Auto Review Citroen C1 II
Doe maar gewoon
Citroën - C1
Conclusie
Heb je geen zin in poespas en wil je een zo klein mogelijke stadsauto, waarin je toch fatsoenlijk de kinderen kunt meenemen? Dan is de nieuwe Citroën C1 de auto voor jou. Maar kom je ook wel eens buiten een krappe parkeergarage, dan zijn er voor hetzelfde geld betere auto’s te koop. We noemen de Hyundai i10, Kia Picanto en de Volkswagen-drieling.Type auto en prijs
In 2005 presenteerden Citroën, Peugeot en Toyota een gezamenlijke stadsauto. De C1, 107 en Aygo verschilden alleen qua uiterlijk van elkaar, al moest je daar wel goed voor kijken. De Fransozen en Japanners zagen hun voorsprong in het segment de laatste jaren slinken door toenemende concurrentie uit Korea en een eigen drieling van de Volkswagen groep. Een nieuwe modelgeneratie moet hun plaats op het erepodium weer veiligstellen. Citroën heeft de reputatie uitgesproken te zijn, maar ditmaal valt de Toyota juist het meeste op in het straatbeeld. Dat wil niet zeggen dat de nieuwe C1 ongemerkt aan je voorbij gaat: het wagentje heeft letterlijk een gezicht gekregen met dagrijlichten als wenkbrauwen boven de koplampen. De vanafprijs oogt al net zo vriendelijk als zijn front: met een prijskaartje van € 9.490 is de C1 de goedkoopste van de drie.Hoe rijdt de Citroën C1
De nieuwe C1 rijdt beter dan zijn voorganger. Het motorgeluid is flink teruggeschroefd - de driecilinder benzinemotor in het vooronder kon nogal een keel opzetten - en de auto is comfortabeler geveerd en gedempt. Dat is niet alleen prettig in de stad, maar ook op de buitenwegen: korte oneffenheden worden minder nadrukkelijk doorgegeven. Hoewel de C1 oorspronkelijk is ontwikkeld voor stadsgebruik, bleek hij ook op de snelweg te worden ingezet. Mensen die met de kleine Citroën gaan forensen, zullen blij verrast zijn met de volwassen wijze waarop de C1 aandoet. Toch is het (net als zijn broertjes) de kleinste vierpersoons stadsauto die je op dit moment kunt kopen. De snelheidsbeleving achter het stuur is in het 69 pk sterke instapmodel groter dan je in werkelijkheid vaart maakt: in de stad is de Fransman kwiek, maar op de snelweg krijgt hij het boven de 110 kilometer per uur moeilijk. Maak je veel kilometers, dan ben je beter af met de 82 pk sterke benzineversie. Weliswaar valt dat blokje niet in een gunstige bijtellingscategorie, maar je kunt wel een stuk vlotter meekomen in het verkeer. Een aandachtspuntje voor wie met de C1 de snelweg op wil: de motor mag dan minder lawaai maken, het windgeruis klinkt daardoor des te heviger.De Citroën C1 van binnen
Een open dak (al dan niet in een contrasterende kleur met de carrosserie) en een 7-inch display in het dashboard; daarmee heb je de prominentste frivoliteiten op de optielijst van de C1 wel gehad. In tegenstelling tot de Aygo en de 108 houdt de kleine Citroën het liever simpel. Hoewel; ‚simpel’? Dat 7-inch display - een nog niet eerder vertoonde luxe in dit segment - maakt het mogelijk het scherm in de auto te koppelen aan dat van je smartphone, zodat je jouw mobieltje kunt bedienen vanaf het touchscreen. In theorie zou je kunnen navigeren vanaf het internet. Helaas is Mirror Screen - zoals deze functionaliteit in goed Frans wordt genoemd - vooralsnog voorbehouden aan een beperkt aantal Android-toestellen. Heb je een iPhone of zie je op tegen de meerkosten die navigeren vanaf je mobiele telefoon nu eenmaal met zich meebrengen, dan zul je een los navigatiesysteem aan je voorruit moeten hangen. Hoewel de bagageruimte is toegenomen, blijft de interieurruimte van de C1 aan de krappe kant. Stuur en dashboard vormen één geheel wanneer je het stuur probeert te verstellen. Dat kan alleen in de hoogte, maar desondanks komt het interieur erg naar je toe. Op de achterbank heb je als volwassene hoe dan ook de voorstoel tussen je benen en wie langer is dan 1.90 meter, kan niet fatsoenlijk rechtop zitten. Of er nu iemand achterin zit of niet: het zicht schuin naar achteren laat te wensen over.De Citroën C1 en het milieu
Standaard beschikt de Citroën over een 1.0-liter driecilinder benzinemotor, goed voor 69 pk en een uitstoot van 88 gram CO2. Dat is dusdanig schoon, dat de stadsauto in aanmerking komt voor 14 procent bijtelling. Een start/stop-systeem is standaard. Je kunt ook voor een 82 pk sterke variant van de driecilinder kiezen, met 1.2-liter inhoud. Daarvoor geldt geen belastingvoordeel en die versie moet het ook zonder start/stop-systeem stellen.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
