logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi A7 II (4K)

Verleidelijke keuze

Audi A7 Sportback 50 TDI

Pluspunten
  • Design
  • Bagageruimte
  • Prijs
Minpunten
  • Assertieve hulpsystemen
  • Zicht rondom

Met de A7 Sportback biedt Audi een aantrekkelijk gelijnd alternatief voor diens vlag-genschip de A8. De vierdeurs coupé is fors goedkoper, maar bevalt hij ook beter?

Conclusie

De Audi A7 Sportback is een auto om van te watertanden. Juist bij dergelijke begeerlijke modellen moet je in ruil voor dat genot soms wat laten. In dit geval houdt de hoofd-ruimte niet over, staat de aanvullende veiligheidsuitrusting te straf afgesteld en zou het rijcomfort een fractie beter kunnen. Geen zaken om de Audi voor te laten staan, temeer daar de Sportback qua uitstraling niet onderdoet voor een A8. En die traditionele zakenlimousine is ook nog eens duurder in aanschaf!

Type auto en prijs

Nadat Audi in 2009 de A5 Sportback had gelanceerd, duurde het nog geen jaar voordat de Duitsers met een nóg grotere vierdeurs coupé op de proppen kwamen. De A7 Sport-back was weliswaar niet de eerste in zijn klasse – de Mercedes CLS beleefde al in 2004 zijn publieksdebuut – maar rivaal BMW had in ieder geval het nakijken. Inmiddels is de A7 toe aan zijn tweede modelgeneratie. De begeerlijke Audi is flink gegroeid en beschikt over hetzelfde futuristische interieur als de A8, de limousine waarmee de coupé zijn platform deelt. In vergelijking met dat vlaggenschip is de Sportback wel een stuk voor-deliger: prijzen beginnen bij € 73.420, terwijl je voor een A8 minimaal € 111.270 kwijt bent. De Audi is overigens duurder dan de concurrentie: BMW verkoopt inmiddels ook een vierdeurs coupé en deze 6 GT is een paar mille goedkoper. Maar je hebt altijd baas boven baas, want voor de huidige Mercedes CLS moet minimaal € 82.216 worden neergeteld.

Hoe rijdt de A7 Sportback

De nieuwe motoraanduiding van Audi lijkt op een model als de A7 Sportback volkomen logisch; in zo’n auto zou best een 5.0-liter krachtbron kunnen liggen. In werkelijkheid geeft het getal ‘50’ aan of de vierdeurs coupé veel of weinig vermogen biedt. Met 286 pk en 620 Nm koppel heb je niets om je voor te schamen. Dat vermogen wordt geleverd door een V6 dieselmotor, die bij het accelereren een mooie diepe brom laat horen. De Audi voelt wendbaarder dan zijn buitenmaten doen vermoeden (4.96- x 1.91- x 1.42 meter) en biedt mede dankzij de achttraps automaat en de luchtvering op onze testauto een comfortabele rijbeleving. Wel voel je het onderstel nadrukkelijk zijn best doen om oneffenheden te verwerken. Die onrust wordt versterkt door de gekozen rijmodus – wij zouden de sportmodus wijselijk laten voor wat –ie is - en de grote wielen. De Audi-importeur heeft gekozen voor 21-inch (!) exemplaren uit de optielijst, die bovendien voor het nodige bandenrumoer zorgen. Voor deze koetsvorm biedt de A7 Sportback een hoge zit, waardoor lange bestuurders beter af kunnen zien van een glazen dak. Met die accessoire komt de hoofdruimte voorin anders in het geding. De vierdeurs coupé loopt letterlijk te koop met zijn uitgebreide veiligheidsuitrusting: de sensoren in de grille en de waarschuwingslichten voor de dode hoek signalering in je buitenspiegels vallen niet over het hoofd te zien. Standaard beschikt de Audi over een noodstopsysteem en rijstrookassistentie. De rest van de veiligheidsuitrusting moet apart worden bijbesteld. Een waarschuwing bij kruisend verkeer aan de voor- en achterzijde van de auto bijvoorbeeld, adaptieve cruise control, dode hoek signalering plus verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. De importeur biedt de hulpsystemen los aan, waardoor de meerprijs voor een volledige veiligheidsuitrusting vele duizenden euro’s bedraagt. Wij weten er wel eentje om op te bezuinigen: Audi’s adaptieve cruise control is voorzien van actieve verkeersbordherkenning, die de geldende maximum snelheid subiet over-neem. Riskant, omdat het systeem ook wel eens reageert op de snelheid van een naastgelegen ventweg. En dan rijd je plotseling veel langzamer dan op jouw wegdeel de bedoeling is!

De A7 Sportback van binnen

De A7 Sportback heeft het moderne interieur van de A8 mee gekregen. Dat betekent dat je beschikt over een instrumentarium dat vrijwel volledig uit schermen bestaat. Het ziet er schitterend uit, maar een bestemming invoeren of van radiozender wisselen kun je maar het beste met een spraakcommando doen. Een andere manier duurt te lang en dwingt je ogen van de weg. Voor het geld van onze testauto kun je net zo goed een Audi A8 aanschaffen. Je levert dan wel in wat het de binnenruimte aangaat: de kofferbak van de zakenlimousine meet 505 liter, maar de vierdeurs coupé biedt minimaal 535 liter bergruimte. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan kun je 1.390 liter aan spullen meenemen. Het is een gemis dat de Sportback niet over een achterruitenwisser beschikt. Daarnaast had het fijn geweest om de rugleuning van de achterbank vanuit de kofferklep te kunnen neerklappen: de speciale hendels die je daarvoor bijvoorbeeld wel achterin een BMW 6 GT aantreft, ontbreken in de Audi. Op de achterbank is de beenruimte overvloedig, maar de aflopende daklijn snoept kostbare centimeters van de hoofdruimte af. Bovendien heeft de A7 een hoge middentunnel, waardoor je achterin niet met drie personen kunt plaatsnemen. Dat maakt de driezits achterbank waarmee onze A7 Sportback optioneel is uitgerust, overbodig. Scheelt toch weer € 420!

De A7 Sportback en het milieu

De testauto van Audi is een zogenaamd Mild Hybrid Electric Vehicle. Dat betekent dat de zelfontbrander beschikt over een hybride hulpsysteem, dat de brandstofmotor as-sisteert tijdens het accelereren en stroom opslaat bij het remmen, waarop later bij-voorbeeld de radio kan draaien. Als bestuurder merk je daar niets van: het werkt uiterst geraffineerd. Het leveringsgamma van de A7 Sportback bestaat uit een benzine- en drie dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 204- tot 286 pk. Voor de door ons gereden dieselversie – mét automaat en vierwielaandrijving - geeft Audi zelf een verbruikscijfer op van 1 op 18,2. Wij realiseerden een score van 1 op 12.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.