klagen: niet alleen is de NX hier lekker ruim, maar zelfs de rugleuning van de achterbank is in delen te verstellen, om het ook volwassenen op lange afstanden zeer naar de zin te maken. Tot de bijzondere details rond de bestuurder behoren de ‘touchpad’ voor de bediening van diverse functies op het centrale display. Dat vraagt wel de nodige gewenning, vooral tijdens het rijden doe je soms andere dingen dan je bedoelt. Ook grappig is het opbergvakje, waarvan het deksel een spiegeltje blijkt te zijn. Onder het deksel van de middenconsole zit een opbergvak voor een smartphone. Die wordt daar niet alleen direct verbonden met de auto en –dus- het centrale display, maar ook draadloos opgeladen. Jammer dat het niet voor alle moderne telefoons blijkt te werken.
De NX is een hybride en wie dit niet gewend is, moet daar even mee leren omgaan. Het is vooral de kunst om niet nodeloos veel gas te geven. Is dat eenmaal onder de knie, dan is de NX doorgaans opvallend stil en heerlijk soepel. Bij een wat rustige rijstijl is het verbazend –als je erop let- hoeveel de auto in de elektrische modus rijdt. Of de benzinemotor wel of niet werkt, is voornamelijk te zien aan de bewegingen van de verbruiksmeter, horen kun je ‘m nauwelijks.
De NX stuurt en rijdt ook erg prettig. Juist daardoor is het opvallend dat het onderstel niks lijkt te doen met juist heel kleine oneffenheden in het wegdek, zoals wegmarkeringen, waardoor de auto nodeloos stug overkomt.
Het is zeker geen vlieggewicht, mede door de vierwielaandrijving (AWD: rond de 1.750 kg). Met dat idee in het achterhoofd is het gemiddeld verbruik van 1 op 13 in wisselend verkeer niet slecht, maar van een hybride zou je nog net wat betere cijfers verwachten. Sterk puntje voor een groot deel van deze kopersgroep: als AWD mag de NX een aanhanger van 1.500 kg trekken. Voor een tweewielaangedreven exemplaar is het niet aan te bevelen méér met een trekhaak te doen dan hooguit twee fietsen erop plaatsen.
Conclusie
De Lexus NX300h is als typische vertegenwoordiger van dit merk geen auto die je heel veel tegenkomt, maar in die betrekkelijke exclusiviteit schuilt ook een deel van zijn aantrekkelijkheid. Wie in de markt is voor een middenklasse-SUV en niet sterk is gebonden aan een ander merk, dient de NX beslist te overwegen.
Concurrenten
Audi Q3 (2014 / 2018)
Er is nog geen occasiontest van deze concurrent beschikbaar.
BMW X3 (2010 / 2017)
Er is nog geen occasiontest van deze concurrent beschikbaar.
Volvo XC60 (2008 / 2017)
Er is nog geen occasiontest van deze concurrent beschikbaar.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
