Auto Review Ford Ka+ III
Méér dan zo maar een Ka
De Ford Ka+ is als occasion misschien wel een slimmere koop dan ‘nieuw’. Om verschillende redenen blijven die nieuw-verkopen achter bij de verwachtingen. De occasionkoper die een goede, ruime, maar compacte no-nonsense auto wil, maakt hiermee een slimme keuze.
- Pluspunten
- Opvallend veel interieurruimte
- Behoorlijk betrouwbaar
- Rijdt heel behoorlijk
- Minpunten
- Ondergewaardeerde auto
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Ford Ka+ als occasion?
- Het dashboard blijft ‘dood’ en infotainment doet het niet. Bij het koppelingspedaal zit bedrading, die doorslijt tegen het pedaal. De Wegenwacht kan dit ter plekke repareren en de kabelboom iets anders leggen, waardoor die niet opnieuw gebeurt. Hierna dient alles nog gereset worden met de uitleeskast van de Wegenwacht.
- Er is nog één ander probleempje en dat is eigenlijk niemand anders te verwijten dan de eigenaar van de auto. Nadat bij de 1,2 liter viercilinder de distributieriem is vervangen, gaat de motor plotseling op twee of drie cilinders lopen. Met een simpel trucje (alles uit, sleutel uit contact, even wachten, opnieuw starten) laat de Wegenwacht de motor weer op vier cilinders lopen, maar net niet helemaal lekker. De oorzaak ligt in het feit dat na vervanging van de distributieriem de krukas en nokkenas opnieuw moeten worden gesynchroniseerd. Dàt kan alleen als de motor is aangesloten op de testkast van de Ford-dealer. Vervanging bij een andere garage leidt dus tot bovengenoemd probleem. Verder is de Ka+ probleemloos!
Waar praten we over?
De Ka+ is van oorsprong een Braziliaans Ford-model, dat voor de Europese markt ingrijpend is aangepast. Hij wordt geproduceerd in India, dus dit is met recht een wereldauto. Het is niet heel handig geweest van Ford om voor dit model de naam ‘Ka’ opnieuw te gebruiken. Dit is alleen een heel andere auto dan de jarenlang succesvolle eerdere Ka. Daar kwam nog bij dat de Ka+ bij zijn introductie maar net ‘onder’ de Fiesta zat. Dat is allemaal marketing en zegt helemaal niks over de auto op zich.
Uitvoeringen en varianten:
- Bij zijn introductie kende de Ka+ feitelijk maar twee uitvoeringen: Trend Essential en Trend Ultimate.
- Beiden beschikten over dezelfde 1,2 liter viercilinder, maar die verschilt in vermogen: 52 kW/70 pk voor de basisversie en 63 kW/85 pk voor de duurdere. Die was ook wat rijker aangekleed.
- Nauwelijks twee jaar na zijn introductie kreeg de Ka+ al een opwaardering. Er zijn wat zaken aan de standaarduitrusting toegevoegd. Die nieuwe versies zijn direct herkenbaar aan het rechtopstaande ‘touchscreen’ op het dashboard, dat onder meer kan worden gekoppeld aan een smartphone.
- Er kwamen ook wat uitgebreidere opties beschikbaar. Meest opvallend is de vervanging van de motor. Opnieuw is het een 1,2 liter, maar nu een veel modernere driecilinder.
- Die is er ook weer in twee versies en om het nog ondoorzichtiger te maken, bieden die allebei exact hetzelfde vermogen als hun voorgangers.
- De uitvoeringen Trend Essential en Trend Ultimate zijn gehandhaafd, er is een wat sportievere Ka+ Active bijgekomen. Die staat iets hoger op de wielen en ziet er met enkele detailwijzigingen wat stoerder uit.
- Eind 2018, slechts enkele maanden na de introductie van de nieuwe motor, heeft Ford de minst sterke variant van die motor alweer laten vervallen.
De Ford Ka+ als occasion:
De Ka+ is typisch een auto voor particuliere autokopers. Er is een aardig aanbod gebruikte exemplaren, met in de regel vrij bescheiden kilometerstanden. Inmiddels is een gebruikte Ka+ nog zelden te vinden bij de officiële Ford-dealers. De meeste exemplaren staan na inruil bij dealers van andere merken, òf bij niet-merkgebonden occasionbedrijven.
De proefrit:
De Ka+ is door voornoemde marketing-perikelen een zwaar onderschatte auto. Hij heeft weldegelijk zijn kwaliteiten. Wat als eerste direct opvalt, is zijn zeer goede ruimte-aanbod. Juist voor een zo compacte auto is het opmerkelijk dat vier volwassenen er prima in kunnen zitten. De bestuurder en voorpassagier zijn wel iets beter af, in de zin dat die ook nog eens erg fijne voorstoelen (uit de Fiesta!) hebben. De achterbank is wat plat en vlak. Niettemin is dit een prima plek voor kinderzitjes, maar met vier volwassenen op pad gaat echt prima. Alleen is het wel zaak niet te veel mee te nemen, want de bagageruimte is met 270 liter inhoud voor een auto in dit formaat vrij bescheiden. De afwerking van het hele interieur is vrij somber, met veel zwart plastic, maar het is natuurlijk ook een budgetauto. Slim: een opbergvakje, bijvoorbeeld voor een smartphone, aan de kopse kant van het dashboard en dus van buitenaf onzichtbaar.
De Ka+ is een echte Ford. Dat blijkt uit de rijeigenschappen. Hij is stevig geveerd, maar zeker niet te hard. Hij stuurt heel mooi nauwkeurig en de doodgewone vijfbak schakelt opvallend plezierig en exact. De oorspronkelijke 1,2 liter viercilinder is redelijk soepel en stil. Het valt op dat die motor nog niet is voorzien van een stop/start-systeem.
De 1,2 liter driecilinder, die vanaf 2018 wordt gebruikt, is een nog fijnere motor. Die loopt zelfs zo mooi, dat we onder de motorkap moesten kijken of het wel een driecilinder wàs! Met de 63 kW-versie van de eerste motor reden we gemiddeld 1 op 15,5. Dat is voor een auto in deze klasse niet opzienbarend.
De minder krachtige versie zal het er hoegenaamd niet beter vanaf brengen. De latere driecilinders zijn wel wat zuiniger. Daarmee is 1 op 16,5 á 17 best haalbaar en opnieuw is er qua verbruik weinig tot geen verschil tussen de twee vermogensvarianten. Al met al is de Ka+ een auto die vooral overtuigt in een serieuze proefrit. Hij rijdt heel erg goed, zeker voor een ‘budgetauto’ van dit formaat.
Conclusie
Diverse aspecten spelen de Ka+ parten in de verkoop als nieuwe auto. Als occasion geldt dat allemaal niet meer. Voor een nuchtere occasionkoper, die door al die andere factoren heen kijkt, is de Ka+ echt een prima koop.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Ka+.
Concurrenten:
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
